فونیکسریمکسبهتام

مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی شورای ملی رقابت در گفت و گو با «عصر خودرو»:

علی آبادی تازه فرمان را در دست گرفته و از ضعف اطلاعات رنج می برد

مدیریت سامانه یکپارچه فروش خودرو با معاونت حمل و نقل وزارت صمت است

عصر خودرو- طبق شنیده‌ها سامانه یکپارچه در هفته آینده مجددا بازخواهد شد. برخی علت این اتفاق را عدم استقبال از فروش اخیر خودروسازان مونتاژی اعلام کرده‌اند و احتمال بازگشایی چندباره سامانه نیز وجود دارد. اگرچه به طور کلی سامانه یکپارچه و مسئولیت‌های آن محل اختلاف میان شورای رقابت و وزارت صمت است، وزیر صمت نیز اعلام کرده که نقشی در این سامانه ندارد اما شورای رقابت ادعای دیگری دارد که حرف وزیر را به طور کامل رد می‌کند.

علی آبادی تازه فرمان را در دست گرفته و از ضعف اطلاعات رنج می برد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳:۰۰

    سپهر دادجوی توکلی، مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی شورای ملی رقابت، درباره ابهام در مسئولیت‌پذیری سامانه یکپارچه میان وزارت صمت و شورای رقابت به «عصر خودرو» گفت: اختلافی در این بین وجود ندارد؛ چون وزیر محترم صمت تازه فرمان کار را در دست گرفته از ضعف اطلاعات رنج می برد و یا همکاران ایشان خبری درباره این موضوع به وزیر نداده‌اند. این سامانه جدید نیست و همان سامانه قرعه کشی است که حالا تبدیل به سامانه یکپارچه شده است. وزارت صمت هزینه این سامانه را می‌دهد و مدیریت اجرایی آن هم با معاونت حمل و نقل وزارت صمت است. وزارت صمت به علت تسلط بر برنامه تولید خودروها و تماس با خودروساز‌ها، مدیریت این سامانه را برعهده دارد. احتمالا آقای وزیر در جریان این جزئیات نبودند و همین مسئله باعث سوءتفاهم برای ایشان شده است.

    وی در ادامه افزود: مسائل مربوط به سامانه خودرو برعهده معاونت حمل و نقل و رئیس سازمان حمایت است. در مورد فواصل فروش و نحوه‌ی عرضه، شورای رقابت صرفا دستورالعمل داده و بر اجرای آن نظارت می‌کند. اینکه در چه فواصلی و با چه میزان خودرو ارائه شود متعلق به وزارت صمت است. به این علت که اطلاعات تولید برعهده معاونت حمل و نقل وزارت صمت است.

    وی درباره نقش شورای رقابت در سامانه یکپارچه عنوان کرد: نقش شورای رقابت نظارتی است اما منظور ما پاس کاری وظیفه نیست. نتایج فعالیت در این حوزه چه بد و چه خوب به نام همه است و همه باید در این بین پاسخگو باشند. البته جزئیات بازشدن سامانه و مسائل مربوط به آن در وزارت صمت باید جستجو شود.

    دادجوی توکلی درباره علت بازشدن سامانه یکپارچه گفت: ما الان با مازاد عرضه مواجه هستیم و خودروساز‌ها مشتری ندارند. خودروساز مرتبط درخواست دارد که خودروهای خود را از جمله یک سری خودرو جدید و مونتاژی را ارائه کند. بخش اعظمی از این خودرو‌ها با مازاد عرضه در این مقطع مواجه هستند. طبیعتا در این شرایط سامانه به طور مکرر باز می‌شود و با شرایط بهتری به مردم ارائه می شود. مسلما الان نسبت به 6 ماه پیش که تولیت این مسئله با بخش دیگری بود وضعیت بهتر است. قبلا مشتری‌ها با خواهش و تمنا از نمایندگی درخواست خودرو می‌کردند، الان با شرایط قسطی به مردم ماشین می دهند. در عرضه زیاد تر و تولید بیش از سقف برنامه، طبیعتا سامانه مکرر باز می شود و خودروهایی که ظرفیت فروش بیشتری دارند عرضه می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط