فونیکسریمکسبهتام

با حضور ایران‌خودرو دیزل در دومین نمایشگاه کمپینگ، آفرود، رانندگی و ماجراجویی اتفاق افتاد:

نمایش سه محصول پرطرفدار توسط بزرگ‌ترین تجاری ساز کشور

عصر خودرو- نمایشگاه شهر آفتاب از ۱۴ تا ۱۷ اسفندماه امسال میزبان دومین نمایشگاه تیونینگ، کمپینگ، آفرود، آپشن، لوازم جانبی رانندگی و ماجراجوی بود و شرکت ایران‌خودرو دیزل به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای تجاری در کشور با سه محصول ون وانا، پیکاپ فوتون تانلند نیوفیس دیزلی و پیکاپ تانلند اتوماتیک در این نمایشگاه حضور داشت.

نمایش سه محصول پرطرفدار توسط بزرگ‌ترین تجاری ساز کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، نمایشگاه شهر آفتاب از 14 تا 17 اسفندماه امسال میزبان دومین نمایشگاه تیونینگ، کمپینگ، آفرود، آپشن، لوازم جانبی رانندگی و ماجراجوی بود و شرکت ایران‌خودرو دیزل به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای تجاری در کشور با سه محصول ون وانا، پیکاپ فوتون تانلند نیوفیس دیزلی و پیکاپ تانلند اتوماتیک در این نمایشگاه حضور داشت. به این بهانه در این مطلب نگاهی به این مشخصات فنی و امکانات رفاهی و ایمنی این سه خودرو خواهیم داشت.

وانا، یک ون کارآمد

ون وانا سال‌هاست که در ایران‌خودرو دیزل تولید می‌شود اما هیچ‌گاه به‌اندازه دیگر خودروهای تولیدی این شرکت موردتوجه نبوده چراکه بخش عمده‌ای از خریدارانش یا بخش‌های دولتی و تشریفاتی هستند و عملاً مخاطب عام ارتباط چندانی با این خودرو برقرار نکرده است. اما برخلاف آنچه بازار نشان می‌دهد، ون وانا می‌تواند یک گزینه بسیار مناسب برای مسافرت و کمپینگ و یک گزینه ایدئال برای یک کمپر باشد.

این ون بر پایه پلتفرم تویوتا هایس بناشده و از یک موتور 2693 سی‌سی چهار سیلندر خطی بنزینی با تکنولوژی 3TZ با تکنولوژی تویوتا بهره می‌برد که دقیقا در زیر صندلی راننده و شاگرد نصب‌شده است. خروجی این موتور150 اسب بخار قدرت(در دور 4800) و 245 نیوتن متر گشتاور (در دور 3400) است و این بازده را از طریق یک گیربکس ZomaX 5 دنده دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. رینگ‌های این خودرو 15 اینچی آلومینیومی است و سیستم تعلیق آن در محور جلو به‌صورت مستقل جناغی با دو کمک‌فنر هیدرولیکی و در محور عقب به‌صورت یکپارچه با فنر تخت و کمک‌فنرهای هیدرولیک کار می‌کند. حداکثر سرعت مجاز برای این ون 100 کیلومتر بر ساعت تعیین‌شده و توان شیب روی آن نیز 30 درصد است. سیستم ترمز آن به‌صورت دو مداره هیدرولیکی است و ترمزهای آن در محور جلو دیسکی و در محور عقب کاسه‌ای هستند. سیستم‌های ABS، EBDو ESP نیز بر روی این ون نصب‌شده است. این ون 13 نفره به 3 در مجهز است که دو در تک‌نفره در جل و یک در کشویی در سمت راست این ون تعبیه‌شده است. با توجه به طول 5380 میلی‌متری و عرض و ارتفاع 1920 و 2280 میلی‌متری این خودرو، فضای داخلی آن بسیار جادار است و فاصله سرنشین‌ها به‌صورت استاندارد تعبیه‌شده. لازم به ذکر است تمامی ابعاد و اندازه‌های این ون مشابه تویوتا هایس در نظر گرفته‌شده است. وزن خالص این ون 2160 کیلوگرم و وزن ناخالص آن با 12 مسافر و بار 3400 کیلوگرم است.  در لیست امکانات رفاهی این محصول شیشه‌بالابر برقی برای و سرنشین جلو، آینه‌های جانبی برقی، کولر و بخاری(جلو و عقب، کابین به‌صورت مستقل)، ایربگ راننده و سرنشین جلو، تاخوگراف، برق و هشدار حرکت به سمت عقب، سیستم صوتی مجهز به رادیو،AUX، USB و CD Player به همراه دو بلندگو، آینه عقب، قفل مرکزی، دریچه خروج اضطراری از سقف، کمربند ایمنی 3 نقطه‌ای برای سرنشینان جلو و کمربند ایمنی برای سرنشینان عقب، نمایشگر میزان باد تایرها، تایر زاپاس با رینگ فولادی و جعبه کمک‌های اولیه به چشم می‌خورد.

تانلند دیزلی، پرتوان و کم‌ادعا

پیکاپ تانلند چندین سال است که در بازار ایران حضور دارد اما دقیقا به خاطر همان موضوعی که باعث کمتر شناخته‌شده بودن ون وانا شده، این پیکاپ قدرتمند هم بخش عمده‌ای از عمر خود برای شغل‌های عملیاتی و میدانی صرف کرده است و از نگاه مشتریان عمومی دور  بوده است. نسخه نیوفیس این پیکاپ با چهره‌ای مدرن‌تر، جسورتر و با ظاهری چابک‌تر در دو نسخه بنزینی و دیزلی توسط ایران‌خودرو دیزل عرضه می‌شود.

همان‌طور که قبل‌تر هم گفته شد، نسخه فیس لیفت فوتون تانلند به‌عنوان یک پیکاپ 5.31 متری است با دو مدل سیستم قوای محرکه بنزینی و دیزلی به بازار معرفی‌شده است که نسخه بنزینی آن 200 اسب بخار و نسخه دیزلی آن 176 اسب بخار قدرت دارد. این پیکاپ قدرتمند از موتور کامینز سری ISF بهره می‌برد که با حجم 2.7 لیتر و به کمک توربوشارژر می‌تواند 360 نیوتن متر گشتاور تولید کند و این خروجی را از طریق یک گیربکس ZomaX پنج دنده به چهارچرخ این خودرو انتقال دهد. پیکاپ فوتون به‌عنوان یک خودرو دیزلی از استاندارد آلایندگی یورو5 بهره می‌برد و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی 8.7  لیتر است. حداکثر سرعت این پیکاپ با موتور دیزلی 158 کیلومتر بر ساعت است که شاید نسبت به رقبا عدد چندان بالایی نباشد ولی در عوض با توجه به گشتاور بالایی که موتور تولید می‌کند، ضریب شیب زنی آن تا 60 درصد بالا می‌رود که ازاین‌جهت گزینه بسیار کاربردی برای رانندگی در مسیرهای سخت به‌حساب می‌آید. با توجه به ابعاد بزرگ این خودرو، فاصله محوری 3.1 متری برای آن تعیین‌شده که به همین واسطه اتاق این خودرو علاوه بر راحت و جادار بودن صندلی‌ها در دو کابین خودرو، اتاق بار آن نیز با ابعاد 1520×158×440 میلی‌متر توانایی حمل 1035 کیلوگرم بار را دارد. وزن خالص این پیکاپ 1940 کیلوگرم و وزن ناخالص آن حداکثر 2975 کیلوگرم است. اگر از موضوعات فنی بگذریم، پیکاپ فوتون نیوفیس در هر دو نوع بنزینی و دیزلی از امکانات ایمنی قابل‌توجهی  نیز برخوردار است. سیستم ترمز دو مداره هیدرولیکی در دو محور جلو و عقب که به سیستم‌های ASB(سیستم ترمز ضد قفل)، EBD(سیستم توزیع متعادل نیروی ترمزها) مجهز است در کنار سیستم‌های کمکی رانندگی ESP(سیستم کنترل الکترونیکی پایداری خودرو) و HDC(سیستم کنترل اتوماتیک سرعت در سراشیبی) این پیکاپ قدرتمند را به یک خودرو قابل‌اعتماد تبدیل می‌کند. استفاده از دو ایربگ برای سرنشینان جلو، سنسور و دوربین دید عقب و ایموبیلایزر را نیز می‌توان جز اصلی‌ترین ادوات ایمنی این خودرو به‌حساب آورد. چرخ‌های 17 اینچی بارنگ آلومینیومی که به تایرهای 265/65R17 مجهز است خارج از بحث زیبایی و تناسب ابعاد لاستیک با بدنه، باعث می‌شود تا خودرو سواری نرم‌تری داشته باشد و در مسیرهای سخت و دشوار و بیراهه نوردی‌ها حداقل آسیب به رینگ‌های خودرو وارد شود. لازم به ذکر است، شعاع گردش این خودرو 13.5 متر است که با توجه به طول زیاد آن چندان دور از انتظار نیست. اگر از مشخصات فنی و تکنیکال خودرو گذر کنیم، در داخل این پیکاپ دو کابین، صندلی‌ها باروکش چرم و با دوختی بسیار زیبا پوشیده شده‌اند که حتی در نگاه اول هم حس مثبتی را القا می‌کند. علاوه بر آن، شیشه‌بالابر برقی برای هر چهاردر، صفحه نمایشگر 10 اینچی لمسی، سیستم اتو لایت،قابلیت استفاده از سیستم چهارچرخ محرک در سه حالت(4H-4L-2H)، سیستم کروز کنترل، تزئینات داخلی طرح چوب، رول بار و کلید بازیابی فیلتر DPF ازجمله امکاناتی است که در این پیکاپ قدرتمند وجود دارد.

تانلند اتوماتیک، قوی‌ترین پیکاپ بازار

پیکاپ 238 اسب بخاری تانلند که با یک موتور 2 لیتری و یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک کار می‌کند، در این لحظه قدرتمندترین پیکاپ بازار کشور به‌حساب می‌آید. این پیکاپ 1.3 میلیارد تومانی که در نخستین فروش عمومی‌اش با استقبال بسیار خوبی از سوی خریداران مواجه شد لیست بسیار مفصلی از امکانات رفاهی و ایمنی را در خود جای‌داده است.

موتور 4 سیلندر 2 لیتری مجهز به توربوشارژر TGDi ساخت شرکت میتسوبیشی نصب‌شده بر روی پیکاپ G7 با خروجی 238 اسب بخار قدرت(در دور 5500) و 360 نیوتن متر گشتاور(در دور 1750 تا 4000)، این خودرو را به قوی‌ترین پیکاپ بازار مبدل کرده است. این پیکاپ دو دیفرانسیل از یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک ساخت شرکت ZF بهره می‌برد.

لیست امکانات تانلند اتوماتیک را می‌توان به‌جرئت یکی از بلندبالاترین فهرست‌ها در پیکاپ‌های موجود در بازار دانست. علاوه بر سیستم‌های کمکی ترمز مثل ABS(سیستم ترمز ضد قفل) و EBD(سیستم توزیع متعادل نیروی ترمز)، این خودرو به ESP(سیستم الکترونیکی کنترل پایداری خودرو) و HDC(سیستم الکترونیکی کنترل سرعت حرکت در سرپایینی) و TCS(سیستم کمکی کنترل کشش) نیز مجهز شده است. همچنین علاوه بر سیستم ترمز پارک برقی این خودرو از AutoHold هم بهره می‌برد. اما تجهیزات ایمنی و کمی رانندگی این خودرو تنها به همین‌جا ختم نمی‌شود. تانلند اتوماتیک به 4 ایربگ مجهز است که دو ایربگ در جلو و دو ایربگ به‌صورت پرده‌ای بر روی ستون وسط خودرو قرار دارد. علاوه بر این، تانلند G7 به تکنولوژی رادار کمکی حرکت خودرو بین خطوط و رادار جلوگیری از تصادف جلو مجهز است و بر اساس گفته‌های معاونت مهندسی شرکت ایران‌خودرو دیزل، نسخه نهایی این خودرو به سیستم ترمز اضطراری نیز مجهز خواهد بود.

تانلند G7 اتوماتیک را می تون یکی از مجهزترین خودروهای بازار نامید. در لیست آپشن های این خودرو سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، شیشه‌بالابر برقی چهاردر، چراغ مه شکن جلو و عقب، دوربین 360 درجه، آینه‌های جانبی برقی راهنما دار باقابلیت تا شدن به‌صورت برقی، سنسور و دوربین دنده‌عقب، سیستم مالتی مدیا لمسی 10.25 اینچی مجهز به سیستم صوتی و دکمه‌های کنترلی روی فرمان، کروز کنترل، چراغ‌های اتوماتیک جلو، صندلی‌های چرمی، تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت، گرم‌کن صندلی برای راننده و سرنشین جلو باقابلیت تنظیم دما، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، تنظیم حالت رانندگی در دو حالت اکونومیک و اسپرت، دسته‌دنده دیجیتالی به همراه پدل شیفتر پشت فرمان، سیستم کنترل لحظه‌ای باد تایرها، جک هیدرولیک محفظه بار عقب و رول بار به چشم می‌خورد. علاوه  بر این‌ها، سنسور نور و باران نیز بر روی این خودرو نصب‌شده است.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط