فونیکسریمکسبهتام

گل سرسبد وارداتی های کیا در راه است

شوروم کوشاخودرو در انتظار کاپیتان سدان های کیا

عصر خودرو- تا کنون مدل های متنوعی از کیاهای وارداتی به شوروم کوشاخودرو رسیده اند که شامل مدل هایی نظیر اسپورتیج، سلتوس، سونت، سراتو، پگاس و سید می شود اما یکی از جذاب ترین محصولات کیا که بزرگترین سدان وارداتی این برند نیز خواهد بود مدل K۵ است که چشم های زیادی انتظار ورودش به شوروم کوشاخودرو را می کشد.

شوروم کوشاخودرو در انتظار کاپیتان سدان های کیا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، K5 در واقع پنجمین نسل از کیا اپتیما به حساب می آید که علاوه بر تغییر در ابعاد، از طراحی جدید فست بک بهره می برد و هویت بصری و ظاهری آن همسو با جدیدترین زبان طراحی کیا است.

    از اپتیما تا K5
    23 سال قبل اپتیما به عنوان نسخه تغییر لوگو‌یافته هیوندای سوناتا به بازارهای جهانی معرفی شد و فیس لیفت های کیا برای فاصله گرفتن هویت این محصول از هیوندای سوناتا از سال 2002 آغاز شد. دومین نسل از اپتیما در سال 2005 میلادی معرفی شد و نسخه فیس لیفت آن در سال 2008 معرفی و در مدل 2010 برای نخستین بار قدم به بازار ایران گذاشت. البته تا پیش از این مدل، نسخه های پیش از فیس لیفت نسل دوم و حتی نس اول اپتیما در تعداد محدود در بازار ایران به چشم می خوردند. اپتیما در نسل دوم و نسخه فیس لیفت با پیشرانه 2.7 لیتری V6 نخستین خودنمایی سدان متوسط کیا در بازار ایران در کنار اپیروس بود که هر چند در مقابل برادرانش 4 و 6 سیلندر سوناتا چندان ندرخشید اما شروعی موفق برای کیا در بازار ایران به حساب می آمد. با معرفی اتاق TF در سال 2010، اپتیما رسما جایش را در دل مشتریان بازار ایران و جهان باز کرد و به محصولی خوشتیپ و پرطرفدار بدل شد.

    هویت سازی پوزه ببر پیتر شریر روی این خودرو حالا اپتیما را در صدر محصولات پرطرفدار کیا در ایران قرار داده بود و روزهای خوش اپتیما در اوج واردات خودرو ایران آغاز شده بود تا اینکه نوبت به نسل چهارم در سال 2015 میلادی رسید و طی دو سال باقی مانده تا پایان واردات خودرو به ایران تعدادی نسخه بنزینی و هایبریدی از این نسل به بازار ایران راه پیدا کرد. آخرین نسل اپتیما سدانی 4855 میلیمتری با فاصله بین دو محور 2805 میلیمتری بود. کیا موتورز همزمان با حذف نام اپتیما و تبدیل این محصول به K5 تصمیم به تغییرات بنیادین در ابعاد و هویت بصری آن گرفت. طول K5 در مقایسه با نسل چهارم اپتیما حدود 5 سانتیمتر افزایش پیدا کرد و به نوعی این خودرو به یک کلاس بالاتر با طول 4.9 متر نقل مکان کرد.

    K5 از چه موتوری نیرو می‌گیرد؟
    کیا K5 در بازار کشورهای حوزه خلیج فارس با تنوع دو پیشرانه 2 و 2.5 لیتری عرضه می شود که به تاوجه به محدودیت قیمتی واردات خودرو به ایران پیشبینی می شود که نسخه 2 لیتری این خودرو در بازار ایران عرضه شود. این خودرو بر پایه پلتفرم هیوندای-کیا N3 بنا شده که مختص خودروهای سایز متوسط از برند کیا و هیوندای است.

    حداکثر توان K5 با این پیشرانه به حدود 156 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن به 192 نیوتون متر می رسد. انتقال قدرت نیز بر عهده گیربکس اتوماتیک 6 سرعته AT است که در مجموع مصرف سوخت این خودرو در سیکل ترکیبی را به حدود 7.6 لیتر در 100 کیلومتر می رساند و شتاب آن با این پیشرانه و وزن حدود 1.5 تن به 11.5 ثانیه می رسد.

    البته انتخاب پیشرانه 1.6 لیتری T-GDi برای اسپورتیج این شائبه را بوجود می آورد که احتمالا در K5 نیز می توانیم انتظار این پیشرانه قدرتمند را داشته باشیم. پیشرانه 1.6 لیتری T-GDiسری اسمارت استریم، توانایی تولید حداکثر توان 178 اسب بخار و حداکثر گشتاور 265 نیوتون متر را دارد و از طریق یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک قدرت را به محور جلو منتقل می کند. البته احتمال استفاده از گیربکس 7 سرعته دوکلاچه مانند کیا اسپورتیج نیز در مدل K5 وارداتی وجود دارد.

    کیا در نسخه K5 به پلتفرم جدید N3 نقل مکان کرده که برای نخستین بار از سال 2019 میزبان جمعزیادی از محصولات متوسط کی و هیوندای بوده است. این پلتفرم جایگزین سری Y هیوندای-کیا شده که عمده خودروهای وارداتی در سری آخر به ایران از برند های هیوندای و کیا بر پایه آن بنا شده بودند لذا در K5 با پلتفرمی کاملا متفاوت و به روز روبرو خواهیم بود که هویتی متمایز و متفاو ترا رقم خواهد زد.

    K5 چه امکاناتی دارد؟
    در کاتالوگ لوکس ترین سدان وارداتی کیا به ایران تنوع گسترده از امکانات از رادار نقطه کور و تهویه دو کاناله تا گرم کن و سرد کن صندلی ها به چشم می خورد اما برای تطبیق این خودرو با سقف قیمتی واردات خودرو به ایران به نظر می رسد که نباید منتظر ورود فول ترین نسخه این خودرو باشیم. در عوض کوشاخودرو مانند دیگر خودروها به دنبال امکانات مورد پسند بازار ایران در این خودرو است به گونه ای که قطعا ورود و استارت بدون کلید، سانروف و نمایشگر میانی کنسول در فهرست امکانات این خودرو به چشم می خورد . همچنین سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESP ، ترمز کمکی ، اتوهلد و ... نیز در فهرست امکانات آن وجود خواهد داشت. همچنین هنوز مشخص نیست که این خودرو با 2 ایربگ یا در نسخه فول 6 ایربگ روانه بازار ایران خواهد شد اما به احتمال زیاد نباید منتظر آپشن هایی نظیر دوربین 360 درجه، حافظه صندلی راننده، گرمکن فرمان، هشدار برخورد از جلو و ... در کیا K5 های وارداتی باشیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو