فونیکسریمکسبهتام

واردات خودرو در دولت رییسی (۱۶۱)

آغاز واگذاری خودروهای وارداتی قبل از پایان سال

عصر خودرو- سخنگوی وزارت صنعت و معدن با بیان اینکه منتظر تصویب فرمول جدید قیمت گذاری برای خودرو‌های داخلی باشید، گفت: واگذاری خودرو‌های وارداتی نیز قبل از پایان سال آغاز می‌شود، اما بیشتر خودرو‌ها در بازه‌ای سه ماهه تحویل داده خواهد شد.

آغاز واگذاری خودروهای وارداتی قبل از پایان سال
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از صداوسیما، امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با برنامه صبحانه ایرانی از شبکه دوم سیما درباره وضعیت بازار خودرو، پیش فروش و واردات خودرو گفتگو کرد.

    مشروح این گفتگو را در ادامه می‌بینید:

    * از خودرو‌های وارداتی شروع کنیم، ثبت نامی انجام دادید و بعد متوقفش کردید و به این هفته افتاد، چه اتفاقی افتاد که متوقف شد؟

    ثبت نام روز شنبه شروع شد وساعت 24 شنبه‌ای که گذشت یعنی همین چند ساعت پیش هم تمام شد و خداراشکر ما چیزی که پیش بینی میکردیم محقق شد یعنی 119 هزار نفر آمدند و ثبت نام کردند، این عدد 119 هزار تا را برای اولین بار داریم اعلام می‌کنیم و از لحظه پایان ثبت نام کار تقاطع گیری اطلاعات و راستی آزمایی اطلاعاتی که وارد سامانه شده است.

    * کسانی که پلاک نداشته باشند این‌ها زمان ثبت نام احراز نمی‌شد؟

    خیر یعنی فرآیند این‌ها باید تمام بشود و بعد مجموع داده‌ها با سامانه فرض بفرمایید شماره گذاری تقاطع گیری بشود، با سامانه مربوط به شماره موبایل و آن هویت شخص و در مجموع باید کلیت داده‌ها چک شود، این اتفاق فکر می‌کنیم تا سه روز بیشتر طول نکشد و سه شنبه غروب ما آمادگی داریم برای قرعه کشی اولویت بندی، چون ما که برای ثبت نام نگفتیم هر که زودتر ثبت نام بکند جلوتر خودرو می‌گیرد، بنابراین لازم است که این تقدم‌ها هم مشخص شود و بعد فرآیند عرضه خودرو است.

    * صد هزار تا خودرو قرار است که وارد شود از مدل‌های مختلف، زمان ثبت نام مشخص کردند کدام مدل را می‌خواهند بخرند؟

     دقیقا زمان خرید این مشخص می‌شود یعنی اگر فرض کنید که بنده اولویتم جزو مثلا هزار تای اول باشد که می‌توانم انتخاب کنم، عرضه‌هایی که در آن روز می‌آید، من می‌بینم، قیمت‌ها و مدل‌ها و خودرو‌ها را می‌بینم و یکی را انتخاب می‌کنم و می‌روم برای ادامه تکمیل وجه و بقیه کار‌ها.

    *بعد چند هزار نفر بعدی می‌روند اولویت دوم و چند هزار نفر بعدی اولویت بعدی، پس ممکن است برای چند هزار‌های بعدی‌ها یک مدل خودرو دیگر تمام شده باشد؟

     دقیقا این اتفاق ممکن است بیفتد و شخصی که خودروی مورد نظرش را پیدا نمی‌کند می‌تواند با حفظ اولویتش در عرضه بعدی انتخاب بکند یعنی این حق برایش محفوظ است که اگرخودروی مورد نظرش تمام شد.

    * می‌تواند انصراف هم بدهد و پولش را می‌تواند برگرداند؟

    بله و پولش بلافاصله از آن مسدودیت خارج می‌شود.

    *ببیند یک مدل ماشین می‌خواسته تمام شده و می‌گوید دیگر بقیه را نمی‌خواهم؟

     بله، و این که اگر در قرعه کشی شخصی اولویت آخر افتاد و دوست نداشت منتظر بماند می‌تواند انصراف بدهد و بلافاصله پولش از مسدودیت خارج می‌شود.

    * اولین اولویت‌ها قرار است که در چه بازه زمانی ماشین هایشان را بگیرند؟ آخرین اولویت قرار است چند ماه دیگر بگیرد؟
    قالیباف: طبیعتا بعد از این که اولویت بندی‌ها توسط قرعه کشی مشخص شد اولین عرضه‌ها در سامانه می‌آید و خرید انجام می‌شود، تلاش ما این است که بخشی از تقاضا را این طرف سال جواب بدهیم، چون یک موجودی چند هزار دستگاهی الان در کشور هست و قابل تحویل است.

    * از یک مدل خودرو است؟

     نه، مثلا هیوندای هست، شاید.

    * چانگان است؟

    چانگان در آب است دارد می‌آید، هست دو سه تا مدل هست و احتمال این که مدل‌های دیگرهم برسد باز هست، ولی عمده‌ی عرضه‌ها و تحویل خودرو‌ها را ما برای بازه‌ای سه ماهه پیش بینی کردیم.

    * این دیگر می‌توان گفت در مورد کلمه قرعه کشی دیگر خیلی حساسیت رویش ایجاد شده است، این آخرین قرعه کشی در مورد خودرو است در بازار خودروی داخلی هم ما دیگر چیزی بعنوان قرعه کشی نخواهیم داشت یا همچنان هنوز آنجا هم ادامه خواهد داشت؟

     این حساسیتی که شما گفتید درست است، ما الان دیگر قرعه کشی نداریم واقعا، یعنی این چیزی که ما می‌خواهیم اولویت و یا رتبه افراد را با قرعه کشی مشخص کنیم به معنای این نیست که می‌خواهیم با قرعه کشی خودرو به ایشان بدهیم، فقط می‌خواهیم مشخص شود نفر اول ... شانس در آن هست.

    * بله، چون یکسری ماشین‌ها تمام می‌شود و به ایشان نمی‌رسد بهرحال یک جور بخت و شانس و اقبال است.

    شاید ماشین‌های بهتری به ایشان برسد، ولی در اصل ماجرا که خودرو به ایشان تعلق می‌گیرد تفاوتی نمی‌کند.

    * 119 هزار نفر ثبت نام کردند، صد هزار تا قرار است در مرحله اول خودرو تحویل بدهید؟

     اشکالی ندارد، ما الان صد هزار تا هم ثبت سفارش کردیم، من بعید می‌دانم بخواهیم کسی را از لیست بیاندازیم، یعنی صد هزار تا را ببندیم، به نظرم می‌آید که اولا یک بخشی از آن ریزش بکند، بخاطر این که شرایط را ممکن است نداشته باشند و یک بخشی هم آنقدری هم اختلافی با هدفگذاری ما ندارد یعنی احتمال این که ما بتوانیم به همه خودرو تخصیص بدهیم هست.

    *خودروی داخلی؟

     خودروی داخلی را ما یک فضایی ما داریم یک بخشی از آن دست ما است که ما الان با سامانه یکپارچه تخصیص خودرو که الان دارد خودروی وارداتی را ثبت نام می‌کند حالا یا با همین سامانه و یا با سامانه مشابه این خودروی داخلی را هم بخواهیم تقاضا‌ها را در آن تجمیع بکنیم، فروش‌ها را هم درآن تجمیع کردیم یعنی از تمام خودروسازان برنامه فروش گرفتیم و خودروهایشان مشخص است و این سامانه می‌تواند این هفته، هفته آینده فعال شود، برای این که تقاضا را بیاید و ثبت نام‌ها انجام بشود، منتها یک مسئله‌ای هم ما در مجلس داریم، در جریان بودجه 1402، نمایندگان طرحی را دادند و در بودجه گذاشتند که بر اساس آن عرضه‌ها در بورس هم بتواند انجام شود، این سامانه یکپارچه تخصیص خودرو طبق دستور شورای رقابت ایجاد کردیم، حالا اینجا یک مقداری شاید ما هنوز نیاز داشته باشیم ببینیم بالاخره ما باید در سامانه این کار را انجام بدهیم یا در بورس یا در هر دو.

    * یعنی سهم و ظرفیتی مشخص نشده است؟
    قالیباف: خیر، واقعا این طور نیست، ما الان برای خودروسازان گفتیم عرضه هایشان را بیاورند در سامانه، طبیعتا ممکن است که با آنچه که مجلس دارد در بودجه می‌گذارد متفاوت بشود یعنی دیگر عرضه‌ای نباشد که بخواهد برود در بورس، این است که عرض کردم یک ملاحظه‌ای این جا هست که باید این را ما تعیین تکلیف کنیم.
    * احتمالا خودروساز‌ها اگر قرار باشد شورای رقابت قیمت جدیدی اعلام نکند یا درصد کمی برای افزایش قیمت تولیدات خودروی کارخانه در نظر بگیرد، خودروسازان با توجه به سود قابل توجهی که از بورس کالا نصیبشان شد، قاعدتا تمایل شان نسبت به این است که در بورس کالا همچنان عرضه بکنند؛ و خود وزارت صمت هم از همین استقبال می‌کند؟

     دقیقا درست می‌فرمایید به هرحال این جا دیگر شورای رقابت باید یک قاعده گذاری یا قیمت گذرای بکند که خودروساز سمت بورس نرود و یا اگر می‌رود برایش علی السویه باشد، برود در بورس عرضه کند یا در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو که خود شورای رقابت خواستار ایجاد آن است و اگر بخواهد اختلافی بین این دو باشد به لحاظ سود خودروساز، طبیعتا یکی از این‌ها ترجیح پیدا می‌کند و آن وقت یک مقدار کار سخت می‌شود.
    * بله دوباره یک چند قیمتی ایجاد می‌شود و یکسری ابهامات و این‌هایی که هست، شورای رقابت زمانی مشخص کرده که بخواهد به قیمت‌ها رسیدگی کند؟ یا هنوز خبری نیست؟

     فکر می‌کنم امروز یک اتفاقی شاید بیفتد یعنی منتظریم.

    * امروز یک جلسه‌ای خواهد بود؟

     بله ممکن است که امروز یک فرمول قیمت گذاری اعلام شود و البته ما از این تاریخ‌ها زیاد شنیدیم و نشده، چون در شورای رقابت باید همه جمع بشوند، به هر دلیلی ممکن است این جلسه به تعویق بیفتد، ولی باید این قیمت گذاری اعلام شود.

    *عرضه‌های خودرو‌های داخلی که برای آخر اسفند وعده داده شد در بورس کالا اتفاق بیفتد شروع شده یا انجام نشده؟ یک مدل‌های خارجی شان می‌دانم که انجام شده، در مورد خودرو‌های داخلی قرار بود چند مدل ارائه شود ؟

     این جا یک مقدار تعیین تکلیف برای این است که ببینیم با چه دست فرمونی جلو برویم و خودروساز داخلی باید طبق قانون بودجه که هنوز قانون هم نشده، جلو برود که قاعده اش بورس است یا این که بیاید در سامانه، ما آمادگی داریم یعنی سامانه تخصیص یکپارچه خودرو آماده است، حتی اعلام هم کردیم برای همین هفته بخواهیم آن را فعال کنیم و ثبت نام‌ها را شروع کنیم احتمال این که این اتفاق هم بیفتد هست، یعنی الان که با هم صحبت می‌کنیم فرض بر این است که همین اتفاق بیفتد فقط دارم یک ملاحظه‌ای را خدمت شما عرض می‌کنم که ممکن است ما برای این جلوگیری از دوگانگی یک تاملی بکنیم، ممکن است.

    * قبول دارید که این میشود و نمی‌شود‌ها و این ابهامات و امروز و فردا و، اما و اگر‌ها اجازه نمی‌دهد که بازار خودرو به یک ثباتی برسد و در حقیقت خیلی از نوسان‌هایی که در این چند ماهه، تقریبا از آذرماه به این طرف بود که بازار خودرو یک دفعه به سمت بالا قیمت‌ها صعودی شد، دارد تجربه می‌کند و تقریبا می‌توان گفت انگار که چند تا متولی دارد، شورای رقابت یک چیزی می‌گوید، وزارت صمت یک چیزی می‌گوید، از آن طرف شورای عالی بورس یک چیز دیگر می‌گوید از این طرف قطعه سازان می‌گویند و بعد خودروسازان داخلی مصاحبه می‌گذارند یک چیزی می‌گویند که خیلی هایش هم با هم متناقض است و این خودش هم خریدار و هم بازار و هم فروشنده‌ها را دچار ابهام می‌کند.

    با فرمایش شما موافقم، بازیگر و تصمیم ساز در صنعت زیاد است و همین باعث شده که ما یک مقدار، البته در مورد قیمت‌ها و بازار من بیشتر ارتباطش را با بازار ارز می‌توانم تعریف کنم، اما بی تاثیر نیست این تشتت دستگاه‌هایی که جلو می‌آیند و می‌خواهند سیاستگزاری بکنند و حرف خودشان را به کرسی بنشانند، بی تاثیر نیست، حداقل برای صنعت که تولید کننده خودرو و قطعه ساز هست، این‌ها را دچار تردید می‌کند، باید خیلی سریع این تکلیف مشخص شود، تکلیف قیمت خودرو باید مشخص شود، تکلیف سیاستگزار، البته سیاستگزار وزارت صمت است.

    * ایا می‌شود یک زمانی را متصور باشیم که، من می‌خواهم یک ماشین بخرم، هر چه دلم می‌خواهد بروم و بخرم دیگر کسی نگوید که باید منتظر باشی بورس عرضه کند، باید منتظر باشی مثلا این تولید بیاید برود در سامانه ثبت نام کنید، یعنی یک چیزی که قیمت آن مشخص شده و البته که عرضه و تقاضا قیمت شان مشخص کرده در مورد این قیمت گذاری دستوری هم می‌خواهم صحبت کنید که وزارت صمت به طور کلی با قیمت گذرای روی خودرو‌ها موافق هست یا نه؟ چنین روزی را ما خواهیم دید که خودرو مثل چیز‌های دیگر را هر چه می‌خواهیم بتوانیم برویم بخریم؟

    خاطرتان باشد ما قبلا این حالت را داشتیم یعنی مردم می‌توانستند.

    *حتی منظورم خودروی خارجی هم نیست، ایرانی‌ها هر چه می‌خواهیم، الان برای حتی خریدن سمند و خودرو‌های تندر خریدن و دنا و هر چه که خودروساز‌های داخلی تولید می‌کنند شما باید منتظر باشی یک ثبت نامی انجام بدهید.

    برعکسش را هم داشتیم خاطرتان باشد ما یک زمانی آمدیم تسهیلات دادیم مردم بروند همین خودرو‌هایی که در پارکینگ خودروساز‌ها دپو شده بخرند، بوده این شرایط، منتها اتفاقی که افتاده و این البته حق مردم هست که این که شما می‌گویید در اختیارشان باشد یعنی یک بازار آرام، با قیمت‌های با ثبات، خودرو‌های با کیفیت با تنوع بتوانند با قدرت خریدی که دارند بتوانند بخرند، منتها ما یک شرایط بدی را در صنعت داشتیم یعنی تولید خودرو یک مرتبه رفت زیر 700 هزار تا، تازه آن 700 هزار دستگاه هم نصفش ناقص بود و می‌رفت در پارکینگ‌ها و بازار که تقاضای یک میلیون و 500 هزار دستگاه را داشت، یک مرتبه با یک شرایطی برای چند سال مواجه شد که عرضه‌ها خیلی کم شد، این اتفاق مثلا در سال 98-99 -1400 و این‌ها رخ داد، بنابراین یک تقاضای انباشته این طرف اتفاق افتاد و یک تولید کم و ناقص ما این طرف داشتیم و شرایط تحریم هم اجازه نمی‌داد که ما خودرو وارد کنیم وبنابراین این مقطعی که الان در آن هستیم شرایط عادی صنعت خودرو نیست داریم می‌بریمش به سمتی که .الان واردات را ثبت نام کردیم، تولید خودرو رشد خیلی خوبی داشته، طبق آماری که در کدال بورس عزیزان می‌توانند ببینند 28 و 8 دهم درصد ما فقط رشد تولید ده ماهه امسال نسبت به ده ماهه سال قبل را داشتیم و مثلا رکورد ماهانه تولیدمان نزدیک 131 هزار دستگاه در 5 سال گذشته بی سابقه بوده است، خداراشکر تولید دارد راه می‌افتد.

    * که یعنی ممکن است احتمالا به برابری عرضه و تقاضا برسیم یا حتی فراتر از تقاضا‌ها بشود عرضه هم صورت بگیرد.

     پیش بینی خود من همین است.

    * شما دو ماه پیش با ما یک گفتگوی تلفنی اینجا داشتید یک پیش بینی کردید که من گفتم شاید شبیه وعده وزارت صمت هم ما بدانیم که تا آخر بهار ما به جایی خواهیم رسید که خودروساز‌ها دعوت کنند از مردمی که بیایید از ما ماشین بخرید.

     اتفاقا الان دارند طرح‌های لیزینگی طراحی می‌کنند، چون پیش بینی که داریم این است که با این عرضه‌های سنگین، عطش تقاضا را ما کنترل کنیم و دیگر باید خودروسازان به فکر این باشند که بخواهند خودرویشان را بفروشند و این طراحی بحث‌های لیزینگ و اعتباری را دارند انجام می‌دهند، ما اگر در این سامانه یکپارچه تخصیص خودرو بخواهیم عرضه‌ها را انشاالله انجام بدهیم بالای 500 هزار دستگاه است، 500 هزار دستگاه یک رقم بسیار سنگینی است، شما جمعش کنید با صد هزار دستگاه، یعنی ما در این شرایطی که داریم با هم صحبت می‌کنیم عملا 600 هزار دستگاه خودرو داریم وارد می‌کنیم یا به فروش می‌رسانیم، خودرو‌هایی که در مناطق آزاد هست و این را هم اعلام کردیم که می‌تواند صاحب این خودرو بیاید و با پرداخت حقوق ورودی و عوارض پلاک ملی بکند هم کم نیست.

    *این چه زمانی شروع میشود؟

    قالیباف: شروع شده است.

    * عوارضی که در نظر گرفته شد چند درصد است؟

     طبق کتاب گمرک است.

    * یعنی چیزی تغییر پیدا نکرده است؟

     نه هیچ چیز، می‌توند همان تعرفه را پرداخت کند و وارد کند که آن بر اساس حجم موتور هست ..

    * 1401 اشاره کردید که ما به عدد چند میلیون خودرو رسیدیم؟

     ما الان یک میلیون و صد هزار را رد کردیم و البته این آمار برای بهمن است، به نظر من و پیش بینی که ما داریم بالای یک میلیون و 200 هزار دستگاه را ما امسال تولید خواهیم داشت و انشاالله برای سال آینده هم یک میلیون و 600، هدفگذاری شده و قیمت دستوری

    *موافقید؟

     نه اصلا، یعنی هیچ کس موافق نیست، این قیمت گذاری‌ها قطعا به صنعت لطمه زده و خیلی هم به مصرف کننده نرسانده یعنی باعث شده که یک بازار ثانویه شکل بگیرد و قیمت‌های کاذبی آنجا داشته باشیم، کسی با قیمت گذاری دستوری واقعا موافق نیست، هیچ منطقی هم ندارد، منتها بهرحال ما یکسری قوانین را داریم اجرا می‌کنیم، مثلا اگر شورای رقابت طبق قانون باید قیمت گذاری بکند برای خودرو‌ها، این دیگر واقعا دست وزارت صنعت نیست، ما که در یک سال گذشته منتهی به آبان امسال البته، فرمان قیمت گذاری دستمان بود، از ابزار بورس کالا استفاده کردیم، شرکت‌ها خودشان می‌فروختند و یکی دو مدل البته خودرو که در گذشته هم انحصاری تشخیص داده شده بود و اختلاف قیمت کارخانه و بازار زیاد بود، بله؛ مدل قرعه کشی را هم باید انجام می‌دادیم که البته با این طرح عرضه یکپارچه‌ای که در سامانه خواهیم داشت قرعه کشی حذف می‌شود، سوال اینجاست که اگر تقاضا بیشتر از عرضه بود چه اتفاقی می‌افتد؟ که پاسخ این است که ما لیست انتظار برای آن خودرو درست کردیم که افراد در مدت قدری طولانی‌تر به خودروی خودشان برسند.

    *وزارت صمت از چند ماه پیش که نوسانات بازار خودرو خیلی بالا گرفت، قاعدتا دارد طرح‌هایی را اجرا می‌کند که به بازار خودرو ثبات ببخشد، دو ماه پیش ما یک قیمت ارز داشتیم، الان یک قیمت ارزی داریم که باز هم با تلاش‌های بانک مرکزی با این که دیده می‌شود و هست، اما نمی‌دانیم که قیمت ارز به کدام سمت برود. چقدر مطمئنید که هدفگذاری‌هایی که انجام می‌دهید و یا سیاست‌های خودرویی که برای سال 1402 پیش گرفتید ما اگر نوسانات بازار ارز را همچنان به سمت بالا داشته باشیم آن‌ها را بتوانیم محقق کنیم؟

    نوسانات بازار ارز خیلی تاثیر می‌گذارد یعنی این طور باید گفت که، عمده‌ی رفتاری که در جامعه شکل می‌دهد این است که افراد بیایند و دارایی‌هایی بخرند که قدرت خرید پولشان حفظ بشود، قبلا در این سبد مردم، ملک هم بود، زمین هم بود، الان این قدر بالا رفته که این تقاضای سلیقه‌ای فشار آورده روی تقاضای خودرو، می‌گویند حالا یک خودرو بخریم تا ارزش پولمان حفظ بشود. این بستگی دارد به این که چقدر ما نوسان داشته باشیم در بازار ارز، البته پیش بینی، پیش بینی ثبات و رو به پایین هست کمااین که در این چند روز هم دارید می‌بینید بازار دارد خوب رفتاری نشان می‌دهد و سامانه مبادله طلا و ارز هم دارد خوب کار می‌کند، اما نوسانات ارز بی تاثیر نیست، یک نکته‌ای که هست این است که ما با افزایش عرضه خودرو باید کاری کنیم که افزایش قیمت خودرو کمتر از افزایش قیمت ارز و یا تورم باشد، در آن صورت است که خودرو از سبد تقاضای سرمایه‌ای مردم حذف می‌شود، چون اگر خودرو بخرند، افزایش قیمت آن کمتر از افزایش قیمت متوسط کالاهاست بنابراین، این کنار می‌رود، ما باید این راه را پیش برویم که تنها مسیر آن هم افزایش عرضه هاست که خدمتتان عرض کردم.

    * برگردم دوباره به خودرو‌های وارداتی که ثبت نام‌ها صورت گرفت و قرار است که در یک بازه سه تا شش ماهه که اشاره کرده بودید، شما می‌گویید سه ماه، ولی من می‌خواهم آن شش ماه هم که اول گفته شده بود گفته شود تا بهرحال شاید یک پیش بینی‌هایی مردم و خریداران در این زمینه باید مدنظر داشته باشند، یک صحبتی با بورس کالا اتفاق افتاد، چون قرار بود خودرو‌های وارداتی برود در بستر بورس و آن‌ها گفتند که تا موقعی که قبض انبار نشده باشد ما از ارائه آن در بورس کالا معذوریم، مطمئنید که می‌توانید سفارش تولید بدهید به شرکت‌های خارجی و در همین بازه زمانی که عنوان کردید خودرو‌ها خریداری و وارد بشود؟

    سفارش تولید داده شده، پولش هم برای خیلی از مدل‌ها پرداخت شده است.

    *چون می‌گفتند که، چون بودجه و اعتبارش نیست، این‌ها ابهاماتی که گفته می‌شود دارم می‌پرسم، پس وزارت صمت آمده یک پیش فروشی گذاشته که از مردم پول بگیرد، برود و سفارش خرید بدهد و ماشین بخرد که آن‌ها تولید کنند و بالاخره یک سه ماهی طول می‌کشد، و وارد کشور شود. شما می‌گویید حتی پولش هم پرداخت شده است؟

    اصلا این ابهام وارد نیست، پولی که مسدود شده در حساب خود شخص هست و به محض این که و در لحظه‌ای که بخواهد می‌تواند این را از آن بلوکه شدن خارج کند، بنابراین پولی نیست که بشود چند ماه این پول را گرفت و داد به شرکت و خودروساز خارجی که بسازد.

    خودروساز عمدتا پول هایشان تامین شده، تخصیص و تامین داده شده و پرداخت هم شده و خودرو‌ها هم روی خط تولید خودروساز‌های خارجی تعریف هم نوعا شده که مثلا در ماه این تعداد را بگذارند برای ایران و حمل بشود و این‌ها ... این سه ماه عرف است یعنی در تمام کشور‌ها، شرکت‌ها نمی‌آیند اول تولید کنند و بعد ببینند چه تقاضا می‌شود، اول تقاضا می‌آید و بعد می‌روند آن تقاضا را تبدیل به تولید می‌کنند.

    * آن‌ها خیلی اهل انبار کردن خیلی تعداد بالای تعداد خودرو نیستند.

     بله، اینجا هم همین است و ما مشکلی بابت تامین خودرو انشاالله نخواهیم داشت و دیگر همین زمان فرض کنید ترخیص آن از گمرک و تاییدیه سازمان استاندارد و سازمان محیط زیست و ... این‌ها یکسری موانعی است که نیاز به همکاری بیشتر دستگاه‌ها دارد.

    *ما الان چه تعداد خودرو همچنان در کف پارکینگ‌های خودروسازان داخلی داریم؟

    صفر است، خودروی ناقص نداریم، تولید آن به صفر رسیده است.

    * یعنی این باز این ابهام و سوالی که مطرح می‌شود که، چون قیمت ارز یک دفعه می‌رود بالا یک دفعه ناقصی‌ها زیاد می‌شود و خودرو را در پارکینگ نگه می‌دارند و عرضه نمی‌کنند؟

     من عرض می‌کنم صفر است، آمار خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان صفر است و این بهانه‌هایی که حالا بخواهند این‌ها دپو کنند با توجه به قیمت ارز بفروشند هم وارد نیست، کاملا نظارت می‌شوند و مسئله خاصی ما نداریم.

    * خبر دیگری هست که من نپرسیده باشم و بخواهید اعلام کنید؟

     این تغییرات نرخ ارز یک مقدار قیمت کف بازار مصالح ساختمانی را هم تغییر داده مثل میلگرد و سیمان و بقیه مصالح را ... من اینجا می‌خواهم عرض کنم که سیاست‌های جدیدی که ما داریم، چون عرضه‌ی این مصالح افزایش پیدا کرده است به دلیل رفع محدودیت گاز، بنابراین تولید افزایش پیدا کرد، تمام بازار‌های مرتبط با مصالح ساختمانی و معدنی هم در آرامش هست و این قیمت‌های کف بازار به زودی کاهش پیدا خواهد کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو