فونیکسریمکسبهتام

وضعیت تکمیل و راه اندازی سامانه اسقاط و تصویب آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی صنعت خودرو تشریح شد

عصر خودرو- رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده از وضعیت راه اندازی سامانه اسقاط و تصویب آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی صنعت خودرو خبر داد.

وضعیت تکمیل و راه اندازی سامانه اسقاط و تصویب آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی صنعت خودرو تشریح شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو » به نقل از  خبرخودرو، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده از وضعیت راه اندازی سامانه اسقاط و تصویب آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی صنعت خودرو خبر داد.

    محمود مشهدی شریف در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در خصوص وضعیت تکمیل و راه‌اندازی سامانه اسقاط اظهار داشت: این سامانه در 10 بهمن 1401 با اتمام مهلت 15 روزه از زمان ابلاغ اصلاح قانون ساماندهی صنعت خودرو در روزنامه رسمی از دسترس خارج شد و به دلیل عدم آماده سازی سامانه وزارت صمت علی رغم برنامه‌ریزی‌ها، عملا فرآیند اسقاط شامل ثبت نام، پذیرش، انتقال گواهی، تایید ناجا و همچنین اجرای طرح جایگزینی، شماره گذاری و واردات خودروهای خارجی و بحث خودروهای داخلی با کمتر از 40 درصد متوقف شد که با اعمال فشارهای زیاد راه اندازی شد و مجددا با اقدام سازمان راهداری و استعلام از بخش حقوقی ریاست جمهوری مجددا از دسترس خارج شد.

    وی افزود: در این شرایط و پس از آماده سازی سامانه وزارت صمت، با ارائه اطلاعات ناقص از سوی وزارت راه به عنوان مثال تعداد گواهی های موجود و مورد استفاده برای تاکسی ها و کشنده‌ها، سرانجام با نامه‌نگاری های فراوان و ورود سازمان بازرسی و نهادهای نظارتی، مورخ 24 اسفند ماه اطلاعات در اختیار وزارت صمت قرار گرفت و مسئولیت آن از سوی این وزارتخانه به ایدرو انتقال یافت.

    رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده تصریح کرد: قرار بر اخذ اطلاعات از سازمان راهداری (ستاد مدیریت سوخت و حمل‌ونقل کشور) و راهور با هدف مقایسه و راستایی آزمایی بود که تا این لحظه و با فرا رسیدن تعطیلات نوروزی عملا این فرآیند تا 15 فروردین متوقف می شود.

    مشهدی شریف گفت: در حال حاضر ایدرو در مرحله انتخاب و تجهیز دفتر بوده و مراجعه‌کنندگان صرفا با نامه نگاری پذیرفته می‌شوند که ادامه کار نیز به پس از 15 فروردین موکول می‌شود. به دنبال عدم دریافت اطلاعات راهور، اطلاعات ارائه شده از سوی ستاد حمل ونقل سوخت وارد سامانه شده و در صورت عدم راه اندازی کامل سامانه، صرفا دو بخش مهم شامل طرح قرعه کشی و جایگزینی‌ها و انتقال گواهی برای خودروهای وارداتی که امکان شماره گذاری بدون پرداخت درصدی از قیمت خودرو برای آنها وجود ندارد و خودروهای کمتر از 40 درصد از تولید داخل هستند برای استفاده از گواهی اسقاط تا 15 فروردین قطعا تعیین تکلیف می شوند.

    وی در خصوص وضعیت تنظیم و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی صنعت خودرو تصریح کرد: از زمان ابلاغ اصلاح قانون ساماندهی صنعت خودرو در تاریخ 24 دی ماه، جلسات مقدماتی برای تدوین آیین نامه اجرایی را از سوی ایدرو برگزار شد. ایدرو متن پیش نویس را با دعوت از انجمن اسقاط، سازمان محیط زیست و راهور ناجا تهیه نمود و پس از مدتی تدوین این آیین نامه از سازمان گسترش به معاونت حمل ونقل واگذار شد. آیین نامه به دفتر وزیر صمت نیز برای انجام اصلاحات و سپس اظهارنظر سازمان استاندارد و سازمان محیط زست ارسال شده تا در نهایت در هیات وزیران به تصویب برسد.

    رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده با اشاره به مهلت سه ماهه دولت در تصویب آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی که در تاریخ 24 فروردین 1402 به اتمام می رسد، گفت: این آیین نامه هنوز به تصویب نهایی نرسیده و تصویب آن تا مهلت نهایی بعید به نظر می‌رسد. در حال حاضر بخش‌هایی از آیین نامه از جمله جداول مرتبط با تعداد گواهی موردنیاز برای خودروهای وارداتی برای شماره گذاری که در گذشته یک تا 8 گواهی بود، بلاتکلیف مانده است. متاسفانه در یک اقدام غیرقانونی و غیرکارشناسی، معاونت حمل و نقل وزارت صمت برای تمامی خودروهای وارداتی به طور یکسان ارائه نیم گواهی را الزامی کرد.

    مشهدی شریف در پایان خاطرنشان کرد: به دنبال خروج سامانه اسقاط از دسترسی، متاسفانه استفاده از گواهی اسقاط برای شماره‌گذاری خودروهای داخلی بر خلاف قانون منتقی شد و شماره گذاری تمامی خودروهای داخلی به طور یکسان بدون ارائه گواهی با پرداخت درصدی هزینه اسقاط انجام شد که به زیان هوای پاک، مردم و انجمن اسقاط است و در صورت ادامه این وضعیت پس از 24 فروردین، قطعا انجمن اسقاط دیگر نسبت به این موضوع مماشات نخواهد داشت و وزارت صمت می‌بایست هر چه سریع‌تر اقدام نماید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو