فونیکسریمکسبهتام

از حذف کاغذ تا تخمین‌ هزینه‌های خسارت با هوش مصنوعی

کروکی آنلاین در تصادفات چطور عمل می‌کند؟

عصر خودرو- قائم‌مقام بیمه مرکزی گفت: با اجرای طرح کوکی آنلاین، کاغذ از این فرآیند حذف و ترسیم کروکی استاندارد می‌شود و می‌توان از هوش مصنوعی برای تخمین هزینه‌ها و خسارت وارده به خودروها و افت قیمت آن‌ها استفاده کرد.

کروکی آنلاین در تصادفات چطور عمل می‌کند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، مجید مشعلچی درباره کروکی آنلاین توضیح داد: موضوع کروکی آنلاین پروژه‌ای بود بین بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، فراجا و یک شرکت پیمان‌کار. قرار بود کروکی‌های کاغذی که توسط پلیس راهور تنظیم می‌شود را حذف کرده و آن‌را به کروکی‌های برخط تبدیل کنیم که با یک سری نرم‌افزارهای خاصی توسط راهبران فراجا ترسیم شود.

    وی ادامه داد: بیمه مرکزی وظایفش را کامل انجام داده، بودجه‌اش را آورده، دستگاه‌های سخت‌افزاری را که عمدتا وارداتی بودند از گمرک ترخیص کرده و در اختیار فراجا قرار داده است؛ آن‌ها هم تست‌های مربوط به ایمن‌سازی این دستگاه‌ها را انجام دادند، آموزش‌های لازم هم در پلیس راهور به ماموران مربوط در بحث کروکی داده شده است؛ به‌صورت نمونه هم در قم یک تست‌هایی انجام شده است.

    قائم‌مقام بیمه مرکزی با اشاره به تجمیع داده‌های مربوط‌به کروکی‌های برخط بین مرکز داده فراجا و بیمه مرکزی، بیان کرد: زمانی‌که این تبادل داده‌ها اتفاق بیفتد، عملا کروکی برخط آغاز می‌شود. این پروتکل‌ها در فاوای بیمه مرکزی و فراجا نوشته شده و اطلاعات توسط مرکزی داده فراجا به بیمه مرکزی منتقل شده، اطلاعات بیمه هم به فاوای فراجا منتقل شده است. قرار بود که در روز ملی بیمه این سامانه افتتاح شود؛ اما مقداری به تعویق افتاد، البته کار نهایی شده است و به‌صورت رسمی با حضور مقامات این پروژه آغاز به کار می‌کند.

    تجمیع داده‌ سوانح بین بانک مرکزی و فراجا

    مشعلچی درباره نحوه استفاده از سامانه کروکی آنلاین توسط فراجا توضیح داد: در هنگام حوادث راهنمایی و رانندگی، محور همه کارهایی که انجام می‌شود همه بر اساس کروکی پلیس است. پلیس راهور که کروکی را رسم می‌کند، مانند کدی است که به خودرو داده می‌شود و در همه قسمت‌ها از آن استفاده خواهد شد. بنابراین اولین نقطه‌ای که فرآیند مربوط‌به رسیدگی بیمه‌ای در بیمه مرکزی شروع می‌شود، موارد موضوع مربوط به پرونده قضایی و حکم قاضی برای دیه، بستری شدن فرد در اورژانس و بیمارستان‌ها، موارد مربوط به فوتی و نقص عضو که پزشکی قانونی باید بررسی کند، تعیین یک نقطه به‌عنوان حادثه‌خیز توسط سازمان راهداری از طریق سیستم و کد فراجا به یک حادثه می‌دهند، انجام می‌شود.

    وی با بیان اینکه ازی این پس دستگاه‌هایی که با یک حادثه و تصادف فعال می‌شوند، همه حول محور تولیدشده از سوی فراجا عمل می‌کنند، گفت: الان هرکس برای خودش یک سیستم دارد و به‌صورت جزیره‌ای عمل می‌شود. عمدتا هم به این خاطر که اطلاعات بین دستگاه‌ها تبادل نمی‌شود؛  زیرا ماده 41 قانون بیمه شخص ثالث مصوب 1395 و قانون ابلاغ دولت به وزارت راه که باید همه اطلاعات مربوط‌به سوانح رانندگی در مرکز داده‌ای در وزارت راه تجمیع شود محقق نشده است و هرکدام از دستگاه‌ها جداگانه عمل می‌کنند. در قانون جدید، فراجا را به‌عنوان محور ایجاد یک کد همتا برای هر حادثه قرار دادیم و دستگاه‌ها هم متناسب با آن ماموریت‌های خود را انجام می‌دهند.

    قائم‌مقام بیمه مرکزی وی درباره علت تاخیر دو ساله در راه‌اندازی این طرح توضیح داد: این طرح در یک سال و نیم گذشته مطرح شده، بیمه مرکزی همان زمان مبلغی حدود 300 میلیارد تومان هزینه کرد و این دستگاه‌ها را خریداری کرد، هرچند که در گمرک هم مقداری معطل شد اما در نهایت با حمایت وزیر اقتصاد ترخیص شد؛ بعد از آن فراجا باید تست‌های ایمنی رویش انجام می‌داد. این موارد مقداری زمان برد. تبادل داده بین مرکز داده فراجا و بیمه مرکزی هم مقداری زمان گرفت و الان تقریبا آماده است که مورد استفاده قرار گیرد.

    از حذف کاغذ تا تخمین‌ هزینه‌های خسارت با هوش مصنوعی

    مشعلچی با اشاره به مزیت‌های این طرح گفت: اول اینکه با اجرای این طرح، کاغذ از این فرآیند حذف می‌شود؛ دوم اینکه ترسیم کروکی استاندارد می‌شود؛ می‌توانیم از هوش مصنوعی برای تخمین هزینه‌ها و خسارت وارده استفاده کنیم؛ درخصوص افت قیمت خودرو هم این کروکی می‌تواند کمک کند؛ با توجه‌به انبار داده‌ای که از کروکی‌ها ایجاد می‌شود، اگر سیستم‌های گزارش‌گیری خوبی روی آن‌ها نصب شود، می‌تواند در پیشرفت حاکمیت داده در مجموعه بیمه مرکزی و فراجا کمک کند.

    وی با بیان اینکه مردم بهره‌بردار اصلی این طرح هستند،  گفت: وقتی که کروکی به‌صورت برخط و استاندارد ترسیم شود و هوش مصنوعی سوار باشد، بحث کاربری بودن و هرگونه شک درباره کروکی از بین می‌رود و به‌صورت سیستماتیک همه چیز تخمین‌زده شده و محاسبه می‌شود. برخی از اطلاعاتی هم که مورد نیاز مردم است برای معاملات و خرید و فروش خودروها، درباره اصالت خودرو هنگام تصادف، از طریق اپلیکیشن‌هایی که در بازار خورود هست، در اختیار مردم قرار داده می‌شود.

    قائم‌مقام بیمه مرکزی ادامه داد: ما اطلاعات را در اختیار اپلیکیشن‌هایی که خرید و فروش خودرو انجام می‌دهند قرار می‌دهیم و مردم می‌توانند از اصالت خودرو و امکان تصادفی بودن و آسیب به آن مطلع شوند برای اینکه بتوانند با اطمینان بیشتری خرید کنند. مرکز داده و اطلاعاتی که از کروکی‌های برخط حاصل می‌شود و حذف کاغذ، به مردم برای دسترسی به داده کمک خواهد کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط