فونیکسریمکسبهتام

در پی عرضه خودرو در سامانه یکپارچه و رکود بازار

ریزش قیمت خودرو تا کجا ادامه خواهد داشت؟

عصر خودرو- قیمت خودرو طی یک ماه اخیر به واسطه عرضه تک خواستگاه خودرو در سامانه فروش یکپارچه، تثبیت نرخ ارز و کاهش نسبی به واسطه اخبار سیاسی و همچنین بلوکه شدن بخش قابل توجه سرمایه عمومی در حساب های وکالتی سیر نزولی داشته اما آیا این روند ادامه خواهد داشت؟

ریزش قیمت خودرو تا کجا ادامه خواهد داشت؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، مهلت ثبت خودروها در سامانه یکپارچه عرضه خودرو تا دهم خردادماه ادامه دارد و این در حالی است که با اتمام این مهلت، انتظار ثبت نام بیش از 1.5 میلیون متقاضی در سامانه یکپارچه عرضه خودرو برای محصولات 4 خودروساز می رود که بیش از ظرفیت تولید یک سال صنعت خودرو ایران است که به صورت غیرمنظم بین محصولات خودروسازان توزیع شده است.

    بازار خودرو ایران پس از اتمام مهلت ثبت نام در دومین طرح عرضه یکپارچه با حدود یک میلیون تعهد معوق و حدود 1.5 میلیون تعهد جدید روبرو خواهد شد که عملا تولید دو ساله خودرو کشور را به یکباره از دهم خردادماه قفل می کند و سرنوشت قیمت ها عملا به دست بازار آزاد سپرده خواهد شد. جایی که تعیین قیمت، دیگر در دست خودروسازان و شورای رقابت نیست و تنها ابزار جدید کنترلی، مالیات بر عایدی سرمایه خواهد بود که جزئیات اجرای آن نیز هنوز مشخص نیست.

    در این شرایط به نظر می رسد وزارت صمت برای کنترل این شرایط به سراغ مرحله سوم عرضه جامع خودرو این بار با حضور ایران خودرو برود اما علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران خودرو در همین رابطه نامه ای خطاب به سرپرست وزارت صمت مبنی بر توقف تولید در این شرکت به دلیل کمبود ارز منتشر کرده است که در آن به توقف مکرر تولید خودرو در این شرکت خودروساز به دلیل خالی بودن انبارهای ناشی از کمبود ارز اشاره شده است.

    حال در شرایطی که ایران خودرو برنامه تولید 900 هزار دستگاهی برای سال 1402 را به وزارت صمت وعده داده مشخص نیست که آیا با وجود چنین مشکلاتی حتی قادر به پاسخ به تعهدات معوق پیشین خواهد بود که اضافه بر آن به سراغ مرحله سوم عرضه خودرو نیز برود یا خیر! در این شرایط، چوب شورای رقابت بر سر خودروسازان خصوصی مبنی بر کاهش قیمت ها براساس محاسبات و فرمول شورای رقابت که مورد پذیرش بسیاری از خودروسازان نیست نیز مزید بر علت شده تا حتی پاسخ به تعهدات گذشته این شرکت ها با قیمت های جدید را نیز با سوال بزرگی مواجه کند چه برسد به حضور آن ها در سومین مرحله عرضه یکپارچه خودرو.

    روند نزولی قیمت خودروها طی یک ماه اخیر در حالی شدت گرفته که قیمت خودرو در اواخر فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری به سقف جدیدی رسید و روند نزولی هفته های اخیر هنوز قیمت ها را به نرخ روزهای پایانی اسفند سال 1401 بازار خودرو نیزنزدیک نکرده است. در این شرایط و با توجه به روشن شدن بسیاری از حقایق پشت پرده واقعی صنعت و بازار خودرو که ناشی از وضعیت اقتصادی است هرچند استمرار این روند نزولی نکته ای است که هر عقل سلیمی از آن خوشحال می شود اما به نظر نمی رسد چندان با دوام باشد و پیش بینی می شود که قیمت خودروها در بازار از اواسط خردادماه به دست بازار آزاد سپرده شود و اوج گیری قیمت ها بدون رسیدن به کف قیمتی در پایان اسفند 1401 بار دیگر آغاز شود. تنها خبری که در این بین باز هم می تواند فنر بازار را نگاه دارد، گشایش های سیاسی جدید در پی سفر پادشاه عمان به ایران است. 

    نویسنده: امیرحسین برخورداری

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو