فونیکسریمکسبهتام

افزایش قیمت خودرو یا تمدید فریز ؟

عصر خودرو- شورای رقابت قرار است در جلسه فردای خود به «بررسی دستورالعمل خودرو» بپردازد، جلسه‌ای که خروجی آن می‌تواند صدور مجوزی جدید برای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها یا تمدید فریز قیمت باشد.

افزایش قیمت خودرو یا تمدید فریز ؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، شورای رقابت اواخر فروردین امسال مجوز افزایش به طور میانگین 49درصدی قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی را صادر کرد تا خودروسازان بتوانند پس از حدودا 18ماه قیمت محصولاتشان را اصلاح کنند. البته ابتدا افزایش قیمت تا 80درصد برای خودروها در نظر گرفته شده بود، اما به دلایل مختلف، به‌ویژه شعار سال (مهار تورم)، شورای رقابت از تصمیم خود عقب‌نشینی کرد و افزایش قیمت میانگین 49درصدی را لحاظ کرد.
    تمدید فریز قیمت خودرو؟

    هرچند خودروسازان امیدوار بودند شورای رقابت هر سه ماه یک بار یا حداقل دو بار در سال قیمت محصولاتشان را اصلاح کند، اما تا به امروز این اتفاق رخ نداده است. طبق آنچه از اظهارات مسوولان شورای رقابت بر‌می‌آید، فعلا قرار نیست مجوز افزایش قیمت جدیدی به خودروسازان داده شود، مگر اینکه شورا در جلسه فردای خود تصمیم دیگری بگیرد. در واقع به چند دلیل، بعید به نظر می‌رسد شورای رقابت تا انتهای امسال مجوز جدیدی بابت افزایش قیمت به خودروسازان بدهد. نخست اینکه در سال مهار تورم قرار داریم و بعید است شورای رقابت در‌حالی‌که کمتر از سه ماه تا پایان سال باقی مانده، با صدور مجوز افزایش قیمت خودرو، خود را در معرض انتقاد قرار دهد.

    نکته دیگر اینجاست که هرچند شورای رقابت طبق روال رسمی، تنها یک بار مجوز افزایش قیمت خودرو را در سال جاری صادر کرده، اما خودروسازان با مجوز این شورا و عناوین مختلف، قیمت محصولاتشان را بالا برده‌اند. به عنوان مثال، همین چند هفته پیش شورای رقابت قیمت چند خودروی به‌اصطلاح جدید را اعلام کرد. این خودروها در واقع مدل‌های ارتقا‌یافته محصولات قبلی بودند که با اضافه شدن برخی امکانات و آپشن‌ها، افزایش قیمت حتی تا 50درصدی نیز نصیبشان شد. در واقع خودروسازان شورای رقابت را مجاب کردند که بابت ارتقای استاندارد و تجهیز آپشن با افزایش قیمت برخی محصولات خودرویی موافقت کند.

    شورای رقابت نیز گویا قانونا چاره‌ای جز اعلام قیمت محصولات به‌اصطلاح جدید نداشته است. این موضوع حالا می‌تواند مانعی برای صدور مجوز افزایش قیمت خودرو در سه ماه باقیمانده از سال باشد. به عبارت بهتر، ممکن است شورای رقابت در پاسخ به درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت محصولاتشان طی امسال، قیمت‌گذاری محصولات جدید را یادآور شده و فعلا مجوز جدیدی را صادر نکند.با ملاک قرار دادن این مسائل، به احتمال زیاد مجوز جدید افزایش قیمت خودروهای داخلی، در اوایل سال آینده صادر خواهد شد، هرچند این احتمال که شورای رقابت در جلسه فردای خود تصمیم غافلگیرکننده‌ای بگیرد نیز منتفی نیست. شورای رقابت اخیرا برای چندمین بار تاکید کرده که بازار خودرو انحصاری است و بنابراین شورا تا وقتی این انحصار از بین نرود، اختیار تعیین دستورالعمل قیمت خودروها را خواهد داشت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم