فونیکسریمکسبهتام

به بهانه تمدید طرح بازدید رایگان تابستانه ماموت خودرو:

چرا برای دریافت خدمات بهتر است به نمایندگی های مجاز مراجعه کنیم؟

عصر خودرو- یکی از بزرگ‌ترین مانورهای شرکت‌های تولیدکننده و یا واردکننده خودرو در همه جای دنیا، گستردگی و کیفیت و استانداردهای شبکه ارائه خدمات پس از فروش است. هر وسیله نقلیه‌ای به‌هرحال نیاز به تعمیرات پیدا خواهد کرد و قطعاً هیچ خرابی یا ایرادی نیست که قابل‌حل شدن نباشد اما کیفیت ارائه خدمات به موضوعات متعددی مربوط بستگی دارد که همه آن‌ها را نمی‌توان در مکانیکی‌های متفرقه جستجو کرد.

چرا برای دریافت خدمات بهتر است به نمایندگی های مجاز مراجعه کنیم؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، استفاده از قطعات اصلی، دانش فنی و تجربه کافی برای تعمیر، گارانتی محصول مورداستفاده در بازه زمانی استاندارد کارکرد و ... همه و همه دلایلی هستند که باعث می‌شود تا بتوانید یک خودرو را بعد از تعمیر با اطمینان کافی استفاده کنید. در این مطلب به دلایلی که باعث می‌شود انتخاب شبکه رسمی نمایندگی‌های ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش را به مکانیکی‌های آزاد ترجیح دهید خواهیم پرداخت.

    گارانتی و وارانتی
    هر خودرو بسته به نوع و مدلش بر  اساس قانون یک بازه گارانتی دارد که معمولاً به‌صورت بازه زمانی و کیلومتری (به‌عنوان‌مثال 100 هزار کیلومتر یا 3 سال) از سوی شرکت اعلام می‌شود. در این بازه زمانی هر یک از قطعات بر اساس دفترچه گارانتی که شرکت بعد از خریداری خودرو به شما تحویل می‌دهد مشمول ضمانت خواهد شد که البته این ضمانت برای هر قطعه نسبت به دیگری بر اساس شرایط نگهداری و نحوه استفاده متغیر است. اما در آن بازه زمانی تعیین‌شده برای هر قطعه، اگر قطعه موردنظر دچار مشکل شود و این مشکل به دلیلی استفاده ناصحیح از آن قطعه نباشد، شرکت به‌صورت رایگان و بر اساس گارانتی آن قطعه را تعمیر یا تعویض خواهد کرد.

    اما وقتی بازه زمانی گارانتی تمام می‌شود دیگر شرکت وظیفه ندارد تا این کار را به‌صورت رایگان انجام دهد بر اساس قانون، شرکت‌های خودروساز یا واردکننده خودرو، حداقل تا 10 سال پس از فروش آخرین دستگاه از مدل خودروی مربوطه، باید نسبت به تأمین قطعات یدکی و پشتیبانی از آن اقدام کنند که اصطلاحاً به وارانتی معروف است. در بازه زمانی گارانتی اگر شما به تعمیرگاه‌های مجاز برای دریافت خدمات و قطعات مراجعه نکنید، خودرو از گارانتی خارج خواهد شد اما از بعد از اتمام این دوره دیگر اجباری برای  دریافت خدمات در نمایندگی‌ها وجود ندارد اما دلایلی وجود دارد که باعث می‌شود دریافت خدمات از نمایندگی‌های مجاز منطقی‌تر از مراکز متفرقه باشد. در زیر به چند نمونه از این موارد خواهیم پرداخت.

    اصلی بودن قطعات
    هر خودرو از تعداد قابل‌توجهی قطعه تشکیل‌شده که هر مدام در نوع خود وظیفه‌ای مهم را انجام می‌دهند. از عایق یخچالی دم خودرو گرفته تا اعضای جلوبندی هر یک به‌اندازه خودشان مسئولیت مهمی را بر عهده‌دارند و خواه‌ناخواه بعد از گذراندن عمر مفیدشان خراب می‌شوند. برای هر خودرو، تعداد زیادی شرکت معتبر و متفرقه قطعه تولید یا وارد می‌کنند اما همه این قطعات به یک اندازه کیفیت ندارند و به‌تبع قیمتشان هم باهم متفاوت است.

    شرکت‌های تولیدکننده یا واردکننده خودرو بر اساس یک استاندارد و یک الگوریتم خاص، قطعات موردنیاز برای خودروهایشان را از تأمین‌کننده‌هایی که از یک فیلتر سخت گذشته‌اند تهیه می‌کنند. به همین دلیل وقتی به نمایندگی مراجعه می‌کنید مطمئن خواهید بود که قطعه تعویض شده در خودروتان از کیفیت لازم برخوردار است. نکته شایان‌ذکر این است که بعضاً فکر می‌کنند قسمت قطعات در نمایندگی‌ها لزوماً بالاتر از قیمت بازار است که البته در بعضی موارد این ادعا درست است اما دلیل این  گران‌تر بودن، انتخاب قطعه با بالاترین کیفیت و همچنین ارائه گارانتی بر روی تعمیر و تعویض آن است که باعث می‌شود قیمت یک قطعه در نمایندگی تا حدودی بالاتر از قیمت بازار باشد. البته که این موضوع در همه موارد به یک اندازه صادق نیست و در موارد بسیاری قیمت قطعات و یا خدمات ارائه‌شده در نمایندگی‌ها از بسیاری مراکز متفرقه دیگر ارزان‌تر  هم هست. اما باید در نظر داشته باشید که حتی اگر یک سرویس را تا حدودی گران‌تر از بازار تهیه می‌کنید، می‌توانید اطمینان داشته باشید که قطعه نصب‌شده و یا سرویس انجام‌شده بر روی خودرو شما از استاندارد کافی برخوردار است و علاوه بر این بسته به نوع قطعه یا سرویس برای آن گارانتی در نظر گرفته خواهد شد.

    کارکنان آموزش‌دیده
    یک تعمیرکار عمومی ممکن است در طول یک روز چندین خودرو متعدد را تعمیر کند و به همین دلیل تجربه متمرکزی بر روی یک خودرو و یا یک طیف مشخص از خودروها را ندارد اما در نمایندگی‌های مجاز شرکت‌های، کارکنان تعمیرگاه و نیروهای فنی قبل از استخدام باید حتماً از یک سد سنگین آموزشی بگذرند تا اجاره ورود به تعمیرگاه را پیدا کنند به‌علاوه این‌که در طول دوران کارشان نیز به‌طور دائم توسط متخصصین فنی شرکت با دوره‌های آموزشی تئوری و عملی آپدیت می‌شوند. به‌اضافه تمامی این موارد، وقتی یک نیروی فنی طی چند روز یا چند ماه متوالی فقط یک نوع از خودرو یا یک طیف مشخص از خودروهای را تعمیر کند، به‌مرور سرعت و دقت اش در تشخیص و رفع عیوب بالا می‌رود و می‌تواند ایرادات پیچیده‌تری را به‌سادگی پیداکرده  و رفع کند.

    در مورد ارائه خدمات و سرویس‌ها نیز همانند موضوعات فنی و مکانیکی، در شبکه رسمی نمایندگی‌های ارائه خدمات پس از فروش از کارکنان، تجهیزات، ابزار مخصوص و روش‌های استانداردتری نسبت به تعمیرگاه‌های متفرقه استفاده  می‌شود و همین مسئله می‌تواند به مشتری اطمینان خاطر دهد که خودرواش در تعمیرگاه مجاز با بهترین کیفیت تعمیر خواهد شد.

    گارانتی قطعات و خدمات
    بر اساس دستورالعمل‌ها و قوانینی که شبکه خدمات پس از فروش هر شرکت دارد، قطعات، سرویس‌ها و تعمیراتی که بر روی اعضای مختلف خودرو انجام می‌شود مشمول گارانتی و ضمانت از سوی شرکت مادر خواهد شد. اگر شما یک تسمه تایم را از یک مرکز متفرقه تهیه کنید و در یک مرکز متفرقه دیگر بر روی خودتان نصب کنید درصورتی‌که این تسمه به هر دلیلی دچار مشکل شود، هزینه بسیار سنگینی را متحمل خواهید شد و هیچ‌یک از این مراکز متفرقه مسئولیت این هزینه را بر عده نخواهند گرفت اما اگر در شبکه رسمی و مجاز نمایندگی‌های ارائه خدمات پس از فروش شرکت‌ها این کار را انجام دهید و همان مشکل برایتان پیش بیاید، بر اساس ضوابط و قوانین، شرکت قطعه و سرویس انجام‌شده را در بازه مشخص(کیلومتری یا زمانی) گارانتی خواهد کرد.

    نوشته: روزبه نوروزیان

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط