فونیکسریمکسبهتام

توجه ویژه نارنجی ها به ارتباط صنعت و دانشگاه

راهکارهای دانش بنیان سایپا برای صنعت خودرو

عصر خودرو- نخستین پروژه همکاری مشترک گروه خودروسازی سایپا و دانشگاه های کشور در راستای توسعه پروژه های دانش بنیان بین این خودروساز و دانشگاه شهید بهشتی تعریف شد که عنوان آن طراحی نظام مدیریت کارخانه گروه سایپا بود. این پروژه در یکی از کارخانه های گروه سایپا کلید خورده است و قرار است این امر برای سایر کارخانه‌های گروه سایپا، ‌اجرایی شود. همچنین طی قرار دادی با دانشگاه نوشیروانی بابل، پروژه تولید خودرو شاهین هایبریدی تعریف شده است که هدف نهایی آن کاهش آلایندگی و مصرف سوخت است و این پروژه نیز در حال انجام است.

راهکارهای دانش بنیان سایپا برای صنعت خودرو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، سایپا همچنین قراردادی با دانشگاه تهران به امضا رسانده که بر این اساس با استفاده از تکنولوژی های روز و بهینه سازی مصرف انرژی قرار است در سقف تمامی کارخانه های سایپا از پنل های خورشیدی برای تامین انرژی استفاده شود و دانشگاه علم و صنعت نیز در زمیه طرح جامع جریان مواد و جانمایی کارخانه قراردادی را با سایپا به امضا رسانده است. دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز در زمینه تولید لنت ترمز و شناسایی محل بهینه مرکز توزیع محصولات گروه سایپا همکاری هایی داشته است.

    پیوند صنعت و دانشگاه همواره از مهمترین مهوریت های فعالیت محمدعلی تیموری در این گروه خودروسازی بوده است و در همین راستا جذب نیرو از طریق سازمان فنی و حرفه ای در برنامه های این خودروساز قرار داشته و دارد. مدیرعامل سایپا در ین زمینه خبر داده است که این خودروساز قصد دارد تا شرایط جذب نخبگان دانشگاه ها در گروه خودروسازی سایپا را مهیا کنند که بر این اساس در سال گذشته حدود 150 نفر جذب شده اند. گروه سایپا همچنین در حال برنامه ریزی برای بورسیه کردن دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته های مرتبط با صنعت خودرو نظیر مکانیک، الکترونیک، مکاترونیک، پلیمر و ... است. علاوه بر این، سایپا به دنبال ایجاد شرایط و امکانات لازم برای کارآموزی دانشجویان از دانشگاه های معتبر است که این برنامه تا کنون با آمار حدود 400 نفر محقق شده است.

    صنعت و بازار خودرو ایران با بررسی اعداد و ارقام نیازمند توسعه دانش بنیان برای اصلاح و دستیابی به بهترین عملکرد است. گروه خودروسازی سایپا با مدیریت محمدعلی تیموری از ابتدا به دنبال افزایش سطح همکاری با دنشگاه در راستای اصلاح علمی موانع پیش روی صنعت خودرو بوده است.

    در حال حاضر بیش از 27 میلیون خودرو در سراسر کشور تردد می کند که 17 میلیون دستگاه آن از عمر فرسودگی گذشته اند و صنعت خودرو با سهم 2.9 درصدی از تولید ناخالص ملی و گردش مالی 436 هزار میلیارد تومانی تنها عامل رفع نیاز این مشکل بزرگ در بازار خودرو است و استمرار این روند باعث افزایش مصرف سوخت و آلایندگی در کشور می شود. گروه خودروسازی سایپا با اتکا به این استنادات و بر اساس شعار مهار تورم و رشد تولید طی 8 ماه گذشته با مدیریت محمدعلی تیموری، با 7 دانشگاه کشور در حوزه های مختلف و و بر اساس نیاز این خودروساز طرح های توسعه متعددی را به امضا رسانده و با همکاری مجموعه های دانش بنیان به دنبال کاهش هزینه های خرید، افزایش کیفیت، ارتقاء بهره وری و افزایش تولید محصولات با سرعت بیش از گذشته است.

    گروه خودروسازی سایپا در سال های گذشته روزانه حدود 1050 دستگاه خودرو تولید می کرده که 92 درصد از این میزان به دلیل مشکلات برنامه ریزی مربوط به خودروهای ناقص بوده و به دلیل سوء مدیریت وعدم توجه به راهکار های این موضوع، 87 هزار خودرو با نقص قطعه در این مدت با ارزش 17 هزار میلیارد تومان تولید و در 18 پارکنیگ نگهداری شده است که در دوران مدیریت تیموری این آمار به صفر رسیده و تمامی خودروهای ناقص نیز تکمیل شده اند. حال این خودروساز طی 1.5 سال گذشته با توجه ویژه به موانع تولید و عوامل تولید خودروهای ناقص و همکار یبا مجموعه های دانش بنیان توانسته میزان تولید خودرو را رویانه به بیش از 2200 خودرو برساند و میزان خرید های خارجی  و خروج ارز را تا حد زیادی کنترل کرده است تا شرایط مالی سایپا به مراتب بهتر از گذشته شود.

    صنعت خودرو ایران طی دهه 90 شمسی بدون هیچ سرمایه گذاری جدیدی در زمینه زیرساخت ها به فعالیتش ادامه داده و به همین جهت عملا تا ابتدای سال 1400 با صنعتی مواجه بوده ایم که در دهه 7 شمسی توسعه پیدا کرده است و گروه خودروسازی سایپا طی 1.5 سال گذشته در همین راستا پروژه های دانش بنیان متعددی را برای رفع این نقیصه تعریف کرده است تا عقب ماندگی به وسعت دو دهه را جبران کند.

    صنعت خودرو در پایین ترین ردیف اجازه افزایش قیمت بین تمامی کالاهای موجود در کشور قرار دارد و این در حالی است که در سه سال اخیر،‌ قیمت خودرو در دنیا به جهت رشد نهاده‌های تولید خودرو (فولاد، پلیمر، قطعات الکترونیک و ... ) ‌افزایش داشته است و ما تنها کشوری در دنیا هستیم که  از آذرماه 1400 تا فروردین 1402 یعنی در طول 17 ماه، قیمت محصولات خود را افزایش ندادیم که این امر منجر به زیان ما شده است.

    گروه خودروسازی سایپا در راستای دستیابی به بهترین تعادل بین قیمت کارخانه و بازار به سراغ همکاری با مجموعه های دانش بنیان و دانشگاهی رفته است تا زیرساخت های مهندسی لازم ایجاد شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۵
        • خودروامروز ۶۷۴
        • خودرو امروز ۶۷۳
        • خودرو امروز ۶۷۲
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        آخرین بروزرسانی ۱۸ ساعت پیش
        آرشیو