فونیکسریمکسبهتام

رئیس سازمان ملی استاندارد:

درباره استانداردهای ۸۵ گانه خودرو طبق قانون عمل می‌کنیم

عصر خودرو- رئیس سازمان ملی استاندارد گفت که این سازمان در رابطه با اجرای استانداردهای ۸۵ گانه طبق قانون عمل خواهد کرد.

درباره استانداردهای ۸۵ گانه خودرو طبق قانون عمل می‌کنیم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، مهدی اسلام پناه در حاشیه مراسم اهدای جایزه ملی کیفیت ایران درباره جدیدترین وضعیت اجرای استانداردهای 85 گانه، با توجه به مهلت خودروسازان تا پایان تیر، گفت: هنوز تیرماه تمام نشده، اما طبق قانون عمل می‌شود. قانون فصل‌الخطاب است.

    وی همچنین در حوزه واردات خودرو تاکید کرد که استاندارد مانع ورود خودروها نیست و در حال حاضر با تسهیلگری در این زمینه، به لحاظ استاندارد میلیون‌ها خودرو می‌تواند وارد کشور شود. پاسخ به اینکه مانع چیست در حیطه اختیارات من نیست.

    این مقام مسئول ادامه داد:‌ از همان روز نخست که مقرر شد مجوز واردات صادر شود، از آن استقبال کردیم و آن را کمکی پایدار، رقابتی و انحصارشکن برای اقتصاد کشور و بازار خودرو دانستیم. بنابراین سازمان ملی استاندارد ایران به منظور شکست انحصار موجود، شرایط را برای واردات خودرو به‌گونه‌ای رقم زده که میلیون‌ها خودرو می‌تواند وارد کشور شود.

    اسلام پناه با بیان اینکه سهم ایران از بازار حلال در جهان، کمتر از یک درصد است که نشان می‌دهد در این زمینه در گذشته کوتاهی شده و عقب‌افتادگی‌های جدی وجود دارد، گفت: سازمان ملی استاندارد برای بازارگشایی در این ابربازار تمرکز کرده است.

    وی به صدور فقط 30 نشان حلال در گذشته در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از 1000 نشان حلال برای محصولات، کالاها و خدمات مختلف ایرانی صادر شده است. صدور نشان حلال به‌ منظور سهولت حضور شرکت‌ها و تولیدکنندگان در بازارهای هدف است. همچنین صدور نشان حلال در پیوست خود صدها صفحه گزارش‌های تکنیکال و آزمایشگاهی دارد که بنیه همه آنها نیز بر پایه اسلام است.

    اسلام‌پناه همچنین به صادرات سالیانه 50 میلیون دلار محصولات و کالاهای حلال از ایران به مالزی اشاره کرد و گفت: در صورتی که زمینه‌های لازم فراهم شود، صادرات محصولات حلال به این کشور تا سالیانه 500 میلیون دلار دور از دسترس نخواهد بود. این محصولات، مشتریان خاص خود را دارد که از توان خرید لازم نیز برخوردارند و در عین حال، توسعه صادرات آنها به اقتصاد ایران  کمک خواهد کرد.

    رئیس سازمان ملی استاندارد ایران همچنین در جریان مراسم «جایزه ملی کیفیت ایران 1402» گفت: جایزه ملی کیفیت ایران، بزرگترین گردهمایی تولید کیفیت محور در سال 1402 است. جوایز کیفیت جهانی به عنوان پیشران توسعه کیفیت کالاها و خدمات بستری برای رشد تولید کنندگان و ارائه دهندگان کالا و خدمات مهیا می‌کنند. در ایران جایزه ملی کیفیت به استناد قانون و مصوبات شورای عالی استاندارد سابقه 17 ساله دارد که در چهار دوره آن از مدل خارجی و 12 دوره آن از مدل اقتباسی استفاده شد، اما در دوره جدید پیشنهاد طراحی یک مدل کاملاً بومی ارائه شد.

    وی افزود: شاخص‌هایی از جمله حکمت در مدیریت، تفکر جهادی، تاب آوری اقتصادی مسئولیت‌های اجتماعی، تکلیف گرایی دینی و اخلاق و معنویت سازمانی در آن وجود دارد. این جایزه چهارمین مدل جایزه در جهان است که شاخص‌هایی از جمله فناوری اطلاعات، تولید ایده‌ها، دانش‌های نوظهور، بسترسازی برای ذخیره دانش و سیستم‌های پشتیبانی تصمیم‌گیری در آن به کارگیری شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط