فونیکسریمکسبهتام

برنامه گسترده صادرات و تولید خودرو در بازارهای جهانی

استمرار برنامه های فرامرزی سایپا

عصر خودرو- گروه خودروسازی سایپا سابقه نسبتا طولانی در صادرات و تولید محصولات در بازارهای هدف خارجی دارد. از جمله این کشورها می توان به عارق، سوریه، ونزوئلا و آسیای میانه اشاره کرد اما این خودروساز در جدیدترین برنامه های صادرات محصولاتش، بهبود هایی را در نظر گرفته که موجب افزایش سوددهی و هدفمند شدن برنامه های صادراتی شده و نوید دستاورد های قابل توجه و بزرگی را می دهد.

استمرار برنامه های فرامرزی سایپا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، سایپایی ها طی پایان سال گذشته تا میانه مردادماه، حدود 2 هزار دستگاه کوییک و ساینا را در قالب دو محموله به ونزوئلا صادر کرده اند. این خودروساز همچنین محموله بزرگی از قطعات یدکی را در راستای ایجاد درآمد در حوزه خدمات پس از فروش به ونزوئلا صادر کرده است و برخلاف گذشته، نوع معامله این خودروهای صادراتی به صورت نقدی و سودده برخلاف گذشته بوده و قیمت گذاری محصولات نیز هوشمندانه تر از گذشته با حاشیه سود قالب توجه انجام شده است. این خودروساز همچنین در ادامه به دنبال راه اندازی بهینه خط تولیدش در ونزوئلا است تا روند عرضه محصولاتش به بازار تشنه این کشور را به صورت CKD ادامه دهد و این چرخه را به صورت منظم پیش ببرد.

    صادرات به معنای تامین درآمد ارزی مورد نیاز برای سرمایه در گردش، توسعه محصولات جدید و تامین قطعات وارداتی مورد نیاز است و سایپا با روندی که در پیش گرفته می تواند به توسعه چندبرابری آمار صادرات خودروها برای بازار داخلی بپردازد.

    صنعت خودرو ما سال های طولانی از درامد های ارزی حاصل از صادرات بی بهره بوده است و سایپایی‌ها با سبد محصولات کاملا بومی، بستری ایده آل برای حضور در بازارهای صادراتی دارند که تاکنون مورد استقبال بازارهای هدف زیادی قرار گرفته و قیمت‌گذاری سودآور این محصولات در بازارهای هدف، درآمد قابل توجهی از محل صادرات را رقم خواهد زد تا از این طریق اهداف جانبی توسعه صنعت خودرو نیز به حقیقت بپیوندد. صادرات خودروهای ایرانی تا پیش از رویکرد تازه سایپا عموما با قیمت های بسیار پایین، به صورت اقساطی و ... انجام می شد و بعضا بسیاری از این درآمد های ارزی با تاخیر به صنعت خودرو ایران تزریق می شد.

    راه اندازی خطوط تولید در کشورهای مقصد، به معنای تثبیت قدم های حضور در بازارهای بین المللی سایپا و حتی تبدیل این سایت های تولیدی به هاب صادرات خودرو به کشورهای همسایه بازارهای مقصد مانند ونزوئلا و آمریکای جنوبی است که نوید آینده درخشانی برای حضور جهانی صنعت خودرو ایران را می دهد. ونزوئلا طی یک دهه اخیر یکی از مهمترین مقاصد صادراتی خودرو ایران بوده اما هیچگاه برنامه ریزی درآمدزایی ارزی با دقت در قیمت گذاری مانند شرایط کنونی صورت نگرفته بود و از این جهت، فاز جدید صادرات گروه خودروسازی سایپا، دستاوردهای مهم و قابل توجهی را در پی خواهد داشت.

    قیمت کوییک صادراتی به ونزوئلا 7هزار دلار درب کارخانه با 3هزار دلار هزینه حمل و نقل است و 4هزار دلار گمرکی نیز از سوی دولت ونزوئلا به قیمت آن افزوده می شود. با این حساب و احتساب نرخ ارز، هر کوییک صادراتی حداقل صد میلیون تومان قیمت بالاتر از قیمت گذاری دستوری فروش این خودرو در ایران دارد و این به معنای 50 درصد کسب درآمد بیشتر سایپا از محل صادرات این خودرو و همچنین کسب درآمد کامل به صورت ارزی است.

    سبد محصولات سایپا شامل خودروهای اقتصادی شهری و برون شهری می شود که می تواند پاسخگوی نیاز بازارهای صادراتی در تیراژ گسترده باشد و به خوبی به رقابت برند های معتبر برود. کوییک و ساینا استراتژیک ترین محصولات سایپا هستند که حتی می توانند با خودروهای اقتصادی چینی در بازارهای صادراتی رقابت کنند و قیمت به مراتب بهتری از گزینه های برند های معتبر دارند و در عین حال، قوای فنی، امکانات رفاهی و شرایطی ایمنی آن ها نیز در بسیاری از پارامترها از رقبا بهتر است. سایپا همچنین با سدان شاهین و در آینده نزدیک با کراس اوور آریا، به سرعت می تواند جایگاهش را در بازارهای صادراتی گسترش دهد و به همین ترتیب بر درآمد های ارزی بیافزاید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط