فونیکسریمکسبهتام

استارت خودروهای برقی زده شد؛

از حرف تا عمل برای احیای صنعت خودرو

عصر خودرو- احیای صنعت برق و رهایی از بنزین، کاهش آلودگی هوا، تعمیر و نگهداریِ ارزان از جمله مولفه‌هایی است که تفکر حرکت به سمت توسعه خودروهای برقی را قوت می‌بخشد؛ بنابراین همچون سایر کشورها، برقی‌سازی خودروها همانطور که وزارت صمت تاکید دارد، باید با تمام توان در دستور کار قرار گیرد. پروژه‌ای که طی سال‌های گذشته، چند نوبت بررسی شد؛ اما در حد حرف باقی ماند تا اینکه مجدد پرونده آن بازگشایی شده و به نظر می‌رسد این بار مسئولان عزم خود را در این زمینه جزم کرده و به زودی شاهد حضور پررنگ این خودروها در خیابان‌ها خواهیم بود.

از حرف تا عمل برای احیای صنعت خودرو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، با توجه به اهمیت ویژه‌ای که وزارت فعلی صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم بر توسعه خودروهای برقی و پیشرفت در طراحی وساخت داخلی آن‌ها دارد و همچنین مقام عالی این وزارتخانه (عباس علی‌آبادی) آدرس درست و اصلی در صنعت خودروسازی برای خروج از بن‌بست را تمرکز بر خودروهای برقی دانسته و این سازمان برنامه‌ریزی خود را بر توسعه برقی‌سازی خودروها گذاشته است، قصد داریم پرونده‌ای در زمینه خودروهای برقی باز کرده و به بررسی آن از تاریخچه اولین خودروهای برقی در دنیا تا حضور اولین خودروی برقی در ایران گرفته  تا بررسی ظرفیت تولید خودروی برقی در کشور، مزیت‌ها و معایب آن، هزینه‌های نگهداری، تامین انرژی مورد نیاز آن‌ها و... تا در  نهایت آینده خودروهای برقی در کشور بپردازیم.

    بر اساس اطلاعات موجود، در مورد تاریخ تولید و سازنده اولین خودرو برقی در جهان، دو گانه‌ای وجود دارد؛ اکثریت منابع اعلام کرده‌اند که اولین خودروی برقی را توماس پارکر اهل لندن در سال 1884 میلادی ساخت و با دغدغه آلودگی شهر لندن به فکر ساخت خودروی برقی افتاد؛ برخی دیگر منابع طراحی و ساخت اولین خودروی برقی را سال 1828 توسط آنیوس ایستوان جدلیک معرفی می‌کنند.

    گفتنی است که برخلاف آنچه که عموم مردم تصور می‌کنند، خودروهای برقی پس از خودروهای با سوخت فسیلی طراح و تولید شدند، اما باید گفت که اولین خودروهای تاریخ برقی بوده‌اند و در دهه 30 میلادی، کمپانی فورد بیش از 30 هزار خودرو برقی تولید کرد، اما به سبب اینکه آن زمان باتری‌های اسیدی مورد استفاده قرار می‌گرفت که سنگین بود و مشکلاتی را به همراه داشت؛ بنابراین  به‌ مرور خودروهای بنزینی و مصرف‌کننده سوخت‌های فسیلی جایگزین شد.

    ماجرای خودروی برقی در ایران، برای اولین بار در سال 1381 توسط یک مخترع کشور مطرح شد. "جمشید آرین" با حضور در یک برنامه گفت‌وگوی خبری تلویزیونی، خودروی الکتریکی ساخته شده توسط خود را با نام آریانا 792 معرفی کرد؛ این خودرو مورد توجه کشورهای استرالیا و آلمان نیز قرار گرفت و نمونه اولیه دومین خودروی الکتریکی هوشمند خود را در استرالیا ساخت.

    با بازگشت این مخترع پس از 10 سال به کشور که برنامه‌هایی برای جذب نخبگان ایرانی خارج از کشور داشت، اختراع خود را بر روی یک خودروی سمند پیاده کرد و با آن بیش از 500 کیلومتر را از تهران تا اصفهان طی کرد. همچنین آرین یک دستگاه خودروی تیبا را به سیستم برقی ساخت خود مجهز کرد و به همراه یک دستگاه شارژ هوشمند پرتابل در نمایشگاه بین‌المللی ژنو 2012 در کشور سوئیس شرکت کرد.

    پروژه طراحی و ساخت خودروهای برقی طی 10 سال اخیر چندباری در دولت‌های مختلف مورد توجه و بررسی قرار گرفت، اما هیچگاه به صورت تولید انبوه برای آن تصمیم‌گیری نشد تا اینکه با ورود عباس علی‌آبادی به ساختمان سمیه و تکیه بر صندلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در اهمیت و اولویت جدی قرار گرفت؛ سابقه حضور علی‌آبادی در مپنا بر جدیت موضوع پیگیری توسعه خودروهای برقی از مسیر واردات و در کنار آن بومی‌سازی و گسترش تولید داخل افزود.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت توسعه خودروهای برقی در کشور را آدرس اصلی و درست صنعت خودروی کشور دانسته و معتقد است که در حوزه صنعت خودرو به سمتِ بن‌بست اساسی، در حرکت هستیم؛ بن‌بستی در حوزه سوخت و البته انرژی؛ چنانچه قرار باشد با شدت فعلی در حوزه انرژی مصرف‌کننده باشیم، به‌ زودی به شرایطی خواهیم رسید که دیگر امکان تامین آن فراهم نخواهد بود و در این زمینه به مشکلات جدی بر خواهیم خورد.

    همانطور که اشاره شد، به دنبال اینکه پروژه خودروهای برقی و توسعه آن‌ها مورد تاکید وزارت صنعت فعلی است و برنامه‌ریزی برای آن را در دستور کار قرار گرفته داده و با جدیت پیگیری می‌شود؛ به گونه‌ای که از آبان ماه امسال به‌ بعد قرار است که به صورت 1000 دستگاهی خودروهای برقی وارد کشور شده و در گام اول برقی‌سازی ناوگان تاکسیرانی با همکاری شهرداری‌ها اجرایی شود، قصد داریم در سلسه گزارشی‌هایی به موضوع خودروهای برقی و زیرساخت‌های لازم برای برقی‌سازی صنعت خودرو کشور و بررسی چالش‌ها، محدودیت‌ها، معایب، تامین انرژی مورد نیاز، مزایا، سرمایه مورد نیاز برای توسعه و... تا آینده خودروهای برقی در کشور بپردازیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط