فونیکسریمکسبهتام

توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست، پایه و اساس خودروسازی روز جهان

عصر خودرو- در حالی که خودروسازی جهان در حال پوست‌اندازی بوده و قوای محرکه مورد استفاده در خودروها در حال تغییر از حالت احتراقی و مبتنی بر سوخت‌های فسیلی به سمت انرژی‌های پاک یا الکتریکی است، اما هنوز در کشورمان شاهد تولید خودروهای احتراقی با پلتفرم‌های قدیمی و اصرار بر تداوم تولید آنها هستیم.

توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست، پایه و اساس خودروسازی روز جهان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، شانگهای مرکز تجاری چین اواخر فروردین‌ماه امسال شاهد برگزاری بیستمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو «شانگهای 2023»‌ بود. رویداد دو سالانه‌ای که در چند سال اخیر به دلیل همه‌گیری کرونا مسکوت مانده بود، اما امسال با حضور حداکثری شرکت‌ها و برندها از کشورهای مختلف برگزار شد.

    با وجود مشکلات فراوان در سه سال گذشته مانند پاندومی کرونا، کمبود تراشه و کمبود منابع حمل و نقل، شرکت‌های مختلف تلاش های گسترده ای برای ارتقای فناوری و کیفیت محصولات خود انجام دادند که این تغییرات مثبت به‌روشنی در نمایشگاه خودروی شانگهای و محصولات جدید عرضه شده از سوی شرکت‌ها قابل لمس بود.

    آنچه مسلم است امروز کشورها به‌دنبال تاثیرگذاری مثبت در حفاظت از محیط زیست و به‌تبع آن ایجاد جامعه‌ای بهتر در سرتاسر جهان با اجرای برنامه‌های مسوولیت‌های متعدد اجتماعی هستند و رونمایی از محصولات مختلف برپایه پلتفرم‌های الکتریکی نشان از عزم راسخ آنها در طی این مسیر دارد.

    پیشتازی برقی‌سازان چینی‌ در نمایشگاه شانگهای

    در این میان حضور و نقش پر رنگ شرکت‌های چینی در این مسیر و تولید و عرضه خودروهای برپایه پلتفرم‌های الکتریکی در نمایشگاه بیش از دیگر کشورها به چشم می‌آمد.

    به‌طور مثال شرکت BYD چین که سهامی عام بوده و رتبه 146 را در بین بزرگترین شرکت‌های جهان دارد، خودرویی در این دوره از نمایشگاه رونمایی کرد که با قیمت باورنکردنی 11 هزار و 300 دلار، حدود نصف قیمت خودروهای رقیب بود و انتظار می‌رود بخش عمده ای از بازار خودروی برقی چین و دنیا را در آینده نزدیک تصاحب کند.

    نکته جالب اینکه، مسافت طی شده با یک بار شارژ این خودرو 405 کیلومتر بوده و قابلیت FastCharging دارد و در مدت زمان 30 دقیقه تا 80 دقیقه درصد آن پر می شود و باتری استفاده شده در این خودرو از نوع لیتیوم- فسفات تولید BYD است.

    همچنین شرکت چری در ادامه مسیر جهانی‌سازی خود، امسال با عرضه سه محصول جدید شامل OMODA, JAECOO , EXEED که برپایه پلتفرم‌های الکتریکی توسعه یافته اند و نویدبخش انقلابی فنی و تکنیکی در تولید خودرو، در عین سازگاری با محیط زیست و توسعه پایدار هستند، بزرگان خودروسازی جهان را به چالش کشید.

    آنچه مسلم است جهان خودرو در حال متحول شدن است و قوای فنی از حالت احتراقی و مبتنی بر سوخت‌های فسیلی به سمت انرژی‌های پاک یا الکتریسیته حرکت می‌کند. خودروسازان داخلی هم باید به‌تدریج به این سمت بروند و قوای فنی هیبریدی و در نهایت الکتریکی را جانشین محصولات بنزینی خود کنند.

    نکته دیگر قابل اشاره در این رویداد جهانی، حمایت همه‌جانبه چینی‌ها از محصولات برپایه پلتفرم‌های الکتریکی است. به طوری که دارندگان خودروهای برقی از مزیت انقال پلاک در زمان فروش خودروهای خود برخوردارند؛ پلاک‌هایی که با رنگ سبز متمایز از پلاک‌های خودروهای عمومی (زرد رنگ) و بنزینی (آبی رنگ) هستند.

    توضیح اینکه، در شهر بزرگی همچون شانگهای با جمعیت 26 میلیون نفری، دولت به‌منظور کنترل ترافیک ماهانه فقط هشت هزار پلاک خودرو عرضه می‌کند و افراد برای برخورداری از شانس دریافت پلاک، در مزایده‌های اینترنتی شرکت می‌کنند. اما صاحب یک خودروی الکتریکی به راحتی می‌تواند از مزیت داشتن پلاک بهرمند شود؛ پلاک‌هایی که قیمت آنها در شهر شانگهای از 15 هزار دلار شروع می‌شود.

    افزایش سهم چینی‌ها از بازار جهانی خودرو

    همچنین به اذعان بسیاری از حاضران در نمایشگاه شانگهای 2023، برخلاف سال‌های قبل، شاهد حضور پر رنگ برندها و شرکت‌های چینی‌ها بودیم؛ به‌طوری که درصد بالایی از شرکت‌کنندگان در این رویداد نمایشگاهی را به خود اختصاص داده‌ بودند.

    در پیش گرفتن سیاست‌های مناسب به‌ویژه در زمینه انتقال فناوری و داخلی‌سازی، همچنین نگاه به آینده به‌خصوص در زمینه خودروهای الکتریکی و شناخت مناسب از ذائقه‌ بازارهای مختلف، امروز چین را به یکی از مدعیان اصلی بازارهای جهانی تبدیل کرده و به‌طور قطع در سال‌های آینده از این کشور و محصولات متنوع آن بیشتر خواهیم شنید.

    نکته مهم اینکه در سال‌های گذشته چینی‌ها بدون ترس از حضور خارجی‌ها و احتمال لطمه به تولیدت داخلی‌شان، با در پیش گرفتن سیاست درهای باز و اجازه حضور به انواع و اقسام برندها مطابق سلیقه‌های متفاوت مردم، امروز در جایگاهی قرار گرفته‌اند که تنوع و کیفیت تولیداتشان به محصولات برندهای بزرگ و سنتی جهان تنه می‌زند؛ سیاست‌هایی که ای کاش چراغ راه تصمیم‌گیران اقتصادی و صنعتی کشورمان بود تا چنین خودروسازی فشلی را شاهد نبودیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط