فونیکسریمکسبهتام

عملکرد دولت در بخش خودرو

ایران در سکوی چهاردهم تولید خودرو در جهان

عصر خودرو- دولت سیزدهم طی دو سال فعالیت خود در راستای تحقق اهداف، موفق شده در حوزه صنعت خودرو علاوه بر صفر کردن خودروهای ناقص پارکینگ‌ها و برداشتن گام موثر "تولید عبور مستقیم خودرو" در کشور، تجربه سال ۱۳۹۳ را تکرار کرده و بیشترین رشد تولید خودرو طی ۱۲ سال اخیر را ثبت و در رتبه ۱۴ جهان قرار گیرد.

ایران در سکوی چهاردهم تولید خودرو در جهان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، برنامه‌ها و عملکرد دولت سیزدهم طی دو سال فعالیت خود در قالب هفت سرفصل تعریف شده که یکی از آن‌ها بررسی رشد تولید و اشتغال در عمر دو ساله دولت و بیانگر جهت‌گیری دولت در راستای تحقق اهداف و وعده‌های خود است.

    یکی از اولویت‌های دولت مردمی در دوسال ابتدایی فعالیت خود، رشد تولید و اشتغال با محوریت وزارت‌خانه‌ صنعت، معدن و تجارت در کشور بوده است که بر اساس آن مهمترین اقدام و دستاورد دولت در این خصوص در صنعت خودرو را می‌توان جمع کردن خودروهای ناقص کف پارکینگ‌های خودروسازان و اجرای طرح تولید خودروهای عبور مستقیم دانست.

    خودروسازان ازابتدای سال گذشته همزمان با افزایش تولید، در جهت تکمیل خودروهای ناقص کف پارکینگ‌ها گام برداشته و تولید کامل و به صورت عبور مستقیم را باب کردند؛ به گونه‌ای که از ابتدای خرداد ماه سال 1401، دیگر خودروی ناقصی در سایت‌های خودروسازان تولید نشد و همه خودروها از خط تولید وارد مرحله فروش و تجاری‌سازی شده‌اند.

    در ابتدای سال 1401 بیش از 105 هزار خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان وجود داشت که در نیمه اول سال 1401 تکمیل و تحویل مشتریان شد.

    تکمیل 105 هزار خودروی ناقص در کنار 1.2 میلیون دستگاه خودرو در سال 1401

    بر اساس آمار، یک میلیون و 242 هزار دستگاه انواع خودرو در سال 1401 تولید و 105 هزار خودروی ناقص در بهار سال گذشته تکمیل شد.

    میزان رشد تولید و تکمیل خودرو در سال 1401 نسبت به سال 1400، حدود 39 درصد برآورد شده است.

    بیشترین رشد تولید خودرو در 12 سال اخیر مربوط به سال‌های 1393 و 1401 است؛ با این تفاوت که بخشی از تولیدهای دو خودروساز بزرگ کشور در سال 1393 مربوط به مونتاژ محصولات CKD (واردات قطعات منفصله و تولید خودرو در داخل) بوده است.

    گفتنی است که علیرغم وجود تحریم‌های ظالمانه، ایران رتبه 14 تولید خودرو در دنیا را در سال 2022 میلادی کسب کرده و در بین 20 کشور برتر تولیدکننده خودرو در جهان، بیشترین رشد تولید را نسبت به سال 2021 داشته است.

    طبق آمار، با شروع تحریم‌ها از سال 1397، بیشترین آمار تولید ماهیانه در بهمن ماه سال 1401 با تولید بالغ بر 133 هزار دستگاه بوده است.

    در سال گذشته، بیش از یک میلیون و 76 هزار دستگاه خودروی سواری تولید و حدود 105 هزار خودروی ناقص تکمیل شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال 1400، 36 درصد رشد را نشان می دهد.

    در مجموع دستاورد دو سال ابتدایی دولت مردمی در تولید خودروی سواری رقمی بالغ بر یک میلیون و 944 هزار و 148 دستگاه ثبت شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط