فونیکسریمکسبهتام

سدان محبوب بازار ایران با نام و هویت جدید در راه است

تحولی دلچسب از اپتیما تا K۵

عصر خودرو- کیا K۵ یکی از اصلی ترین و جدی ترین گزینه های واردات توسط کوشا خودرو به ایران است. این خودرو به نوعی نسل جدید کیا اپتیما به حساب می آید و در شرایطی که دیگر قرار نیست نام اپتیما در محصولات کیا استفاده شود، بد نیست نگاهی به تحولات این محصول در مقایسه با آخرین نسل اپتیما داشته باشیم.

تحولی دلچسب از اپتیما تا K۵
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، 23 سال قبل اپتیما به عنوان نسخه تغییر لوگو‌یافته هیوندای سوناتا به بازارهای جهانی معرفی شد و فیس لیفت های کیا برای فاصله گرفتن هویت این محصول از هیوندای سوناتا از سال 2002 آغاز شد. دومین نسل از اپتیما در سال 2005 میلادی معرفی شد و نسخه فیس لیفت آن در سال 2008 معرفی و در مدل 2010 برای نخستین بار قدم به بازار ایران گذاشت. البته تا پیش از این مدل، نسخه های پیش از فیس لیفت نسل دوم و حتی نس اول اپتیما در تعداد محدود در بازار ایران به چشم می خوردند.

    اپتیما در نسل دوم و نسخه فیس لیفت با پیشرانه 2.7 لیتری V6 نخستین خودنمایی سدان متوسط کیا در بازار ایران در کنار اپیروس بود که هر چند در مقابل برادرانش 4 و 6 سیلندر سوناتا چندان ندرخشید اما شروعی موفق برای کیا در بازار ایران به حساب می آمد. با معرفی اتاق TF در سال 2010، اپتیما رسما جایش را در دل مشتریان بازار ایران و جهان باز کرد و به محصولی خوشتیپ و پرطرفدار بدل شد. هویت سازی پوزه ببر پیتر شریر روی این خودرو حالا اگتیما را در صدر محصولات پرطرفدار کیا در ایران قرار داده بود و روزهای خوش اپتیما در اوج واردات خودرو ایران آغاز شده بود تا اینکه نوبت به نسل چهارم در سال 2015 میلادی رسید و طی دو سال باقی مانده تا پایان واردات خودرو به ایران تعدادی نسخه بنزینی و هایبریدی از این نسل به بازار ایران راه پیدا کرد.

    آخرین نسل اپتیما سدانی 4855 میلیمتری با فاصله بین دو محور 2805 میلیمتری بود. کیا موتورز همزمان با حذف نام اپتیما و تبدیل این محصول به K5 تصمیم به تغییرات بنیادین در ابعاد و هویت بصری آن گرفت. طول K5 در مقایسه با نسل چهارم اپتیما حدود 5 سانتیمتر افزایش پیدا کرد و به نوعی این خودرو به یک کلاس بالاتر با طول 4.9 متر نقل مکان کرد. چراغ های روشنایی درروز بومرنگی شکل، فرم فست بک بدنه، چراغ های چسبیده و یکپاره در عقب و نمای داخلی ساده اما مملو از امکانات، K5 را به نوعی یک کلاس فراتر از نسل چهارم اپتیما برد و هویتی مدرن تر و لوکس تر به این محصول بخشید.

    کیا K5 در بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس با دو پیشرانه 2 لیتری و 2.5 لیتری عرضه می شود که با بررسی قیمت ها به نظر می رسد نسخه مجهز به موتور 2 لیتری روانه بازار وارداتی های ایران شود. این خودرو بر پایه پلتفرم هیوندای-کیا N3 بنا شده که مختص خودروهای سایز متوسط از برند کیا و هیوندای است. حداکثر توان K5 با این پیشرانه به حدود 156 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن به 192 نیوتون متر می رسد. انتقال قدرت نیز بر عهده گیربکس اتوماتیک 6 سرعته AT است که در مجموع مصرف سوخت این خودرو در سیکل ترکیبی را به حدود 7.6 لیتر در 100 کیلومتر می رساند و شتاب آن با این پیشرانه و وزن حدود 1.5 تن به 11.5 ثانیه می رسد.

    K5 مجموعه گسترده ای از امکانات را دارد و با توجه به آنکه از نظر سطح قیمتی بالاتر از سراتو قرار می گیرد، احتمالا نباید منتظر نسخه های فول آپشن آن باشیم. کیا معمولا تنوع گسترده ای از تیپ بندی آپشنی را برای خودروهایش به دلیل حضور در کشورهای متعدد را در نظر می گیرد. K5 نیز مانند دیگر محصولات کیا انعطاف پذیری بالایی از نظر آپشن ها دارد و نسخه پایه آن از نمایشگر دیجیتال پشت فرمان بهره نمی برد و سقفش پانورامیک نیست. با این حساب مجموعه امکانات کیا K5 شامل مواردی همچون کروز کنترل، ترمز پارک برقی، اتوهلد، رادار نقطه کور،دوربین 360 درجه، 6 کیسه هوا، تهویه اتوماتیک دوکاناله، صندلی برقی راننده، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، پدل شیفتر پشت فرمان نمایشگر لمسی و… می شود که مشخص نیست در نهایت نسخه مدنظر برای بازار ایران مجهز به چه سطحی از امکانات باشد.

    کیا در نسخه K5 به پلتفرم جدید N3 نقل مکان کرده که برای نخستین بار از سال 2019 میزبان جمعزیادی از محصولات متوسط کی و هیوندای بوده است. این پلتفرم جایگزین سری Y هیوندای-کیا شده که عمده خودروهای وارداتی در سری آخر به ایران از برند های هیوندای و کیا بر پایه آن بنا شده بودند لذا در K5 با پلتفرمی کاملا متفاوت و به روز روبرو خواهیم بود که هویتی متمایز و متفاو ترا رقم خواهد زد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط