فونیکسریمکسبهتام

اتوبوس الکتریکی ایران خودرو دیزل استاندارد های ۸۵گانه را پاس کرد

استارت استاندارد خودروهای الکتریکی در ایران توسط اتوبوس E Atros

عصر خودرو- رشد روزافزون تولید و عرضه وسایل نقلیه الکتریکی در سراسر جهان مساله مهمی برای همگام سازی صنعت خودرو ایران در حوزه های مختلف است که با کسب استاندارد های ۸۵گانه توسط اتوبوس برقی آتروس شرکت ایران خودرو دیزل، برای نخستین بار در ایران نیز به سرانجام رسیده است.

استارت استاندارد خودروهای الکتریکی در ایران توسط اتوبوس E Atros
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، شرکت ایران خودرو دیزل با توسعه نسخه الکتریکی اتوبوس E Atros بر پایه پلتفرم اتوبوس آتروس از پایه موفق به طراحی نخستین خودرو الکتریکی کشور شد که استاندارد های 85گانه را اخذ می کند و اماده عرضه به ناوگان حمل و نقل عمومی کشور است.

    چشن، پیشرو توسعه حمل و نقل عمومی الکتریکی در جهان است به گونه ای که در سال 2017 زمانی که 385هزار اتوبوس برقی در سراسر جهان تولید شده بود، 99 درصد آن متعلق به چین بود و از سال 2018 نخستین ناوگان تمام الکتریکی اتوبوس ها در شهر شنژن چین آغاز به تردد کرد و 500 ایستگاه شارژ نیز در سراسر این شهر تاسیس شد و تولید اتوبوس های برقی در چین به مزیان سالانه حدود 1 هزار دستگاه شدت گرفت. حال در شرایطی که کشورای اروپایی و آمریکایی به دنبال راه اندازی ناوگان اتوبوس های برقی مانند پروژه موفق چین در شهر شنژن هستند، شرکت BYD حدود دو سال قبل اقدام به تاسیس کارخانه ای در مجارستان برای تامین اتوبوس های مورد نیاز قاره اروپا کرده و آمریکایی ها نیز احتمالا برای تسریع پروژه با چینی ها همکاری های مشترکی تعریف خواهند کرد. شرکت ایران خودرو دیزل در این شرایط در سال 2023، نخستین اتوبوس تمام برقی که استاندارد های 85گانه منطبق بر استاندارد های اروپایی را پاس کرده را طراحی و اماده تولید کرده که در مقایسه با سرمایه گذاری عظیم چینی ها و اروپایی ها، گام بزرگی به حساب می آید و می تواند مقدمه ای بر رویداد های بزرگ در این زمینه باشد. حتی اگر تصور می کنید در این زمینه از کشوری مانند ژاپن در زمینه توسعه برقی اتوبوس های برقی عقب هستیم بهتر است بدانید که تا سال 2022، حدود 70 درصد از کل اتوبوس های برقی ژاپن توسط کمپانی BYD چین طراحی و ساخته شده اند.

    این اتوبوس برقی به نام E Atros از باتری350 کیلووات ساعت و موتور الکتریکی با قدرت 350 کیلووات و 3500 نیوتن متر گشتاور نیرو می گیرد که توانایی شیب‌روی 20 درصد  به سادگی را دارد و حداکثر سرعت آن به 130 کیلومتر در ساعت می رسد که در نسخه تولیدی به 90 یلومتر در ساعت محدود شده  البته بیش از این سرعت برای یک اتوبوس شهری کاربرد زیادی نخواهد داشت. ظرفیت مسافر اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل 35 نفر نشسته و 35 نفر ایستاده است که مجوز آن بر اساس استانداردهای تعریفی اخذ شده است.براساس شرکت ایران خودرو این محصول بر اساس استانداردهای ایران خودرو دیزل و منطبق با استانداردهای بین‌المللی، در سه سطح و بالغ بر 10 هزار کیلومتر تست پیمایش شده است و  E Atros می تواند دست کم 250 کیلومتر با کولر روشن در سطح شهر پیمایش کند.هم چنین این محصول که برای تولید آن از بهترین قوای محرکه موجود استفاده شده، دارای هشت سال گارانتی باتری و پنج سال گارانتی موتور است. در این اتوبوس برقی از دو کولر به صورت هم زمان استفاده شده است؛ این دو کولر علاوه بر قابلیت خنک کنندگی کابین مسافر، وظیفه خنک کنندگی باتری های به کار رفته در خودرو را نیز بر عهده دارند. با این اقدام ریسک گرم شدن باتری به دلیل خرابی کولر به حداقل رسیده و در صورت خرابی هریک از کولرها، کولر دوم به صورت پشتیبان عمل کرده و باتری های خودروی را خنک می کند. در این محصول جدید، موتور دیزل و گیربکس حذف و موتور برقی جایگزین شده است، به همین دلیل قسمت عقب شاسی خودرو نسبت به اتوبوس آتروس دیزل متفاوت بوده و بر اساس توان و دانش داخلی بازطراحی و تولید شده است. در اتوبوس برقی E Atros  از 10 بسته باتری شامل شش بسته در سقف و چهار بسته در قسمت عقب خودرو استفاده شده و به همین دلیل سقف خودرو به منظور تحمل وزن باتری های به کار رفته، تقویت شده است.

    گفتنی است، استانداردهای این محصول بر اساس استانداردهای 85 گانه گروه M3 کلاس یک (اتوبوس هایی که می توانند مسافر ایستاده داشته باشند) بوده و تمامی استانداردهای 85 گانه ای که شامل این خودرو می شود، پاس شده است.

    هم چنین این اتوبوس موفق شده است آزمون R100 که مختص خودروهای برقی است را به خوبی پشت سر گذاشته و در ارتباط با موضوع نشتی الکتریکی و برق گرفتگی، به مراتب به عدد بالاتری از استاندارد تعیین شده دست یابد. از سوی دیگر این محصول موفق به عبور از آزمون پایداری 28 درجه شده که از سایر آزمون های قابل توجه در این محصول به شمار می رود.

    آزمون هایی مانند ترمز، آزمون سرعت، محدود کننده سرعت و سایر مواردی که مربوط به این گروه خودرویی بوده نیز توسط این اتوبوس برقی انجام و تایید نوع آن توسط سازمان استاندارد صادر شده است.

    شایان ذکر است، برای نخستین بار تمامی چراغ های به کار رفته در این محصول، ال ای دی با طراحی داخلی بوده و هم چنین سیستم اتوماتیک اعلام و اطفای حریق در E Atros به کار رفته است.

    از دیگر ویژگی های این اتوبوس برقی، می توان به برخورداری از فناوری خودروی متصل اشاره کرد که در همکاری با شرکت ایرانسل اجرا شده است و در زمان تولید انبوه، تمامی محصولات مجهز به این سیستم خواهند بود.

    هم چنین در همکاری با شرکت مپنا، دو مدل شارژر برای این اتوبوس برقی در نظر گرفته شده است که در زمان تحویل و با توجه به انتخاب مشتری تحویل داده خواهد شد؛ شارژر 120 کیلووات این خودرو قابلیت شارژ کامل سه ساعته و شارژر 240 کیلووات قابلیت شارژ یک و نیم ساعته را دارد. در زمان تولید انبوه، به ازای هر دو اتوبوس، یک شارژر با دو گان شارژر عرضه خواهد شد.

    بدیهی است رحله طراحی و نهایی سازی محصول، بخش نخست ورود خودروهای حمل و نقل عمومی الکتریکی به ناوگان کشور است. در گام اصلی و هم مکمل، نهاد های مربوطه باید اقدامات و سرمایه گذاری های لازم برای فراهم آوردن زیرساخت های لازم را انجام دهند و در اولویت ایستگاه های شارژ این اتوبوس ها در سطح شهر یا ایستگاه های اتوبوس تعبیه شود. همچنین مانند دولت های اروپایی و چین، ارائه سوبسیت ها و تسهیلات لازم برای خریداران این اتوبوس ها تا سقف حداقل 50 درصد برای استقبال از این اتوبوس ها و نسل جدید حمل و نقل عمومی موضوع مهمی است که باید ب جدیت از سوی دولت و نهاد های مربوطه پیگیر شود. هم فزازی توسعه زیرساخت های لازم برای این اتوبوس ها و ناوگان خودروهای سواری یا تاکسی های الکتریکی در آینده می تواند از امروز همزمان با معرفی نخستین خودرو الکتریکی پاس کننده استاندارد های 85گانه کشور آغاز شود تا مسیر الکتریکی سازی بخشی از بازار خودرو کشور همسو با بازارهای جهانی با برنامه ریزی دقیق و جدیت آغاز و پیگیری شود.

    خبرنگار: ابراهیم واحدی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۳ روز پیش
        آرشیو