فونیکسریمکسبهتام

وزارت صمت:

بانک ها از آزادسازی پول‌های بلوکه‌ شده انصرافی ها امتناع می کنند

عصر خودرو- به نظر می‌رسد بانک‌های مورد تایید وزارت صمت برای افتتاح حساب وکالتی به دنبال سود بیشتری از جریان ثبت‌نام خودروهای خارجی هستند. چراکه هرچه بیشتر این پول‌ها در حساب بانک بمانند، سود بیشتری نصیب بانک می‌شود.

بانک ها از آزادسازی پول‌های بلوکه‌ شده انصرافی ها امتناع می کنند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تجارت‌نیوز، طرح پیش‌فروش خودروهای وارداتی به مرحله تازه‌ای رسیده است. با اتمام قرعه‌کشی و مشخص‌شدن اسامی برندگان، حال وزارت صمت اعلام می‌کند که بانک‌ها 500 میلیون تومان بلوکه‌شده انصرافی‌ها را پرداخت نمی‌کنند.

    پیش‌فروش خودروهای وارداتی در حالی آغاز شد که محموله خودرویی با تعداد بالا وارد کشور نشده است و علاوه بر آن، اطلاعات دقیقی در رابطه با مدل و قیمت خودروهایی که قرار است به فروش برسند در دسترس عموم قرار داده نشد.

    به‌رغم تمام ابهاماتی که در رابطه با فروش خودروهای ناموجود خارجی مطرح بود، زمان ثبت‌نام در این طرح پیش‌فروش خودروهای وارداتی پس از هشت روز به پایان رسید. در این مدت 120 هزار نفر ثبت‌نام کردند.

    تشکیل صف‌های طولانی برای ثبت‌نام طرح‌های فروش خودرو در ایران امری عجیب و غیرعادی نیست. اما در میان گذاشتن شرط جدیدی که وزارت صمت برای فروش خودرو پیش روی مردم گذاشته است نقدهای بیشتری را به فرآیند واردات خودرو وارد می‌کند.

    یکی از شروطی که برای ثبت‌نام در طرح فروش خودروهای وارداتی مطرح شد، افتتاح حساب وکالتی و بلوکه‌کرن 500 میلیون تومان در آن حساب بود.

    وام وزارت صمت به بانک‌ها

    از همان ابتدا که این شرط جدید به شرایط ثبت‌نام در طرح‌های مختلف فروش خودرو اضافه شد بسیاری از افراد بر این عقیده بودند که خودروسازان و بانک‌ها به دنبال کسب حاشیه سود بیشتر از طریق بلوکه کردن پول مردم هستند.

    حال که فرآیند ثبت‌نام به پایان رسید مبلغ بلوکه‌شده به حدود 60 هزار میلیارد تومان رسید. وزارت صمت در پاسخ به انتقادات واردشده در رابطه با بلوکه شدن پول‌های مردم، به جای رفع ابهام، مساله جدیدی را مطرح و اعلام کرد که به حساب‌های وکالتی سود کوتاه‌مدت تعلق می‌گیرد. اما باید به این نکته توجه کرد که دریافت سود 15 تا 85 میلیون تومانی متقاضیان در پیش فروش خودروهای وارداتی در صورتی اتفاق می‌افتد که خودرویی در کشور برای تحویل به مشتریان وجود داشته باشد.

    بر اساس اعلام وزارت صمت عرضه خودروهای وارداتی از 27 اسفندماه 1401 آغاز شد. امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، در گفتگوی تلویزیونی تصریح کرد: تصمیم وزارت صمت این است که اولین عرضه خودروهای وارداتی تا قبل از شروع سال جدید، یعنی از شنبه انجام شود.

    سخنگوی وزارت صمت توضیح داد: کسانی که خودرو را خریداری می‌کنند به دلیل شروع تعطیلات نوروز باید بقیه فرایند خرید را در سال 1402 انجام دهند.

    بانک‌ها به دنبال سود بیشتر از جریان انصرافی‌ها

    اما در این میان به نظر می‌رسد چالش جدیدی پیش روی وزارت صمت و متقاضیان خودروهای وارداتی قرار گرفته است.

    پس از اعلام نتایج گزینه «انصراف» فعال شد تا اگر فردی تمایل به ادامه مسیر خرید خودروی وارداتی نداشته باشد، بتواند انصراف بدهد و 500 میلیون تومان بلوکه‌شده در حساب وکالتی خود را آزاد کند.

    امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، در صفحه شخصی خود از همکاری نکردن بانک‌ها خبر داده است.

    او در صفحه توییتری خود نوشت: «چنانچه متقاضیان خودروهای وارداتی، انصراف خود را ثبت کنند، باید بلافاصله 500 میلیون تومان در حساب وکالتی آن‌ها توسط بانک آزاد شود. وزارت صمت روز سه‌شنبه مکاتبات لازم را با بانک‌ها انجام داده است اما شکایاتی به وزارت صمت رسید که بانک‌ها همکاری لازم را نمی‌کنند. این اشکال باید برطرف شود.»

    به نظر می‌رسد بانک‌های مورد تایید وزارت صمت برای افتتاح حساب وکالتی به دنبال سود بیشتری از جریان ثبت‌نام خودروهای خارجی هستند. چراکه هرچه بیشتر این پول‌ها در حساب بانک بمانند، سود بیشتری نصیب بانک می‌شود.

    برخی بر این عقیده‌اند که بانک‌ها تقصیری ندارند و آزادکردن پول‌ها زمان‌بر است. اما حال این مساله مطرح می‌شود که چگونه هنگامی که بحث بلوکه‌کردن حدود 60 هزار میلیارد تومان بود، این کار بدون اختلال انجام شد، اما حال که باید حساب افراد انصرافی آزاد شود بانک‌ها در انجام آن تعلل می‌کنند؟

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو