فونیکسریمکسبهتام

بازار خودرو در سراشیبی قیمت

عصر خودرو- بررسی بازار خودرو از ابتدای شهریور‌ماه تاکنون در شرایطی از نزولی شدن قیمت محصولات موجود در بازار حکایت دارد که افت قیمت در خودروهای مونتاژی بیشتر از محصولات داخلی مشهود است.

بازار خودرو در سراشیبی قیمت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، برای بررسی وضعیت بازار خودرو قیمت 18 خودروی داخلی و مونتاژی را در بازه زمانی 31 مرداد تا 12 شهریور‌ماه رصد شده است. خودروهای تولید داخل کاهش قیمت بین پنج تا 15میلیون تومانی را تجربه کرده و مونتاژی‌ها نیز با افت قیمت بین 10 تا 90میلیون تومانی مواجه بوده‌اند. در این بین بیشترین کاهش قیمت در خودروهای داخلی مربوط به شاهین و پژو 207 MC اتوماتیک با 15میلیون تومان افت قیمت است. این در شرایطی است که در محصولات مونتاژی نیز خودروی دیگنیتی پرایم با 90میلیون تومان کاهش قیمت، رکورددار در این زمینه است. به نظر می‌رسد مهم‌ترین علت روند نزولی قیمت در بازار خودرو را باید در  اخبار خودروهای وارداتی نو و کارکرده جست‌وجو کرد. ترخیص خودروهای وارداتی نو این روزها شتاب گرفته و طبق اعلام گمرک ایران در پنج‌ماهه امسال هزار و 218 دستگاه خودرو ترخیص شده است.

     

    البته در ماه‌های گذشته ترخیص این خودروها با مشکلات مربوط به تاییدیه‌های سازمان ملی استاندارد و همچنین سازمان محیط‌زیست مواجه بود؛ اما به گفته برخی واردکنندگان از چند روز پیش این مشکلات حل شده و ترخیص خودروها از سر گرفته شده است.  از طرف دیگر مباحث مربوط به واردات خودروهای کارکرده نیز روی بازار خودرو تاثیرگذار بوده است. آیین‌نامه مربوط به واردات این دست از خودروها در وزارت صمت تهیه شده و در دست بررسی هیات دولت است. گفته می‌شود احتمال دارد بعد از تعطیلات اربعین، این آیین‌نامه در هیات وزیران هم نهایی شود. همچنین جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس، پیش از این از جزئیات این آیین‌نامه هم رونمایی کرد. اخبار مربوط به جزئیات واردات کارکرده‌ها نیز این تصور را ایجاد کرد که ورود این خودروها به کشور جدی شده است و ممکن است در ماه‌های آتی ورود این خودروها به کشور آغاز شود.

    اما در کنار این موضوع، برخی از عوامل جانبی در بازار تاثیرگذار بوده است. شاید مهم‌ترین این عوامل نرخ ارز باشد که در بازه مورد بررسی نرخ ارز تقریبا ثابت بوده و نوسانات زیادی را تجربه نکرده است. ثبات در نرخ ارز که همیشه تاثیر بسزایی روی بازار خودرو داشته، توانسته آرامش نسبی را به بازار خودرو برگرداند. از بین 18 خودرویی که مورد بررسی قرار دادیم، در بازه 12 روز گذشته کمترین افت قیمت مربوط به پژو پارس سال، پژو پارس LX و ساینا S است که هر کدام با پنج‌میلیون تومان افت قیمت مواجه بودند. همچنین پژو 206 تیپ 2، دناپلاس دنده‌ای و کوئیک دنده‌ای R هرکدام 10میلیون تومان کاهش قیمت داشته‌اند. شاهین و پژو 207 MC نیز 15میلیون تومان کاهش قیمت داشته‌اند.

    از بین خودروهای مونتاژی لاماری ایما تنها خودرویی است که نسبت به 31 مرداد تغییری در قیمت خود نداشته و روی یک‌میلیارد و 700میلیون تومان ثابت مانده است. کمترین کاهش نیز مربوط به MVM X22 دنده‌ای است که تنها با 10میلیون افت قیمت، از 720میلیون تومان به 710میلیون تومان رسیده است. اما از طرف دیگر دیگنیتی پرایم از یک‌میلیارد و 660میلیون تومان به یک‌میلیارد و 570میلیون تومان رسیده تا افت 90میلیون تومانی قیمت را ثبت کند. فیدلیتی پرایم هفت‌نفره 80میلیون تومان و آریزو 6 اکسلنت نیز 70میلیون تومان کاهش قیمت داشته‌اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم