فونیکسریمکسبهتام

آغاز تولید انبوه خودرو جدید ایران خودرو از برند هایما

محصول لوکس خانوادگی ایران خودرو را بشناسید

عصر خودرو-گروه صنعتی ایران خودرو همزمان با نخستین هفته فعالیت علیمردان عظیمی به عنوان مدیرعامل جدید این خودروساز، طی مراسمی، تولید انبوه هایما ۷X به عنوان محصول جدید این گروه خودروسازی را با حضور مدیرعامل شرکت هایما چین آغاز کرد.

محصول لوکس خانوادگی ایران خودرو را بشناسید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱:۰۰
  • محصول لوکس خانوادگی ایران خودرو را بشناسید
  • محصول لوکس خانوادگی ایران خودرو را بشناسید
  • محصول لوکس خانوادگی ایران خودرو را بشناسید
  • محصول لوکس خانوادگی ایران خودرو را بشناسید
  • محصول لوکس خانوادگی ایران خودرو را بشناسید
  • محصول لوکس خانوادگی ایران خودرو را بشناسید

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، لو گوگانگ مدیرعال هایما در این مراسم ضمن تاکید بر اهمیت بالای ایران خودرو در فعالیت های بین المللی هایما از ایران به عنوان پایگاهی استراتژیک برای فعالیت های منطقه ای یاد کرد. به گفته او این شرکت از آغاز همکاری با ایران خودرو از سال 2013 میلادی تاکنون روند مثبتی را حتی در دوران کرونا، تحریم ها و ... در پیش داشته و اکنون پس از معرفی و عرضه سه محصول S5، S7 و 8S محصول جدید  و خانوادگی 7X آماده ورود به خیابان های ایران است.

شرکت خودروسازی هایما از سال 92 میلادی فعالیتش را در بندر آزاد هاینان چین با تولید محصولات مزدا ژاپن آغاز کرد و این روند تا سال 2006 و خریداری هایما توسط FAW ادامه داشت و سپس بعد از مالکیت FAW بر هایما، این شرکت با مزدا برای تولید مدل های قدیمی مزدا به توافق رسید و هایما از آن پس به توسعه محصولات اختصاصی خود بر اساس دانش کسب شده از مزدا ادامه داد و برای نخستین بار صادرات محصولات این خودروساز از سال 2010 میلادی به بازار روسیه آغاز شد و ایران نیز در زمره نخستین بازارهای مقصد صادراتی CKD این خودروساز به حساب می آید.

هایما 7X یک MPV خانوادگی ( Multi Purpose Vehicle – خودرو چند منظوره) با طول بیش از 4.8 متر و و سه ردیف صندلی و مجموع 7 نفر سرنشین است. این خودرو در کلاس جدیدی از خودروها در جهان خودرو طراحی شده که به C-MPV یا MPV های سگمنت C شهرت دارند و بسیاری از خودروسازان مطرح به تازگی محصولاتی را در این کلاس طراحی و روانه بازار کرده اند. مهمترین مشخصه مهم در این کلاس طول بیش از 4.7 متر، سه ردیف صندلی به صورت 2+2+3 نفره و طراحی مرتفع کابین برای سرنشینان به جای فاصله دادن خودرو از سطح زمین است. در حقیقت اگر هایما 7X را در کنار یک کراس اوور 4.8 متری مشابه تصور کنید، ارتفاع مشابهی دارد اما بخشی از این ارتفاع صرف افزایش ارتفاع از سطح زمین نشده و به جای آن در داخل کابین، ارتفاع بیشتری برای سرنشینان تعبیه شده تا هویت MPV این خودرو از کراس اوورها تفکیک شود.

اگر تصور می کنید یک کراس اوور با طول حدود 5 متر و ظرفیت 7 سرنشین و سه ردیف صندلی، ابعاد بزرگی در اختیار سرنشینان قرار می دهد بد نیست بدانید که هایما 7X حتی با طول کمتر از این خودرو فضای بین دو محور بیشتری را نسبت به کراساوورها دارد. هایما 7X فاصله بین دو محوری معادل 2.86 متر دارد که از تمام رقبا بیشتر بوده و همین موضوع سبب کابین جادارتر آن نسبت به خودروهای هم کلاس شده است. لازم به ذکر است طول کلی هایما 7X نیز در مقایسه با رقبا بیشتر بوده که نتیجه آن جادارترین کابین در این سگمنت در مقایسه با رقبا شده است.

در دل هایما 7X پیشرانه اختصاصی هایما با کد GA16 و حجم 1.6 لیتر قرار گرفته که به سیستم  توربوشارژر با تزریق مستقیم سوخت GDi مجهز است و حداکثر توانش به 192 اسب بخار روی دور موتور 5هزار و حداکثر گشتاور آن به 293 نیوتون متر از دور موتور 1500 تا 4500 می رسد. این مشخصات فنی از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک از نوع AT به محور جلو منتقل می شود و در مجموع برای سیکل ترکیبی مصرف سوخت میانگین 8.3 لیتر را رقم می زند که نسبت به رقبا مصرفی نسبتا بالاتر را نشان می دهد. لازم به ذکر است که این پیشرانه اکنون جزو 10 پیشرانه برتر بازار چین دسته بندی می شود.

هایما 7X در بخش ایمنی و امکانات رفاهی مجهزترین و مدرن ترین محصولی است که تاکنون ایران خودرو به تولید رسانده. این خودرو در بخش ایمنی به 6 کیسه هوا (جلو، جانبی و پرده ای) و ترمز های دیسکی در جلو و عقب مجهز شده و از سیستم هایی نظیر ترمز ضد قفل Abs، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، کنترل الکترونیکی پایداری ESP، کنترل کشش TCS، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی HHC ، کنترل سرعت حرکت در سراشیبی HDC، اتوهلد، ترمز اضطراری و ... بهره می برد اما آنچه در نهایت ایمنی و تکنولوژی 7X را از همه رقبا متمایز می کند یک رادار در پشت آینه وسط و یک رادار زیر سپر جلو است که امکان رانندگی خودکار سطح 2.5 را فراهم می کند. هایما 7X به کمک این رادارها از کروز کنترل تطبیق پذیر با امکان تطبیق سرعت و فاصله با خودرو روبرو بهره می برد و امکان ترمز کاملا خودکار در آن فراهم شده است. همچنین رادار خط خوان در پشت آینه وسط، سیستم کمکی حرکت بین خطوط، کمکی جابجایی بین خطوط و هشدار عبور از خط را فعال می کند.

سنسورها و دوربین های جانبی در اطراف خودرو ضمن ارائه آپشن دوربین 360 درجه و ارائه نمای عقاب یا Eagle Eye از بالای خودرو در نمایشگر میانی، تکنولوژی DOW را برای جلوگیری از باز کردن درب در شرایط بحرانی فراهم می کند تا از هرگونه حادثه و برخورد جلوگیری کند و سیستم هشدار نقاط کور روی آینه های جانبی و هشدار برخورد از جلو نیز از دیگر تکنولوژی های استثنایی ایمنی 7X به شمار می رود. هایما 7X به لطف ساختار مقاوم بدنه و استفاده از فولاد مقاوم در آن توانسته تست تصادف موسسه CNCAP را با 5 ستاره پشت سر بگذارد.

از جمله دیگر امکانات هایما 7X می توان به سانروف پانورامیک، رینگ های 19 اینچی آلومینیومی، دو نمایشگر 12.3 اینچی در پشت فرمان و میان داشبورد، 4 پورت USB برای هر سه ردیف، دریچه خروجی تهویه مطبوع برای هر سه ردیف، 6بلندگو و ... اشاره کرد.

یکی دیگر از امکانات قابل توجه 7X که از طریق رادارها و سنسورهای طرفین فراهم می شود سیستم کمکی پارک این خودرو یا APA است که با شناخت مسیر پارک خودرو ، شرایط را برای پارک تسهیل می کند. همچنین هر دو صندلی جلو برقی هستند که برای راننده 6 جهته و سرنشین 4 جهته است و علاوه بر آن هر دو صندلی به سیستم گرم کن و فن تهویه نیز مجهز شده اند.

هایما 7X خودرویی با سه ردیف صندلی مناسب برای خانواده ها با بالاترین سطح ممکن امکانات است که حتی بروزترین خودروها از برند های معتبر نیز از چنین امکاناتی بهره نمی برند. هایما 7X با این حساب القاب متعددی نظیر بزرگترین کابین، بیشترین امکانات و تکنولوژی ها و ... را در بازار از آن خود می کند و در صورت عرضه با قیمت رقابتی مشابه هایما 8S می تواند به جایگاه قابل قبولی در بازار دست پیدا کند. نزدیک ترینرقیب این خودرو در کلاس مشابه هم اکنون با قیمت بیش از 2.5 میلیارد تومان پیش فروش می شود و این در حالی است که ایران خودرو قرار است هایما 7X را با آپشن های به مراتب بیشتر از این خودرو روانه بازار کند و انتظار می رود قیمت رقابتی این محصول، جایگاه متفاوتی را برای آن در بازار شکل دهد و این خودرو را در بین کراس اوورها به گزینه ای متفاوت بخصوص برای خانواده های ایرانی بدل کند.

نوشته: امیرحسین برخورداری
عکس:اعظم صباغ

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط