فونیکسریمکسبهتام

اخلال در کار کاربری سازان با ابلاغ یک دستورالعمل

عصر خودرو- رئیس انجمن کاربری سازان ایران گفت: از یک سال پیش تاکنون، دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت بدون هماهنگی با این انجمن، دستور العملی را مبنی بر صدور مجوز بهره برداری و تولید کاربری برای برخی کارخانه‌ها و کارگاه‌های کاربری سازی فرستاده که همین مسئله در کار ما خللی ایجاد کرده است.

اخلال در کار کاربری سازان با ابلاغ یک دستورالعمل
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از صداوسیما،  نوید سلیمی رئیس انجمن کاربری سازان ایران در نشست کارشناسی میز صنعت خبرگزاری صدا و سیما افزود:کاربری سازان، تولیدکننده انواع کاربری پشت کامیونی و حمل جاده‌ای هستند که هزار و 200 واحد کوچک و بزرگ با اشتغالزایی 7 هزار نفر کاربری‌های صنعت حمل و نقل سوخت، مواد فاسد شدنی، مواد غذایی و حمل و نقل فله بار را تولید می‌کنند که از این تعداد 140 واحد تولیدی توانسته استاندارد‌های لازم را رعایت کند و زیر مجموعه انجمن کاربری سازان قرار گیرند.

    وی گفت: کاربری‌ها باید طبق استاندارد‌هایی که سازمان ملی استاندارد اعلام می‌کند ساخته شود، زیرا دنبال کشنده‌هایی که در جاده‌ها تردد می‌کنند محصولی حمل می‌شود که شاید اهمیت و ارزش آن به مراتب بالاتر از خود کشنده‌ها باشد بنابراین استاندارد بودن کاربری‌های خیلی مهم است.

    سلیمی با تاکید بر استاندارد بود کاربری‌ها گفت: اولا تا زمانی که کشنده در حال تولید باشد و کاربری آن تولید نشود کشنده‌ها کارایی ندارند، نکته بعدی، نوع ساخت و مهندسی ساز بودن آن کاربری است که باعث جلوگیری از حوادث جاده‌ای و مصرف سوخت بالا می‌شود.

    وی ادامه داد: در 20 سال گذشته کاربری‌های کشور به صورت سنتی ساخته می‌شد و نقص‌هایی داشتند به طور نمونه تریلر‌هایی که پشت کامیون‌ها وصل می‌شدند ترمز نداشتند، اما در حال حاضر، با استانداردسازی جدید و نصب ای. بی. اس و آر. اس. بی روی همه تریلر‌ها همزمان با ترمز کشنده، ترمز یدک هم کشیده می‌شود؛ ضمن اینکه با نصب چراغ راهنما، محافظ و چراغ حدی، علائم خطر در شب و اعمال استاندارد‌هایی مثل جرم و ابعاد، استاندارد‌های عرض، طول و ارتفاع، روی این کاربری ها، از خطرات احتمالی جلوگیری می‌شود.

    سلیمی گفت: یا کشنده‌ها در روز‌های بارانی وقتی با سرعت در جاده حرکت می‌کردند گل و لایی را به پشت سر خود منتقل می‌کردند و ماشین پشت، در خطر قرار می‌گرفت، سامانه ممانعت از پاشش، طراحی و روی این کاربری‌ها نصب شد که می‌تواند از پاشش گل و لایی به شیشه عقب ماشین جلوگیری کند.

    رئیس انجمن کاربری سازان ایران با اشاره به اینکه انجمن کاربری سازی کشور 20 سال است که در این حوزه فعالیت می‌کند گفت: استاندارد‌هایی که سازمان ملی استاندارد و پلیس راهور در ساخت کاربری‌ها اعلام کرده را این انجمن پیاده می‌کند.

    سلیمی گفت: از یک سال پیش تاکنون، دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت، دستور العملی را مبنی بر صدور مجوز بهره برداری و تولید کاربری را به برخی از کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید این صنعت بدون هماهنگی با صنعت انجمن کاربری سازی کشور داده که همین مسئله در کار ما خللی ایجاد کرده است.

    وی با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد دستورالعملی تدوین و کارگروهی به نام صنایع خودرویی ایجاد کرد که خود انجمن هم عضو این کارگروه است افزود: انجمن کاربری سازی کشور هم دستورالعمل‌هایی برای استانداردسازی کاربری‌ها تدوین و در اختیار این کارگروه قرار داد و از شرکت‌هایی که توان تولید کاربری سنتی داشتند دعوت کرد تا برای استانداردسازی اقدام کنند، متاسفانه این دستورالعمل هنوز در وزارت صمت است و تاکنون ابلاغ نشده است.

    رئیس انجمن کاربری سازان ایران گفت: تا سال گذشته، روند کار اینگونه بود که انجمن، کاربری ساز‌هایی را که دارای رتبه بندی و ارزیابی توان بود فهرست بندی و برای گرفتن مجوز و شماره پلاک به وزارت صمت اعلام می‌کرد. اما از سال گذشته که دفتر صنایع خودرویی این موضوع را لغو کرد و خود راسا این کار را انجام می‌دهد با مشکل مواجه شده,، زیرا دفتر صنایع خودرویی به دلیل وسعت کار، توان و وقت رصد همه کاربری سازی کشور را ندارد بنابراین برای اینکه کار هم سریعتر و هم دقیقتر انجام شود باید این کار را به مجموعه‌ای مثل انجمن و بخش خصوصی واگذار شود.

    سلیمی با اشاره به اینکه انجمن کاربری سازی کشور این توانایی را دارد که مراکزی را برای استاندارد سازی کاربری‌های سنتی، مشخص کندافزود: بار‌ها مکاتباتی با وزارت نفت برای نصب سامانه کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین) برای بازیافت بخار‌هایی که روی تانکر‌های سوخت است و باعث آلایندگی محیط زیست می‌شود داشته ایم تا از خطرات احتمالی احتراق جلوگیری شود که با پیگیری‌های این انجمن نصب شد.

    وی ادامه داد: و یا با نصب سامانه ترمز روی بعضی از تریلر‌های سنتی، از خطرات جاده‌ای جلوگیری می‌شود همچنین طبق دستوالعمل‌های اعلامی، می‌توان محافظ‌های جانبی، محافظ عقب و سامانه تنظیم ارتفاع، جرم و ابعاد را روی تریلر‌های سنتی نصب کرد که با نصب این سامانه‌ها 30 تا 40 درصد استاندارد‌های جدید اعمال می‌شود.

    سلیمی گفت: انجمن کاربری سازی کشور و شرکت‌های زیر مجموعه، کاملا توانایی دارد تا شرکت‌ها و کارگاه‌های کوچکتر را در زمینه استاندارد سازی حمایت کند، اما تا زمانیکه وزارت صمت و دفتر صنایع خودرویی، از ما حمایت نکند انجمن این توانایی را ندارد.

    رئیس انجمن کاربری سازان ایران افزود: بار‌ها درخواست برگزاری جلسه با دفتر صنایع خودرویی وزارت را داده ایم تا در نشستی، استاندارد‌هایی که تدوین شده را مطرح و اجازه ابلاغ آن را به صنایع کوچکتر دریافت کنیم، اما در زمینه اجرایی شدن دستورالعمل ها، سازمانی یا نهادی از ما حمایت نمی‌کند، زیرا وقتی انجمن چنین دستورالعملی را تدوین می‌کند باید یک سازمان و نهاد بالادستی، دستور اجرایی شدن آن را صادر کند؛ مثلا پلیس راهور اعلام کند تا زمانیکه انجمن تاییدیه نهایی را ندهد پلاک و اجازه تردد به کاربری داده نمی‌شود که با این روش به راحتی می‌توان جلوی خیلی از مشکلات و تصادفات احتمالی را گرفت.

    سلیمی گفت: در صنعت کاربری سازی، مسئله‌ای که هم اکنون وجود دارد، این است که در بازدید‌ها و ارزیابی‌هایی که توسط کارشناسان انجمن کاربری سازی‌ها تدوین و به دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت اعلام می‌شد، اسامی شرکت‌هایی که توان اجرای استاندارد‌هایی که سازمان ملی استاندارد اعلام می‌کرد و طبق نظر کارشناسان در سه جایگاه (A_B_C) قرار می‌گرفتند اعلام می‌شد در گذشته به این روش بود که همان فهرست را دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت به دفتر پلیس راهور انتقال می‌داد و با توجه به شناسه ملی هر کارگاه و کارخانه، برای هر کاربر تولید شده مجوز نصب پلاک صادر می‌شد روند تولید به صورت اصولی و قانونی ادامه داشت، اما در یک سال گذشته، دفتر خودرویی وزارت صمت بدون اینکه دلیل قانونی و قانع کننده‌ای برای انجمن داشته باشد، خود اقدام به تهیه فهرست جدید کرده و همان فهرست را به پلیس راهور اعلام می‌کند که این مسئله خللی در کار ما ایجاد کرده است ضمن اینکه وزارت صمت فقط مسئول دادن پروانه بهره بردای به کارخانه یا کارگاه است؛ که با مشکلات ایجاد شده و اعلام آن به نهاد‌های مختلف,، اما تا کنون جوابی دریافت نکردیم.

    رئیس انجمن کاربری سازان ایران با بیان اینکه استانداردسازی کاربری‌ها می‌تواند در کاهش مصرف سوخت هم موثر باشد گفت: به جز مسئله تصادفات جاده ای، به نکته دیگری هم باید اشاره کرد؛ کشنده‌ها وقتی یک یدک استاندارد دنبال خود نداشته باشند به صورت فشار معکوس عمل می‌کنند یعنی کشنده تلاش می‌کند تا حمل بار را جلو هدایت کند، اما کاربری برعکس عمل می‌کند، زیرا وزن و استاندارد جرم و ترمز رعایت نشده، بنابراین مصرف سوخت کشنده به راحتی افزایش می‌یابد که در شرایط کنونی سوخت، باید از هدر رفت سوخت جلوگیری کنیم که اگر از انجمن کاربری سازی حمایت کنند ما توانایی داریم که با استاندارد کردن همه محصولات، هم جلوی تصادفات جاده‌ای را بگیرم هم مصرف سوخت کشنده را کنترل کنیم.

    رئیس انجمن کاربری سازان ایران افزود: این دستور العمل‌ها و استاندارد‌ها هنوز توسط نهاد و سازمانی ابلاغ نشده، مگر اینکه راننده خودش تمایل داشته باشد کاربری که پشت کشنده اش است را مجهز به سامانه راهنما، چراغ خطر، ترمز و استاندارد کند، اما تاکنون الزامی به باربری‌ها در این زمینه نشده است.

    سلیمی گفت: بار‌ها از انجمن راهداری و سازمان بیمه درخواست کرده ایم که به باربری‌ها یا به مراکز بارگیری، استاندارد‌ها را ابلاغ کند و در صورت نداشتن استاندارد‌ها، از بارگیری و بیمه آن‌ها ممانعت کنند.

    وی افزود: در رابطه با ورق‌های فولادی، تا قبل از اینکه، فروش فولاد در بورس مطرح شود، زیر مجموعه انجمن کاربری سازی کشور، با گرفتن یک کد از فولاد مبارکه به صورت ال سی، خریداری می‌کردند طبق دستور العملی، فولاد به بورس رفت و در این میان کسی به فکر تولیدکنندگان کوچک نبود.

    رئیس انجمن کاربری سازان ایران افزود: در صنعت کاربری سازی، حدود هزار و 200 مجموعه تولیدی است که فقط 140 تولیدکننده توانسته استاندارد‌های لازم را رعایت کند و زیر مجموعه، انجمن قرار گیرد، اما بقیه مجموعه‌ها در حال تولید هستند و، چون توان تولید آن‌ها پایین است طبیعتا سقف خرید فولادشان هم پایین است و بورس اجازه خرید کمتر از 100 تن را نمی‌دهد بنابراین یک رانتی برای شرکت‌های بزرگتر ایجاد شد که بتوانند زیادتر خرید کنند و در بازار آزاد بفروشند و شرکت‌های کوچکتر که توان خرید ندارد مجبور هستند از بازار آزاد خرید کنند.

    سلیمی افزود: هم اکنون خیلی از تولیدکنندگان صنعت کاربری سازی در این حوزه دچار مشکل شده اند,، زیرا نمی‌توانند ورق‌های استاندارد را از بورس تهیه کنند بنابراین ورق‌های غیراستاندارد وارداتی روس و چین را از بازار آزاد تهیه کنند که طبیتعا کیفیت لازم را در صنعت کاربری سازی ندارد.

    رئیس انجمن کاربری سازان ایران گفت: معضل بعدی، مسئله قطعی‌های پی در پی برق است این صنعت به برق با توان بالایی نیاز دارد یعنی جزو مجموعه‌هایی است که برای تولیداتش حتما باید برق سه فاز و کاملا صنعتی داشته باشد و قطعی مداوم برق، در تولید خلل ایجاد می‌کند و هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد.

    سلیمی افزود: به غیر از این دو مسئله، تا زمانیکه دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت، نگاه ویژه‌ای به انجمن کاربری سازی نکند و از این بازویی که بدون هیچ چشمداشت مالی، هدفش کمک به صنعتی که نوپاست، حمایت نشود این صنعت مغفول می‌ماند.

    وی اضافه کرد: اگر از صنعت کاربری سازی درست حمایت شود ما می‌توانیم علاوه بر تامین نیاز داخل، خیلی از نیاز‌های کشور‌های همسایه را هم تامین کنیم، زیرا صنعت کاربری سازی در ایران، سالهاست موارد استانداردی را پیاده می‌کند و متخصصان و افراد توانمندی در این حوزه فعالیت می‌کنند، اما چون حمایت نمی‌شود همیشه مغفول مانده و بیشتر به چشم یک آهنگری به آن‌ها نگاه می‌شود فارق از اینکه کاربری‌ها بخشی از صنعت خودرو محسوب می‌شوند.

    وی با اینکه صعنت کاربری کشور با 50 درصد ظرفیت فعالیت می‌کند گفت: هم اکنون سالانه ظرفیت تولید 14 هزار کاربری در کشور وجود دارد و نیاز داخل هم 9 هزار کاربری است، با توجه به اینکه حدود 5 هزار کاربری مازاد است، اما هنوز نوسازی ناوگان کشور همچنان متوقف شده است و در جاده‌ها شاهد کاربری‌های سنتی و غیر استاندارد هستیم که علت آن را می‌توان ابلاغ و اجرایی نشدن دستورالعمل‌های مربوطه ست.

    رئیس انجمن کاربری سازان ایران در مورد ساز و کار استاندارد شدن کاربری‌ها هم گفت: نوع استراکچر، وزن، ابعاد و آیتم‌هایی که به صورت متعلقات آن کاربری‌ها هستند باید شامل یکسری موارد استانداردی باشند، آن‌هایی که این موارد را تا 30 درصد داشتند باشند می‌توان آن‌ها را ارتقاء داد، به روز کرد و استاندارد روز را روی آن‌ها پیاده کرد، اما کاربری‌هایی که این 30 درصد را نداشته باشند به راحتی می‌توان از چرخه تولید خارج کرد ضمن اینکه برای آن‌ها هم تدابیری اندیشده شده، به این صورت که بخش عظیمی از آن کاربری ها، ساختار فولادی است که می‌شود آن را تعمیر و استاندارد آن‌ها را به روز رسانی کرد و در اختیار خود راننده قرار داد که حمایت مسئولان امر را می‌طلبد.

    سلیمی گفت:، چون نگاه مسئولان به این صنعت، مثل نگاه به یک صنعت سنتی است، طبیعتا این صنعت نتوانسته جایگاهی برای صادرات داشته باشند.

    وی افزود: با توجه به اینکه صنعت کاربری سازی خود انجمن مستقلی و قوی است، اما تاکنون در حوزه کاربری سازی حتی یک مورد هم نمایشگاه برگزار نشده است و انجمن کاربری سازی یا باید در نمایشگاه‌های صنعت خودرو یا صنعت سوخت شرکت کند.

    رئیس انجمن کاربری سازان ایران در زمینه صادرات این محصول هم با اشاره به اینکه کشور‌های همسایه مثل ارمنستان، ترکمنستان، افغانستان، تاجیستان و پاکستان در صنعت کاربری سازی بسیار ضعیف هستند و فقط ترکیه در این صنعت توانمند است گفت: اتاق بازرگانی کشور، با دادن تسهیلات و مجوز برگزاری نمایشگاه، می‌تواند از انجمن کاربری سازی‌های کشور به ویژه از شرکت‌های کوچک که توان برگزاری نمایشگاه‌های مرزی، دارد حمایت کند تا کاربری‌های ساخت داخل به راحتی صادر شود.

    سلیمی گفت: افزود: اگر روی ورق‌های فولادی صادراتی، فناوری انجام شود، ارزش ریالی فولاد صادراتی, 4 برابر می‌شود ضمن اینکه از خروج ارز هم جلوگیری می‌کنیم و با ارزی آوی آن، چرخ دیگر صنایع هم به صورت خودکار به گردش در می‌آید و می‌توان سامانه‌های های ترمزی و برقی که روی تریلر‌ها نصب می‌شود را بومی سای کرد، زیرا صنعت کاربری سازی، ظرفیت و توان توسعه را دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط