فونیکسریمکسبهتام

توسعه تولید خودروهای هیبریدی در کشور؛ مصرف بهینه سوخت و کاهش آلایندگی‌ها

عصر خودرو- افزایش مصرف بنزین و آلودگی کلان‌شهرها ناشی از احتراق خودروها در حالی طی سال های گذشته به دو مشکل اساسی در کشور تبدیل شده است که توسعه موتورهای هیبریدی (سوخت ترکیبی) و تولید و عرضه خودروها برپایه این موتورها، می تواند به عنوان راهکاری برای رفع تدریجی این مشکلات باشد.

توسعه تولید خودروهای هیبریدی در کشور؛ مصرف بهینه سوخت و کاهش آلایندگی‌ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، امروزه بسیاری کشورها با عرضه و تولید خودروهای هیبریدی، ضمن استفاده بهینه از سوخت های فسیلی، در راستای کاهش آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها گام برداشته اند. از ابتدای قرن جدید میلادی موضوع تولید خودروهای هیبریدی در جهان کلید خورده و امروز شرکت های بزرگی همچون تسلای آمریکا و تویوتای ژاپن در این زمینه پیشتاز هستند. خودروهایی که به دو نوع موتور احتراقی و الکتریکی مجهز هستند و توان حرکتی خود را از آنها دریافت می کنند.

    کارشناسان معتقدند با اتکا به دانش و توان متخصصان داخلی، با کمترین هزینه و با استفاده از ظرفیت ها و خطوط تولید موجود داخلی می توان به تولید خودروهای هیبریدی دست یافت.

    در این پیوند، مدیرعامل سایپا شامگاه شنبه در مراسم رونمایی از محصول جدید شرکت پارس خودرو اظهار داشت: قرارداد تولید موتورهای هیبریدی با یکی از بهترین شرکت های چینی منعقد شده است و همین خودرو که اکنون شاهد رونمایی از آن هستیم سال آینده به موتور هیبریدی الکتریکی مجهز خواهد شد.

    «محمدعلی تیموری» همچنین از برنامه ریزی برای تجهیز خودروی آریا به عنوان یکی دیگر از محصولات جدید شرکت سایپا به موتور هیبرید الکتریکی خبر داد که مصرف سوختی معادل 1.4 لیتر بنزین در هر 100 لیتر پیمایش خواهد داشت.

    بر اساس این گزارش، در ماه های گذشته جلسات مختلفی بین خودروسازان ایرانی و گروه مپنا برای امکان سنجی همکاری مشترک به منظور توسعه خودروهای هیبریدی و برقی برگزار شده و به نظر می رسد برخی بن سازه ها (پلتفرم ها)ی موجود قابلیت بالایی برای تحقق این مهم دارند.

    توسعه داخلی سازی خودروها

    مدیرعامل سایپا، همچنین توسعه داخلی سازی خودروها را یکی دیگر از برنامه های این خودروساز برشمرد و گفت: با گذشت سه ماه از سال 1402 شاهد رونمایی از سومین محصول گروه پارس خودرو هستیم (پس از کادیلا و سهند) که گرچه در مرحله نخست به صورت سی. بی. یو (خودروی کامل) وارد می شود، اما در ادامه به صورت اس. کی. دی و سی. کی. دی عرضه خواهد شد و سپس با تجهیز آن به موتور داخلی، داخلی سازی آن به 50 درصد خواهد رسید.

    CKD بسته‌ای کامل، شامل همه قطعاتی است که برای تولید وسیله نقلیه باید سوار (assemble) شود. قطعات نیمه سوار شده (یا قطعاتی که مونتاژ اولیه شده‌اند) وارداتی SKD نام دارند و پس از ورود به کشور خارجی، مونتاژ نهایی روی آن‌ها انجام می شود.

    تیموری همچنین از برنامه ریزی برای صادرات این خودرو در آینده نزدیک خبر داد و تصریح کرد: پارس خودرو می تواند بزرگترین خودروساز ایرانی در بازارهای صادراتی باشد.

    وی خاطرنشان کرد: خودروی سهند همه تست ها را پشت سر گذاشته، آماده تولید انبوه است و به احتمال زیاد پیش فروش آن از شهریورماه آغاز خواهد شد، همچنین خودروی کادیلا به احتمال زیاد تا پایان امسال به تولید انبوه خواهد رسید.

    بر اساس این گزارش، پارس خودرو سومین خودروساز بزرگ کشور است که در سال های گذشته با جمعی از بهترین خودروسازان جهان از جمله نیسان، رنو و غیره سابقه همکاری داشته و همچنین با شرکای چینی پروژه های مشترک اجرایی کرده و در آخرین همکاری خود با شرکت چینی زوتی، پس از حدود هفت سال شب گذشته خودرویی جدید رونمایی کرد که داخلی سازی آن نیز آغاز شده و به زودی خط تولید آن راه اندازی خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط