فونیکسریمکسبهتام

قله و دره تولید خودرو در ۱۲ سال گذشته

عصر خودرو- مرور آمار ۱۲ساله تولید خودرو در کشور نشان می‌دهد در این مدت بیشترین تیراژ مربوط به سال ۱۳۹۰ بوده و کمترین رقم نیز در سال ۹۷ ثبت شده است.

قله و دره تولید خودرو در ۱۲ سال گذشته
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، طبق نموداری که وزارت صمت منتشر کرده، در سال 1390 بالغ بر یک میلیون و 652 هزار دستگاه خودرو در کشور به تولید رسیده، رکوردی که هنوز شکسته نشده است. با این حال وزارت صمت امیدوار است در سال جاری با تولید یک‌میلیون و 700هزار دستگاهی، از رکورد سال 90 عبور کند. بنابر آمار موجود، در سال‌های 91 و 92 به واسطه تحریم‌های هسته‌ای و همچنین رفتن پژو از ایران به دلیل عقد قرارداد با جنرال موتورز آمریکا، تولید از اوج افتاد و سقوط کرد. بر این اساس، تولید خودرو در سال 1391 به 922هزار دستگاه رسید و در سال 92 نیز رقم 737هزار دستگاه را به ثبت رساند.

    در سال 93 با توجه به توافق هسته‌ای بین ایران و دیگر کشورها و فروکش کردن تحریم‌ها، تولید خودرو در کشور بار دیگر اوج گرفت و به بالای یک‌میلیون و 131هزار دستگاه رسید. در این سال با وجود امضای برجام، تولید افت کرد و به 979 هزار دستگاه رسید، اما در سال بعد باز هم روندی صعودی گرفت. در این سال، خودروسازان توانستند تیراژ یک‌میلیون و 350هزار دستگاهی را به ثبت برسانند. طی سال 96 نیز تولید خودرو به روند صعودی خود ادامه داد تا در نهایت تیراژ یک‌میلیون و 535هزار دستگاهی در کارنامه خودروسازان کشور ثبت شود. بدون تردید خودروسازان می‌توانستند با توجه به شرایطی که برجام ایجاد کرده بود، در سال 97 رکورد سال 90 را بزنند، اما در آن سال آمریکا از برجام خارج شد و تحریم‌هایی سخت علیه کشور لحاظ کرد.

    در نتیجه، خودروسازان نه تنها موفق به عبور از رکورد سال 90 نشدند، بلکه افتی سنگین را تجربه کردند و تولیدشان به شدت افت کرد. تازه 200هزار دستگاه از خودروهای تولیدی، ناقص بوده و کسری قطعه داشتند، بنابراین نمی‌شد آنها را عرضه کرد. خودروهای ناقص تا اوایل پاییز سال گذشته گریبانگیر خودروسازی کشور بود، اما سرانجام این ماجرا جمع شد و خودروسازان دیگر محصول ناقص به تولید نمی‌رسانند. آنها در سال 1400 تولید خود را تا نزدیکی‌های یک‌میلیون دستگاه افزایش دادند و در سال گذشته نیز تیراژ به بالای یک‌میلیون و 300هزار دستگاه رسید. حالا وزارت صمت برای امسال برنامه تولیدی بین یک‌میلیون و 600هزار تا یک‌میلیون و 800‌هزار دستگاه را در نظر گرفته که باید منتظر ماند و دید آیا خودروسازان موفق به تحقق آن خواهند شد یا نه؟

    در بخشی دیگر از آمار وزارت صمت به این نکته اشاره شده که بیشترین رشد تولید خودرو بین سال‌های 1390 تا ابتدای 1402، مربوط به سال‌های 1393 و 1401 بوده است، با این تفاوت که بخشی از تولیدات دو خودروساز بزرگ کشور در سال 93 مربوط به محصولات برلیانس، گروه رنو و سوزوکی بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط