فونیکسریمکسبهتام

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست:

۹۰ درصد موتورسیکلت‌های شماره‌گذاری شده فرسوده و فاقد معاینه فنی هستند

عصر خودرو- رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه ۹۰ درصد موتورسیکلت‌های شماره‌گذاری شده فرسوده و فاقد معاینه فنی هستند، گفت: با اجرای طرحی موتورسیکلت‌ها فرسوده را از رده خارج می‌کنیم.

۹۰ درصد موتورسیکلت‌های شماره‌گذاری شده فرسوده و فاقد معاینه فنی هستند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، داریوش گل‌علیزاده در گفت و گویی اظهارداشت: براساس مطالعات انجام شده درباره آلودگی هوا در کلانشهرها به ویژه شهر تهران، ذرات معلق موجود در هوا کمتر از دو و نیم میکرون است و از این میزان حدود 60 درصد متلعق به منابع متحرک است، از میان آنها، خوروهای دیزلی یعنی آنهایی که گازوئیل مصرف می کنند از قبیل خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی، برخی از کامیون های حمل کننده نخاله و همچنین مینی بوس ها، بیشترین سهم را دارند و حدود 32 درصد را به خود اختصاص داده اند.

    وی توضیح داد: در بین منابع آلاینده کلانشهرها به ویژه شهر تهران، موتورسیکلت ها هم حدود 10 درصد در انتشار ذرات معلق سهم دارند، نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که خودروها در مجموع در انتشار گازهای آلاینده حدود 83 درصد سهم دارند. با توجه به این آمار، برنامه ما کاهش میزان انتشار ذرات معلق از منابع متحرک و منابع ساکن است.

    رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست اظهارداشت: درباره عدم مراجعه موتورسیکلت ها به مراکز معاینه فنی باید به این نکته اشاره کرد که بیش از 90 درصد از موتورسیکلت هایی که شماره گذاری شده اند، موتورسیکلت های فرسوده هستند و طبیعتا اگر به این مراکز مراجعه کنند، نمی توانند تائید این مراکز را کسب کنند، از این رو برنامه ما در این خصوص، اجرای طرح از رده خارج کردن موتورسیکلت های فرسوده به استناد ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو است که مجددا سن فرسودگی را احیا خواهد کرد.

    گل علیزاده گفت: آئین نامه اجرائی این طرح در هیات دولت در حال نهایی شدن است و نهایتا در شهریور ماه به تصویب دولت خواهد رسید، در این طرح سیستم های تشویقی مختلفی نیز برای مالکان موتورسیکلت در نظر گرفته شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط