فونیکسریمکسبهتام

ملاقات با دانگ‌فنگ شاین‌مکس؛ سدان وارداتی ایران‌خودرو

این سدان برای درخشش می‌آید

عصر خودرو- دانگ فنگ شاین مکس از زیربرند آئولوس شرکت معتبر دانگ فنگ و سدانی با طول ۴.۸ متر است که به زودی به عنوان نخستین سدان وارداتی ایران خودرو به بازار عرضه خواهد شد. ایران خودرو در نظر دارد تا این سدان را در دو نسخه بنزینی و هایبریدی به بازار ایران عرضه کند و به همین بهانه در فرصتی که پیش آمد، این محصول را مورد بررسی از نمای نزدیک قرار دادیم.

این سدان برای درخشش می‌آید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، شاین مکس در سال 2021 میلادی بر پایه پلتفرم Dongfeng Superior Modular Architecture (DSMA) که خود الگو گرفته از پلتفرم های مرسوم و به روز گروه PSA ( پژو سیتروئن) است به بازار های جهانی عرضه شد. این خودرو در نسخه بنزینی از پیشرانه 1.5لیتری توربو 190 اسب بخاری نیرو می گیرد و در نسخه هایبرید یک موتور بنزینی 1.5 لیتری 161 اسب بخاری به همراه موتور برقی 174 اسب بخاری با مجموع توان 202 اسب بخار این سدان را به حرکت در می آورد.

شاین‌مکس از نظر سطح امکانات رفاهی، ایمنی و مشخصات فنی، تقریبا در زمره سرآمد های بازار سدان های کشور قرار می گیرد که با ورود سدان هایی نظیر هونگچی H5 و فونیکس آریزو8 این جایگاه به رتبه سوم تنزل پیدا می کند اما در حال حاضر اگر شخصی به دنبال یک خودرو سدان با بالاترین سطح آپشن در مقایسه با خودروهای موجود در بازار باشد که بهترین عملکرد فنی را ارائه کند، شاین‌مکس فراتر از بسیاری از رقبا ظاهر می شود.

در دل شاین‌مک پیشرانه 1.5 لیتری توربو GDi (تزریق سوخت مستقیم) قرار دارد که حداکثر توان آن به 190 اسب بخار روی دور موتور 5200 و حداکثر گشتاورش به 300 نیوتون متر از دور موتور 2هزار تا 4هزار می رسد. این توان از طریق گیربکس 7 سرعته دوکلاچه تر به محور جلو منتقل می شود و مصرف سوخت ترکیبی این سدان 1.5 تُنی را به حدود 6.8 لیتر در صد کیلومتر می رساند.

با ورود به کابین این سدان با تریم داخلی سفید با نوار نارنجی مواجه می‌شوید که سراسر کابین را در کنار بخش های چرم مشکی در بر گرفته است. صندلی راننده قابلیت تنظیم 8 جهته برقی را دارد و علاوه بر آن به گرم کن،تهویه، حافظه و ماساژور مجهز شده و همچنین در هنگام پیاده شدن و سوار شدن، صندلی به عقب و جلو حرکت می کند تا این مراحل را برای راننده ساده کند. همچنین صندلی شاگرد نیز قابلیت تنظیم برقی 4 جهته دارد. در میانه داشبورد خودرو یک نمایشگر 10.25 اینچی مولتی مدای اب قابلیت اتصال به تلفن همراه و بلوتوث قرار دارد که از طریق دو پورت USB پشیبانی می شود و تنظیمان فنی خودرو، تنظیمات صندلی ها و سیستم تهویه نیز از طریق آن صورت می گیرد. همچنین یک نمایشگر نیز در پشت فرمان برای اطلاعات مورد نیاز راننده تعبیه شده است. از جمله امکانات ایمنی و رفاهی این خودرو می توان به مواردی همچون سنسور نور و باران، سقف پانورامیک، شش کیسه هوا، سیستم ورود و استارت بدون کلید، کول باکس، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، کروز کنترل تطبیقی، سیستم ترمز اضطراری خودکار، رادار نقطه کور، دوربین 360 درجه، رادار هشدار خروج از خط، رادار حرکت بین خطوط، رادار تابلو خوان، سیستم پایش سطح هوشیاری راننده، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم تهویه اتومات و… اشاره کرد.سواری با شاین مکس بیش از همه سرنشینان به نفع راننده است چرا که بیشترین تظنیمات برقی صندلی از جمله ماساژور در اختیار راننده قرار گرفته و نمایشگر نیز به سمت راننده است. برخی تنظیمات خودرو به صورت سریع از آپشن Scene داخل نمایشگر میانی قابل کنترل است که با فشردن یک کلید سانروف، شیشه ها، سیستم تهویه و حتی چراغ های خودرو متناسب با شرایط ( برای مثال برف، مه و ...) تنظیم و روشن می شوند در حالت پارک تمامی تنظیمات خودرو خاموش می‌شوند.

سرنشینان عقب به لطف فاصله قابل توجه بین دو محور حدود 2.8 متر فضای پای خوبی دارند و دریچه های مجزای هوا برای آن ها تعبیه شده است. سواری با خودرو به لطف عایق بندی خوب کابین با آرامش است و شتابگیری از زمان ورود توربو به مدار از دور موتور 2هزار حس خوبی را القا می کند ام تا پیش از آن خودرو کمی کند به نظر می رسد که به دلیل وزن نسبتا بالا است و همچنین پایداری خودرو را نباید آنچنان اسپرت تصور کرد چرا که عملکرد این خودرو بیشتر به یک سدان نرم خانوادگی نزدیک است تا یک سدان اسپرت و تند و تیز بخصوص در مانورها.

نوشته: امیرحسین برخورداری
عکس: اعظم صباغ

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط