فونیکسریمکسبهتام

راهنمای جامع خرید سوپاپ خودرو

عصر خودرو- برای اینکه قطعه ای را خریداری کنیم نیاز به اطلاع از نکات مختلفی داریم تا بتوانیم خرید مناسبی انجام دهیم.

راهنمای جامع خرید سوپاپ خودرو
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، برای اینکه قطعه ای را خریداری کنیم نیاز به اطلاع از نکات مختلفی داریم تا بتوانیم خرید مناسبی انجام دهیم . سوپاپ خودرو از جمله قطعاتی است که ممکن است شما به خرید آن نیاز پیدا کنید . با ما باشید با راهنمای جامع خرید سوپاپ خودرو !

    سوپاپ

    سوپاپ ، قطعه ای در خودرو به معنای دریچه است که بر روی سیلندر و در درون سرسیلندر وسیله ی نقلیه قرار می‌ گیرد . سوپاپ ها وظیفه ی ورود و خروج هوا و سوخت را به عهده دارند . به زبان ساده تر سوپاپ ها ، ورود هوا به داخل محفظه ی احتراق و خروج دود از دریچه های سرسیلندر را کنترل می کند . دو نوع سوپاپ در این ناحیه قرار دارد ، سوپاپ دود که وظیفه ی خارج کردن دود از محفظه ی احتراق را بر عهده دارد و سوپاپ سوخت که وظیفه ی ورود هوا و سوخت را به درون محفظه ی احتراق انجام می دهد . سوپاپ دود از لحاظ شکل فیزیکی از سوپاپ هوا کوچکتر است .

    علل بروز مشکل در سوپاپ :

    جنس سوپاپ یکی نکات بسیار مهم در عمر مفید سوپاپ است . پس یکی از علل بروز مشکل در سوپاپ خرید سوپاپی از جنس آلیاژ نامرغوب است . به خاطر داشته باشید که سوپاپ دود از سوپاپ هوا در معرض خرابی بیشتری است .

    کیفیت مناسب بنزین‌ نقش بسیار موثری در عملکرد صحیح سوپاپ دارد . اگر کاربراتور و یا انژکتور خودروی شما تمیز نباشد باعث می شود که بنزین‌ موجود در وسیله ی نقلیه رقیق شود و این حالت بنزین، باعث ایجاد اختلال در کارکرد سوپاپ ها و در نتیجه  خرابی آن ها می شود .

    اگر به سوپاپ ها دقت کنید یک حلقه ی استوانه ای شکل بر روی آن ها قرار دارد ، این حلقه گیت خوانده می شود که در صورت لق شدن باعث انحراف سوپاپ از مسیر عمودی خود می شود که این اتفاق شکستن سوپاپ را در پی دارد . معمولا سوپاپ ها دوسال عمر مفید دارند و سپس برای پیشگیری از بروز مشکل در آن ها باید تعویض شوند.

    اگر راننده ای هستید که همیشه با سرعت بالا رانندگی می کنید پس منتظر خرابی بیشتر سوپاپ های خودروی خود باشید چرا که دور موتور بالا بصورت دائم از عمر مفید سوپاپ های وسیله ی نقلیه ی شما کم خواهد کرد .

    نکاتی پیرامون خرید سوپاپ استاندارد

    یکی از اصلی ترین نکات در انتخاب یک سوپاپ استاندارد اینست که این قطعه توانایی لازم برای تحمل حرارت بالا را دارا باشد و همچنین انتقال دهنده و هدایت کننده ی مناسبی برای حرارت در وسیله ی نقلیه باشد . در یک سوپاپ استاندارد این موضوع کاملا رعایت شده است .

    یک سوپاپ استاندارد باید مقاومت کافی در برابر ضربه و ساییدگی را دارا باشد .

    برای خرید یک سوپاپ استاندارد دارا بودن تمام نکات بسته به انتخاب شماست که یک برند با کیفیت بالا را انتخاب کنید که معمولا نام آنها آنقدر آشناست که بتوانید آن ها را بشناسید .

    تشخیص سوپاپ اصلی از فیک

    البته قطعات خودرو و بررسی اصل بودن آن کاری تخصصی است و معمولا هر کسی به راحتی نمی تواند در این حوزه اظهارنظر کند اما بهتر است این خرید با آگاهی باشد . با ما باشید تا شما را با نکاتی طلایی در این حوزه آشنا کنیم .

    معمولا سوپاپ اصل و غیراصل از نظر ظاهر فیزیکی شبیه هم هستند به همین علت گاهی حتی مکانیک ها نیز در تشخیص آن ها اشتباه می کنند به خاطر داشته باشید سوپاپ ها علی الخصوص سوپاپ دود در وسیله ی نقلیه به علت در معرض حرارت بالا، فشار و ضربات مختلف بودن باید از جنس اصل باشد و اگر این قطعه از قطعات غیر اصل باشد سریعا خرابی در پی داشته و هزینه های گزافی برای شما به بار خواهد آورد پس این موضوع نشان از دقت بسیار بالا برای خرید سوپاپ را نشان می دهد .

    هرچند گفته شد دو قطعه ی اصل و غیر اصل سوپاپ کاملا شبیه یکدیگرند اما این بدین معنا نیست که نمیتوان آن ها را تشخیص داد چرا که این دو در جنس مواد به کار رفته با یکدیگر متفاوتند مواد به کار رفته در قطعات اصل با کیفیتی بالا و از جنس آلیاژی از فولاد در ترکیبی با فلزاتی چون نیکل ، کروم ، سیلیس و فلزاتی دیگر تولید شده است اما سوپاپ های غیراصل از فلزاتی بسیار ضعیف تولید شده است به همین علت در مدت کوتاهی دچار خوردگی شده و در نهایت آب بندی سیلندر به خوبی انجام نشده و توان موتور کاهش میابد . پس در هنگام خرید به جنس فلز به کار رفته در این قطعه بسیار دقت کنید .

    سوالات متداول

    تفاوت سوپاپ هوا و سوپاپ دود در چیست !؟

    سوپاپ هوا در دمای پایینتری فعالیت کرده و از لحاظ اندازه ی ظاهری نیز از سوپاپ دود کوچکتر است اما سوپاپ دود در تماس مداوم با محفظه ی احت9راق است به همین دلیل در دمای بالاتری فعالیت می کند و از لحاظ ظاهری بزرگتر از سوپاپ هوا می باشد .

    دستگاه آب بندی چیست و چه ارتباطی به سوپاپ ها دارد !؟

    موتورآب بندی به وسیله ی لاستیک‌ آب بندی به سر سوپاپ متصل می شود و مزایایی چون : کم کردن هزینه ها برای آب بندی سوپاپ ؛ دقت بالاتر و افزایش کارایی سوپاپ را دارد .

    دلایل سوختن سوپاپ چیست !؟

    کارکرد بالای سوپاپ ؛ حرارت بیش از حد موتور ؛ کم بودن فاصله ی بین اسبک و سوپاپ

    سوپاپ ها به چند روش فرماندهی می شوند !؟

    سوپاپ های فرمان پایین : در این نوع سوپاپ ها میل سوپاپ در قسمت پایین سیلندر قرار دارد و توسط قطعاتی از جمله : تاپیت ، میل تاپیت ، اسبک و میل اسبکها باعث باز و بستن سوپاپ ها می شود .

    سوپاپ های فرمان بالا :

    در این نوع میل سوپاپ در قسمت بالای سیلندر قرار دارد و به کمک اسبک باعث باز شدن سوپاپ می شود .

    یک سوپاپ اصل و با کیفیت را از کجا خریداری کنیم !؟

    معمولا در فروشگاه ها هر دو جنس اصل و غیر اصل وجود خواهد داشت . اگر خود توانایی تشخیص و تفکیک این دو را از یکدیگر دارید که برای شما مشکلی نخواهد بود اما بنا به تشخیص سخت این دو جنس از یکدیگر اولین نکته اینست که به فروشگاه های معتبری که قابل اعتماد هستند مراجعه کنید . امروزه علاوه بر خرید حضوری شما می توانید از سایت های معتبری که میشناسید نیز خرید خود را انجام دهید معمولا سایت ها خود محصولات اصل و غیر اصل را معرفی کرده و خرید شما را راحتتر می کنند .

    سخن آخر :

    همانطور که در مورد کارایی سوپاپ ها در وسایل نقلیه توضیح دادیم می دانید که داشتن یک سوپاپ مطمئن برای خودرو چقدر حائز اهمیت است پس سعی کنید با علم اینکار را انجام داده و با مطالعه ی دقیق این مقاله ، این قطعات را کاملا بشناسید تا بتوانید خرید راحتتری داشته باشید . برای مطالعه ی مقالات بیشتر در سایت خانه سرسیلندر با ما باشید.

    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو