فونیکسریمکسبهتام

نوسازی کامیون‌های فرسوده جان تازه‌ای به حمل ونقل جاده‌ای کشور می‌بخشد

عصر خودرو- نوسازی کامیون‌های فرسوده و از رده خارج کردن ناوگان کهنه جاد‌ه‌ای یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که می‌تواند زمینه‌ساز توسعه بخش حمل ونقل جاده‌ای باشد.

نوسازی کامیون‌های فرسوده جان تازه‌ای به حمل ونقل جاده‌ای کشور می‌بخشد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ بحث نوسازی ناوگان حمل ونقل جاده ای یکی از اصلی ترین نیازها و اولویت ها در حوزه حمل و نقل عمومی است که در چند سال گذشته دولت ها در این خصوص وعده‌های بسیاری داده اند. بررسی ها نشان می دهد که  فرسودگی ناوگان جاده‌ای به ویژه کامیون‌ها علاوه بر افزایش میزان تصادفات جاده‌ای، زمینه ساز رشد آلاینده‌های جوی می‌شود.

    این در حالی است که تعداد زیادی از کامیون داران اعلام کرده اند که از چشم انتظاری برای دریافت کامیون های نو خسته شده اند و در چند سال گذشته با وجود آنکه رقم کامل را برای خرید کامیون واریز کرده اند اما خبری از تحویل کامیون ها نیست. طبق طرح جامع حمل و نقل که ابلاغ شده است باید نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای در کشور اجرایی شود و ورود کامیون‌های اروپایی 5 ساله دست دوم یک گام موثر در روند نوسازی این بخش به شمار می رود.

    چند سالی است که دولت در حوزه نوسازی اقدام به واردات کامیون های اروپایی با کارکرد سه ساله کرده است ولی هنوز بسیاری از خریداران چشم انتظار دریافت کامیون های تازه نفس هستند.

    در سال های ابتدایی واردات این کامیون ها، قوانین سخت‌گیرانه در حوزه واردات آنها باعث شد که بسیاری از خریداران از دریافت این کامیون ها نا امید شوند اما در نهایت با پیگیری های انجام شده و تسهیل در روند قوانین واردات، تعدادی از این کامیون ها وارد کشور شد و از گمرک ترخیص و در نهایت پلاک گذاری شده است.

    تا به امروز در خصوص نوسازی کامیون ها  دولت اقدامات موثری را در دستور کار خود قرار داده است و در این زمینه هم  برنامه های زیادی اجرایی شده و مقرر شده است که بخشی از این کامیون ها هم از طریق تولید داخل تامین شود.

    167 هزار ناوگان حمل ونقل جاده‌ای ظرف 5 سال نوسازی می شوند

    داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای در این خصوص اعلام کرد: با توجه به این که بیش از 85 درصد حمل و نقل کشور از طریق جاده است بنابراین  نیاز داریم که نوسازی ناوگان به صورت اساسی در بخش حمل و نقل جاده‌ای صورت گیرد.

    او ادامه داد: به دنبال این هستیم که با ظرفیت‌های خوبی که در قانون ایجاد شده، بخش زیادی از نوسازی را از تولیدات داخل کشور تامین کنیم. سال گذشته  تفاهم نامه‌ای در این خصوص بین وزارتخانه های صمت، نفت و راه و شهرسازی تنظیم شد که به دنبال اجرایی شدن این تفاهم نامه هستیم.

    امانی گفت: قرار است 167 هزار ناوگان حمل ونقل جاده‌ای ظرف 5 سال نوسازی شوند چه در بخش مسافری و باری و چه در بخش سواری کرایه که این می‌تواند یک اقدام اساسی و بزرگی در بخش حمل و نقل باشد.

    معاون وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: مطالبات رانندگان،  اقدامات رفاهی آن‌ها و سخت و زیان آور شدن شغل رانندگی هم مطرح است که از محل قانونی خودش پیگیری می‌کنیم. یک قانونی در مجلس مطرح است به نام قانون توسعه حمل و نقل عمومی که ما از این ظرفیت قانونی استفاده می‌کنیم و مسائل و مشکلات رانندگان که نیاز به قانون دارد مثل بیمه تکمیلی از این طریق پیگیری می شود.

    لزوم تسریع روند واردات کامیون های دست دوم

    در همین رابطه فیروز خدایی رئیس کانون سراسری کامیون داران ایران  به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: روند واردات کامیون های دست دوم اروپایی اگر در کشور تسریع شود به طور قطع ما شاهد کاهش سن ناوگان حمل ونقل جاده ای خود خواهیم بود که اجرای آن در نهایت زمینه ساز کاهش تصادفات جاده ای می شود.

    به گفته رئیس کانون سراسری کامیون‌داران ایران، دولت از چند سال گذشته زمینه را برای واردات کامیون های دست دوم اروپایی فراهم کرده است اما در حال حاضر این طرح اجرایی شده و ما کم کم شاهد جان گرفتن این نوسازی در کشور هستیم.

    او ادامه داد:  خوشبختانه طرح اسقاطی شدن کامیون ها با دستور وزارت صمت برداشته شده و همین رفع مشکل روند نوسازی را بهبود بخشیده است در حال حاضر تمامی کامیون داران و شرکت های حمل ونقلی در صورت داشتن کارت هوشمند می‌توانند هر 10 سال یک بار اقدام به واردات کامیون کنند اما این تنها منوط به داشتن کارت هوشمند فعال است.

    خدایی بیان کرد: در صورتی که کامیون‌های فرسوده  در کشور از رده خارج نشوند شاهد بهبود یافتن وضعیت نوسازی کامیون نخواهیم بود بنابراین باید دولت تدابیر لازم را برای خارج کردن کامیون های کهنه انجام دهند.

    چند ماه پیش مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در  خصوص نوسازی کامیون های فرسوده گفته بود: یکی از مشکلاتی که ناوگان حمل و نقل جاده ای از آن رنج می‌برد، بحران فرسودگی خودروها است.

    وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حدود  378 هزار دستگاه کامیون در جاده‌های کشور در حال تردد هستند، افزود: هرچقدر خودروها فرسوده باشند، در نتیجه مصرف سوخت بالا می‌رود و سختی‌هایی را نیز برای رانندگان ایجاد می‌کند.

    وی با تاکید بر اینکه بنا به دستور رئیس جمهور باید از توان تولید داخل برای نوسازی 50 درصد ناوگان فرسوده اقدام کنیم، تصریح کرد: در صورتی که توان تولیدات داخل نتوانست نیاز را برطرف سازد با واردات خودروهای دارای عمر کمتر از سه سال به جبران آن خواهیم پرداخت.

    براساس این گزارش در حال حاضر یکی از مهم ترین برنامه های دولت نوسازی ناوگان حمل ونقل جاده ای است و در این زمینه هم تا به امروز برنامه ها و وعده های بسیار زیادی داده شده است بنابراین باید هرچه سریعتر دولت برنامه های خود را برای رفع معضل فرسودگی ناوگان حمل ونقل جاده ای اجرایی کند تا شاهد کاهش میزان تصادفات جاده ای و همچنین تسریع در روند جابه جایی بار در کشور باشیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط