فونیکسریمکسبهتام

ضرورت توسعه خودرو برقی در کشور

عصر خودرو- وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: خودرو‌های برقی با یکبار شارژ، ۵۰۰ کیلومتر را طی می‌کنند که صرفه اقتصادی دارد.

ضرورت توسعه خودرو برقی در کشور
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از صداوسیما، یکی از چالش‌هایی که در دنیا برای جایگزین کردن خودرو‌های برقی به جای خودرو‌های بنزینی وجود دارد، بحث ذخیره‌سازی انرژی است؛ موضوعی که مورد تاکید وزیر صمت نیز هست.

    به گفته علی آبادی‏‌, ساخت داخل در خودرو‌های برقی را در دستور کار شرکت‌ها قرار دادیم و انشالله با یک شیب مناسبی به این سمت خواهیم رفت.

    وزیر صمت در ادامه افزود: ما در بخش خودرو‌های برقی به نسبت خودرو‌های با سوخت فسیلی، فاصله کمتری داریم (البته اگر اجازه ندهیم که این فاصله زیاد شود)؛ بایستی هر چه زودتر وارد توسعه حوزه خودرو‌های برقی شویم؛ اگر بنا باشد که تنها این دانش در دانشگاه‌ها تدریس شود، بی‌فایده است؛ اما اگر به سمت صنعت حرکت کند، توسعه فناوری شکل می‌گیرد. ضمن اینکه بایستی بازار آن ایجاد شود تا از دنیا فاصله بگیریم.

    خودروسازان هم اعلام کرده اند آماده تولید این خودرو‌های برقی هستند‎؛ کیانوش پورمجیب مدیر عامل تامین قطعات ایران خودرو می‌گوید: تارای تمام برقی را سال گذشته در نمونه صنعتی رونمایی کردیم؛ خودروی ری را که نیمه دوم امسال به بازار عرضه می‌شود قابلیت دارد که تمام برقی عرضه شود.

    به گفته پورمجیب در کشور ظرفیت تولید این خودرو‌ها وجود دارد، اما زیرساخت آن‌ها فراهم نیست؛ ایستگاه شارژ برای مصرف کننده باید در کشور وجود داشته باشد تا دسترسی آن‌ها مانند پمپ بنزین راحت باشد و هر جا مصرف کننده نیاز به شارژ داشت، از آن استفاده کند.

    مصطفی پهلوانی کارشناس انرژی در مورد زیر ساخت‌های مورد نیاز توسعه خودرو‌های برقی، گفت: به طور کل زیر ساخت تولید و عرضه انرژی مورد نیاز خودرو‌های برقی از دو جنبه قابل بررسی و حائز اهمیت است. جنبه اول فرآیند تولید که در شکل‌های مختلف از جمله نیروگاه‌های سوخت فسیلی، نیروگاه‌های انرژی‌های تجدید پذیر مانند باد، آب و خورشید و همچنین نیروگاه‌های اتمی است.

    وی در ادامه گفت: در ایران، خودرو‌های برقی مزیت خاصی نسبت به خودرو‌های احتراق داخلی ندارند، زیرا بازدهی کلی و همچنین میزان مصرف انرژی به نسبت پیمایش در این دو گروه از محصولات تفاوت قابل ملاحظه‌ای ندارد

    این کارشناس صنعت خودرو افزود: جنبه دوم مربوط به هزینه تولید انرژی الکتریکی و ایجاد زیرساخت‌های لازم، در صورت حرکت به سمت برقی‌سازی خودروها، است؛ اگرچه انرژی تولید شده به کمک نیروگاه‌های گازی کمترین هزینه را دارد با این حال مشکلاتی از جمله آلایندگی و بازدهی پایین معایب اصلی آن است.

    پهلوانی گفت: به طور کلی مباحث مهم حفاظت از محیط زیست و محدودیت منابع سوخت فسیلی هستند که حرکت به سمت برقی‌سازی را در این محصولات منطقی می‌کنند، اما با توجه به زیرساخت‌های موجود در کشور باید پذیرفت که در حال حاضر این حرکت چندان اثر بخش نیست، زیرا که برنامه‌ای مدون و منطقی برای توسعه زیرساخت‌های مذکور مشاهده نمی‌شود.

    وی در مورد اهمیت توسعه خودرو‌های برقی در ایران، گفت: امروزه پیشرفت چشمگیر خودروسازان مطرح جهان در زمینه توسعه محصولات الکتریکی کاملاً مشهود است. معیار‌های اساسی و موثر بر انتخاب قوای محرکه خودرو، خودروساز و وضعیت موجود صنعت خودرو ایران، زیرساخت، بازار و مدیریت کلان مهمترین عواملی هستند که باید در مورد آن‌ها مطالعات جامعی صورت پذیرد تا بتوان به جمع‌بندی اساسی در مورد ورود این محصولات به بازار کشور رسید.

    گفتنی است؛ گسترش تولید خودرو برقی، یکی از بند‌های 8 فرمان خودرویی رئیس جمهور به صنعت خودرو بود که سال 1400 صادر کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط