فونیکسریمکسبهتام

تولید خودروهای برقی؛ انتخاب یا اجبار؟

عصر خودرو- مصرف سوخت خودرو‌های داخلی باعث شده وزارت صمت به فکر افزایش تولید خودرو‌های برقی باشد.

تولید خودروهای برقی؛ انتخاب یا اجبار؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از صداوسیما، معاون سابق مدیر کل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت می‌گوید: مصرف سوخت در برخی خودرو‌ها به حدی بالاست که بیش از 10 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش، بنزین می‌سوزانند.

    به گفته وی، مصرف سوخت خودرو، در دنیا با میزان انتشار کربن دی اکسید (co2) شناخته می‌شود. میزان انتشار co2 در داخل کشور حدود 169 گرم بر کیلومتر بوده که این عدد در اروپا حدود 95 گرم بر کیلومتر است.

    یک سال پیش سازمان ملی استاندارد به این موضوع ورود کرده بود؛ آقای مهدی اسلام پناه رئیس این سازمان گفته بود: تلاش کردیم خودروسازان را به سمت تولید خودروی کیفی تشویق کنیم تا تغییر بن سازه داشته باشند.

    این تکلیف خودروسازان بود، برای جلوگیری از افزایش مصرف سوخت؛ به گفته آقای باقری مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، خودروسازان موظف بودند، سالانه درصدی از مصرف سوخت خودرو‌هایی که تولید می‌کردند را کم کنند.

    یکی از متقاضیان خودروی دنا می‌گوید سال 96 خودرویی خریداری کرده که رتبه انتشار دی اکسید کربن این خودرو روی F بوده است، اکنون که مجدد صفر کیلومتر این خودرو را خریداری کرده، رتبه انتشار دی اکسید کربن آن روی G یعنی پایین‌تر از سال 96 است.

    آقای پورمجیب مدیر عامل تامین قطعات ایران خودرو می‌گوید: برای اصلاح این موضوع برنامه تغییر قوای محرکه را دارند. موتور EF پلاس توربوشارژ در ایران خودرو عرضه شده که هم از لحاظ مصرف سوخت و هم از لحاظ توان و گشتاور یک ارتقا در این موتور به وجود آمد.

    تبصره 2 ماده 6 قانون ساماندهی صنعت خودرو به صراحت وزارت صمت را به کاهش مصرف سوخت خودرو‌ها مکلف می‌کند، اما آقای علی آبادی وزیر صمت می‌گوید برنامه دیگری دارد.

    وزیر صمت می‌گوید: یک ماشین برقی برای هر 100 کیلومتر پیمایش, 15 کیلووات ساعت برق می‌خواهد، اگر برق آن با خورشید تامین شود 7 سنت می‌شود 7 ضربدر 15, یک دلار می‌شود، اما اگر این خودرو بخواهد با بنزین حرکت کند بین 8 تا 10 لیتر بنزین مصرف می‌کند.

    اگر قیمت هر لیتر بنزین براساس فوب خلیج فارس را یک دلار در نظر بگیریم و با حساب و کتاب آقای علی آبادی یعنی اینکه این خودرو در هر 100 کیلومتر پیمایش 8 تا 10 دلار بنزین مصرف می‌کند که اگر با دلار بازار آزاد محاسبه کنیم (8 ضربدر 50 هزار تومان) می‌شود 400 هزار تومان، چیزی معادل یک هشتم مصرف سوخت خودروی برقی.

    آمار شرکت ملی پخش فرآورده نفتی نشان می‌دهد میانگین تولید روزانه بنزین 115 میلیون لیتر است این در حالیست که مصرف بنزین در برخی روز‌ها حتی به بیش از 140 میلیون لیتر می‌رسد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودروامروز ۶۷۴
        • خودرو امروز ۶۷۳
        • خودرو امروز ۶۷۲
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو