فونیکسریمکسبهتام

صف کشی سواری های کره ای در سه سایز

سدان‌های وارداتی کیا را بشناسید

عصر خودرو- شرکت کوشا خودرو سه سدان پگاس، سراتو و K۵ را برای واردات از برند کیا برای بازار ایران انتخاب کرده است.

سدان‌های وارداتی کیا را بشناسید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۷:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این سه خودرو به ترتیب کوچکترین تا بزرگترین سدان های کیا خواهند بود که در فاز جدید واردات خودرو به بازار کشور عرضه می شوند. در شرایطی که عمده خودروهای مونتاژی در کشور در کلاس کراس اوور هستند و تب بازار به سمت خودروهای مرتفع تغییر ذائقه داده، این سدان های کیا که بازار خودرو ایران با دو گزینه آن خاطره های زیادی دارد، احتمالا در صدر توجه ها قرار خواهند گرفت.
    کیا پگاس
    کوچکترین سدان کیا و نسخه اقتصادی کیاریو تولد چین اما با هویت اختصاصی کیاموتورز کره جنوبی است. طول پگاس به 4.3 متر می رسد و مقصد اصلی آن پیش از بازار ایران کشورهای آفریقایی، خاورمیانه و خود چین بوده است. این خودرو به پیشرانه 1.4 لیتری سری Kappa II مجهزشده و حداکثر توانش به حدود 100 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن به 129 نیوتون متر می رسد که از طریق یک گیربکس 4سرعته اتوماتیکی AT به محور جلو منتقل می شود. پگاس با وزن خالص حدود یک تن، شتاب صفر تا صد 13 ثانیه ای دارد و مصرف سوختش در سیکل ترکیبی به 5.7 لیتر می رسد. کوشاخودرو در نخستین محموله وارداتی، نسخه پایه این خودرو را در شوروم مرکزی به نمایش گذاشته که امکاناتی نظیر دو کیسه هوا، رینگ های فولادی، ترمز عقب کاسه ای، ترمز جلو دیسکی، کنترل الکترونیکی پایداری ESP، کنترل فشار باد تایرها TPMS و ... دارد. این خودرو مانند هیوندای اکسنت، کیا ریو، هیوندای i20 و کیا سول بر پایه پلتفرم هیوندای-کیا PB بنا شده و علاوه بر چین در سایت های تولیدی کیا در اکوادور و ویتنام نیز به تولید می رسد. پیشرانه این خودرو از سری Kappa II، 1368 سی سی حجم دارد و از سیستم زمانی بندی متغیر سوپاپ دوگانه بهره می برد. هیوندای Reina به نوعی برادر این سدان در برند هیوندای است. قیمت این خودرو در بازار امارات حدود 11 تا 12 هزار دلار بری تیپ پایه است. احتمالا پگاس سهم زیادی از سبد محصولات وارداتی کوشاخودرو نخواهد داشت اما مشخص نیست که آیا تیپ های فول تر این خودرو نیز به بازار عرضه خواهد شد یا خیر.

     

    کیا سراتو
    سرات وبدون شک معروف ترین و محبوب ترین سدان کیا است که تا کنون در سه نسل اول تا سوم به بازار ایرن عرضه و حتی نسل دوم آن توسط سایپا مونتاژ شده است. حال نسل چهارم آن اماده ورود به بازار ایران توسط کوشا خودرو است و نسخه پایه این خودرو در شوروم مرکزی این شرکت به نمایش درامده است. نسل چهارم این خودرو با کد اتاق BD در شوروم مرکزی کوشاخودرو به نمایش درآمده است. این خودرو حدود 4.6 تر طول و 1.8 متر عرض دارد و وزن خالص آن به حدود 1.2 تا 1.3 تن می رسد. نخستین نمونه وارداتی کیا سراتو توسط کوشا خودرو به پیشرانه 1.6 لیتری با حداکثر توان 126 اسب بخار و حداکثر گشتاور 154 نیوتون متر مجهز شده است. سراتو با این مشخصات فنی و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک AT شتابی حدود 12 ثانیه دارد و مصرفش در سیکل ترکیبی به 6.9 لیتر می‌رسد. کوشاخودرو در سری بعدی وارداتی سراتو احتمالا نسخه مجهز به پیشرانه 2 لیتری این خودرو را نیز وارد خواهد کرد که حداکثر توانش به 150 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن به 192 نیوتون متر می رسد و در همراهی با همین گیربکس 6سرعته اتوماتیک، شتاب 10.5 ثانیه ای را رقم می زند. تیپ پایه این خودرو در جلو از ترمز های دیسکی بهره می برد و ترمزهای عقب از نوع کاسه ای هستند و رینگ های آن نیز فولادی است. همچنین از دیگر امکانات تیپ پایه این خودرو می توان به کنترل الکترونیکی پایداری ESP، دریچه تهویه برای سرشینان عقب، تهویه مطبوع دیجیتال، دو کیسه هوا، روکش پارچه ای با تریم کرم و مشکی و ... اشاره کرد. در نمای ظاهری جدیدترین نسخه کیا سراتو که توسط کریم حبیب شکل گرفته، مشخصه های ظاهری مشابهی مثل کیا استینگر نیز به چشم می خورد. چراغ های کشیده جلو و چراغ های متصل عقب، این نسل از سراو را در نگاه مشتریان بازار ایران متمایز از نسخه های قبلی خواهد کرد.

    کیا K5
    خیلی سخت است که به این خودرو نگوییم اپتیما، چرا که کیا در سیستم جدید نام‌گذاری نسل های جدید کیا اپتیما از نام K5 استفاده می کند و البته این خودرو نسبت به اپتیما تفاوت های زیادی نیز داشته است. K5 مجموعه گسترده ای از امکانات را دارد و با توجه به آنکه از نظر سطح قیمتی بالاتر از سراتو قرار می گیرد، احتمالا نباید منتظر نسخه های فول آپشن آن باشیم. کیا معمولا تنوع گسترده ای از تیپ بندی آپشنی را برای خودروهایش به دلیل حضور در کشورهای متعدد را در نظر می گیرد. K5 نیز مانند دیگر محصولات کیا انعطاف پذیری بالایی از نظر آپشن ها دارد و نسخه پایه آن از نمایشگر دیجیتال پشت فرمان بهره نمی برد و سقفش پانورامیک نیست. با این حساب مجموعه امکانات کیا K5 شامل مواردی همچون کروز کنترل، ترمز پارک برقی، اتوهلد، رادار نقطه کور،دوربین 360 درجه، 6 کیسه هوا، تهویه اتوماتیک دوکاناله، صندلی برقی راننده، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، پدل شیفتر پشت فرمان نمایشگر لمسی و… می شود که مشخص نیست در نهایت نسخه مدنظر برای بازار ایران مجهز به چه سطحی از امکانات باشد. کیا با معرفی K5 در سال 2020، طول این خودرو را در نسل پنجم، 5سانتیمتر افزایش داده و به جای معرفی محصولی در کلاس سدان های متوسط، روح اسپرت تازه ای را در این خودرو دمیده که در مجموع هویت کلی این خودرو را تغییر داده و به همین واسطه کیاموتورز با تغییر لوگو و هویت بصری کل برند، نام گذاری این محصول را نیز تغییر داده و این سدان متوسط به جای "اپتیما"با نام K5 شناخته می شود.
    نسل پنجم کیا K5 در سال 2020 رسما به بازارهای جهانی معرفی شد. طراحی این خودرو بر خلاف مدل های قبل، فرمتی مشابه خودروهای فست بک دارد که همسو با برادرش یعنی هیوندای سوناتا شکل گرفته و پیرو الگوی طراحی بدنه ای است که در دهه 40 میلادی به فرم کلاسیک باخطوط شکسته خودروها، خطوط قوس دار و فرمت کوپه فست بک را افزود. نخستین نقطه تمایز چهره اپتیما برای مشتریان بازار ایران بدون شک چراغ های Zکل جلو آن خواهد بود. همچنین در نمای عقب چراغ های به هم پیوسته سمفونی تحولات ظاهری کیا K5 را تکمیل می کند تا در مجموع به عنوان کاپیتان سدان های وارداتی کیا چهره ای مدرن و تازه را به مشتریان نشان دهد. کیا K5 در بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس با دو پیشرانه 2 لیتری و 2.5 لیتری عرضه می شود که با بررسی قیمت ها به نظر می رسد نسخه مجهز به موتور 2 لیتری روانه بازار وارداتی های ایران شود. این خودرو بر پایه پلتفرم هیوندای-کیا N3 بنا شده که مختص خودروهای سایز متوسط از برند کیا و هیوندای است. حداکثر توان K5 با این پیشرانه به حدود 156 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن به 192 نیوتون متر می رسد. انتقال قدرت نیز بر عهده گیربکس اتوماتیک 6 سرعته AT است که در مجموع مصرف سوخت این خودرو در سیکل ترکیبی را به حدود 7.6 لیتر در 100 کیلومتر می رساند و شتاب آن با این پیشرانه و وزن حدود 1.5 تن به 11.5 ثانیه می رسد.

     

     

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو