فونیکسریمکسبهتام

برنامه گروه خودروسازی سایپا برای توسعه خودروهای برقی و هایبریدی

جهش سبز سایپا

عصر خودرو- سایپایی ها در مسیر توسعه خودروهای پاک نخست داچیا اسپرینگ را انتخاب کرده اند که در سال ۲۰۲۱ دومین خودرو پرفروش الکتریکی چین بوده و سپس به سراغ برند دانش محور ZEDRIV برای الگوبرداری نقشه خودروهای مدرن الکتریکی رفته اند تا بدون تلف کردن وقت به سرعت به دانش نهایی توسعه خودروهای الکتریکی و هایبریدی قدم بردارند.

جهش سبز سایپا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، گروه خودروسازی سایپا با دست پر در حال حرکت با برنامه دقیق به سمت خودروهای الکتریکی و هایبریدی است.

    عملکرد تیموری در گروه خودروسازی سایپا طی سال های اخیر نشان دهنده تمرکز او بر توسعه بومی و با هدف سبد محصولات بوده و در همین راستا، طی جدیدترین قرار داد با کمپانی معتبر DAE چین؛ بستر لازم برای توسعه کراس اوور آریا در نسخه هایبریدی فراهم شده و علاوه بر آن خودرو برقی داچیا اسپرینگ نیز به عنوان الگوی خودرو الکتریکی شهری توسط این خودروساز در هفته دولت به نمایش درآمد.

    داچیا اسپرینگ؛ مینی هاچ بک با طرح کراس 3.6 متری محصول مشترک رنو و داچیا است که در سبد محصولات رنو با نام کویید شناخته می شود. این خودرو به عنوان پروژه ملی خودرو الکتریکی در هفته دولت به نمایش درآمد تا توسط سایپا تولید شود. داچیا اسپرینگ یک خودرو اقتصادی و کوچک الکتریکی است که توانش تنها 33 کیلووات معادل 44 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن 125 نیوتون متر است. حداکثر سرعت این خودرو به 125 کیلومتر بر ساعت می رسد و شارژ کامل سریع آن در یک ساعت انجام می شود. همچنین میزان پیمایش این خودرو با شارژ کامل 270 کیلومتر است.

    نکته جالب این است که داچیا اسپرینگ در اوایل دوران همه‌گیری کووید 19 معرفی شد و به همین دلیل رونمایی و ورود آن به بازار به حاشیه رفت اما در سال 2021 پس از تسلا مدل 3 به پرفروش ترین خودرو برقی چین بدل شد. این خودرو از نظر ایمنی هنوز جای حرف زیادی دارد و به عنوان یک پروژه برقی در کشوری مانند ایران با اختلاف سطح زیاد در شهرها و ترافیک فراوان هنوز نمی تواند گزینه ایده آلی باشد. هر چند احتمال ورود آن به ناوگان خودروهای برقی اشتراکی بر اساس طرح جدید وزارت صمت وجود دارد.

    نسخه هایبریدی آریا که قرار است از یک پیشرانه بنزینی و یک پیشرانه الکتریکی نیرو بگیرد نیز در حال توسعه با همکاری شرکت معتبر DAE است و سایپایی ها به همین منظور بر اساس شنیده ها یک پیشرانه 1.6 لیتری جدید را از DAE به عنوان قلب محرک بنزینی انتخاب کرده اند تا در ترکیب با موتور الکتریکی، توانبخش این مینی کراس اوور شهری بومی باشد. خودرو الکتریکی ZEDRIV دیگر محصولی بود که در کنار محصولات پاک تازه سایپا به نمایش درامد. این خودرو در مدل GX5 با پیشرانه الکتریکی توانایی تولید 120 اسب بخار قدرت و 280 نیوتون متر گشتاور را دارد و شتاب صفر تا 50 آن حدود 4 ثانیه است.

    شنیده ها حاکی از آن است که الگوی الکتریکی این خودرو احتمالا در نسخه برقی محصولات سایپا و همچنین آریاهایبرید مورد استفاده قرار خواهد گرفت. GX5 به عنوان خودرویی با ابعاد نزدیک به آریا قابلیت شارژ سریع یک ساعته دارد و قیمتش به عنوان یک گزینه اقتصادی حدود 16 هزار دلار است و می تواند بستر ایده آلی برای الگوبرداری در نسخه الکتریکی آریا باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط