فونیکسریمکسبهتام

«مازندران» در مسیر تولید خودروی برقی

عصر خودرو- دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل که به پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تنها دانشگاه کشور بود که برقی کردن خودروی شاهین را در دستور کار قرار داد، به پیشرفت های حیرت انگیزی دست یافت تا جایی که تحسین وزارت علوم را برانگیخت.

«مازندران» در مسیر تولید خودروی برقی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، سال گذشته عده ای از دانشجویان که به همراه مسوولان وزارت علوم با رهبر معظم انقلاب دیدار داشتند در آن جلسه نقدهایی که برخی از مردم و دانشجویان نسبت به کیفیت پایین خودروهای داخلی مطرح کردند، سبب شد تا وزارت علوم با استمداد از دانشگاههای سراسر کشور برای ارتقاء کیفیت و برقی کردن خوردوها اعلام آمادگی کنند.

    دانشگاه نوشیروانی بابل که به عنوان تنها دانشگاه صنعتی دولتی در شمال کشور در بابل مستقر است، با توجه به وجود نخبگان دانشگاهی خود اعلام آمادگی کرد که برای ارتقاء کیفیت خودروهای داخلی و به عبارتی برقی کردن آن اقدام می کنند.

    بعد از انعقاد قرارداد با شرکت سایپا، نخبگان این دانشگاه پژوهش های خود را آغاز کرده و در آخرین بازدیدی که معاون اداری مالی وزیر علوم در اواخر هفته گذشته از این طرح داشته است، ضمن ابراز خرسندی از روند پیشرفت کار، این اقدام دانشگاه نوشیروانی را حیرت انگیز توصیف کرد.

    نخبگان این دانشگاه در حالی با استفاده از توان داخلی این اقدام را انجام دادند که تحریم های ظالمانه برعلیه مردم ایران ورود تجهیزات فناوری برقی کردن خودروها را به ایران ممنوع کرده بودند.

    از طرف دیگر افزایش مصرف بالای بنزین که براساس اعلام رسمی وزارت نفت در 2 سال اخیر 38 درصد رشد داشته و مصرف روزانه از 88 میلیون لیتر به بالای یکصد و 20 میلیون لیتر رسیده است همه این عوامل ضرورت آغاز برقی کردن خودروهای داخلی را برای نخبگان دانشگاه نوشیروانی مهم کرده بود.

    با روی کار آمدن دولت سیزدهم دانشگاه کارآفرین و نیازمحور از جمله راهبردهای دانشگاههای کشور به خصوص دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل قرار گرفته است و این دانشگاه توانست در دولت سیزدهم طرح های بزرگ و مهمی را در حوزه صنعت انجام دهد.

    این دانشگاه که در دولت سیزدهم توانسته بود مشکلات یکصد واحد تولیدی و صنعتی مازندران را با ارائه راهکارهای مناسب مرتفع کند، طرح برقی کردن خودروی شاهین از خانواده شرکت سایپا را آغاز کرده بود و به گفته معاون اداری مالی وزیر علوم به خوبی آن را به پیش برده تا جایی که تحسین این مقام مسوول را برانگیخته است.

    این دانشگاه که هر ساله در رتبه بندی های بین المللی از جایگاه ممتازی برخوردار است در جدیدترین رتبه بندی تایمز در بین دانشگاههای کشور رتبه اول کیفیت پژوهش را از آن خود کرده است.

    وجهه ی بین المللی این دانشگاه سبب شد علاوه بر بیش از 6 هزار دانشجوی داخلی، حدود 300 دانشجوی خارجی از کشورهای منطقه اعم از عراق، سوریه، یمن و افغانستان برای ادامه تحصیل در 2 مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به بابل مهاجرت کرده و در این دانشگاه تحصیل کنند.

    همچنین بر اساس رتبه بندی ای که در اکتبر 2023 در پایگاه علمی Elsevier به چاپ رسیده است، نام 18 عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در بین دانشمندان 2 درصد برتر جهان در سال 2022 قرار گرفتند.

    اقدام دانشگاه نوشیروانی قابل تحسین

    در این پیوند معاون اداری مالی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با هماهنگی بین شرکت سایپا و دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در راستای تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه منجر به تولید خودروی برقی شاهین در مازندران شدکه این اقدام دانشگاه نوشیروانی بابل قابل تحسین است.

    علی خطیبی افزود: نخبگان دانشگاه صنعتی نوشیروانی با وجود تحریم های ظالمانه و ممانعت از ورود فناوری برقی کردن خودروها، با اتکا به دانش خود این مسیر را آغاز کردند.

    وی اضافه کرد: در آن مقطع زمانی پذیرش صحبت برقی کردن خودرو در کشور در جمع مردم و نخبگان بسیار سخت بود اما در بازدیدی که از فرایند برقی کردن خودروی شاهین داشتم، پیشرفت های آن حیرت انگیز و قابل ستایش است.

    معاون وزیر علوم با بیان اینکه امروز برای جامعه دانشگاهی و نخبگان ما یک افتخار بزرگی به واسطه تولید خودروی برقی کسب شده است، بیان کرد: دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل توانست این افتخار را برای کشور به ارمغان بیاورد.

    این مقام مسوول با بیان اینکه، در سال گذشته پس از نقدهایی که برخی از مردم و دانشجویان خدمت رهبر معظم انقلاب نسبت به کیفیت پایین خودروهای داخلی داشته اند، وزارت علوم در این مسیر پیشگام شد، اظهار داشت: به شرکت سایپا پیشنهاد همکاری هیبریدی کردن خودرو ارائه شد که مورد موافقت قرار گرفت.

    معاون وزیر علوم ادامه داد: این موضوع را با روسای دانشگاه‌های کشور در میان گذاشتیم که چه دانشگاهی می تواند این کار را انجام دهد که رییس دانشگاه نوشیروانی بابل اعلام آمادگی کرد که نخبگان دانشگاه نوشیروانی توانایی انجام این مهم را دارند که خوشبختانه به درستی این مهم در حال انجام است.

    قرارداد با 15 واحد صنعتی بزرگ مازندران

    رییس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل اظهار کرد: هدف گذاری در دانشگاه نوشیروانی از ایده تا بازار است که از آموزش هدفمند آغاز می شود و به تولید محصول نیازمحور و قابل استفاده در صنعت و جامعه می رسد.

    بهرام عزیزالله گنجی افزود: در حال حاضر با بیش از 15 واحد صنعتی بزرگ استان مازندران قرارداد همکاری منعقد شد و در حال اجرای بیش از 50 طرح صنعتی هستیم که پروژه دانش بنیان طراحی و ساخت خودروی برقی شاهین نمونه ای از آن است و امیدواریم با ارتباط گسترده دانشگاه با صنعت، دانش فنی دانشگاه تبدیل به محصولات قابل کاربرد در جامعه و صنعت شود.

    این مقام مسوول بیان داشت: کسب رتبه نخست کشور در کیفیت پژوهش و 18 دانشمند برتر 2 درصد برتر دنیا از جمله افتخارات اخیر دانشگاه می باشد.

    بر اساس این گزارش، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل دارای حدود 6 هزار و 500 دانشجو در 6 دانشکده مهندسی شیمی، عمران، برق و کامپیوتر، مکانیک، صنایع و مواد و دانشکده علوم پایه با 400 کارمند و عضو هیات علمی است.

    حدود 300 دانشجوی خارجی از کشورهای مختلف در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه تحصیل می کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط