فونیکسریمکسبهتام

هاچ‌بک وارداتی کوشاخودرو را بشناسید

فرزند اروپایی کیا در راه ایران

عصر خودرو- کیا سید، نخستین محصول اختصاصی کیاموتورز کره جنوبی برای کشورهای اروپایی است که به همین بهانه با ترکیب عبارت CEE(اتحادیه اقتصادی کشورهای اروپایی) و ED(European Design – طراحی اروپایی)، نام Cee’d برای آن انتخاب شده است.

فرزند اروپایی کیا در راه ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، بر اساس فهرست پذیرش محصولات کیا برای عرضه در بورس کالا، 200 دستگاه کیا سید نیز در برنامه واردات و عرضه شرکت کوشاخودرو قرار دارد. این شرکت در فاز نخست اقدام به واردات تعدادی از مدل های سراتو، پگاس، سونت و سلتوس کرده و قرار است در گام دوم، سدان K5 و کراس اوور اسپورتیج نیز در شوروم این شرکت به نمایش درآید و سپس نوبت به ورود کیاریو و سید خواهد رسید. به همین بهانه در این مطلب نگاهی به این هاچ‌بک اروپایی کیا خواهیم داشت.

    کیا Ceed تنها خودرو تمام اروپایی کیا است که از سال 2006 تا کنون در سه نسل به بازارهای اروپایی عرضه شده است. این خودرو در کلاس هاچ بک ابعادی بین ریو و اپتیما دارد و از این جهت به عنوان خودرویی در کلاس C قرار است روانه بازار ایران شود. طول این خودرو 4.3 متر یعنی حدودا مشابه کیا سلتوس منتهی در نسخه هاچ بک است.

    خانواده کیا سید علاوه بر مدل هاچ بک، شامل دو نوع استیشن واگن با توجه به نیاز و تقاضای بازار اروپا نیز می شود که با نام های ProCeed و Ceed SW نیز شناخته می شوند. همچنین کراس اووری بر پایه این هاچ بک نیز به بازار عرضه شده که با نام Xceed شناخته می شود که تنها حدود 4 سانتیمتر ارتفاع بیشتری از نسخه هاچ بک دارد و مشخصه های کراس به بدنه آن افزوده شده است.

    کیا، مدل سید را در دو سایت اروپایی اسلوواکی و روسیه به تولید می رساند و به نظر می رسد مدل های مدنظر برای واردات به ایران تولید سایت اسلوواکی باشند.

    طراحی کیا سید بر عهده، پیتر شریر، سرپرست تیم طراحی کیاموتورز کره جنوبی بوده و از این جهت در زمره معدود محصولات کیا است که مستقیما توسط او شکل گرفته و به دیگر طراحان این گروه سپرده نشده است. کیا سید در نمای جلو از طراحی سنتی پوزه ببر بهره می برد و از هیجانات و تحولات طراحی دیگر محصولات جدید کیا نظیر اسپورتیج، سونت و ... کمی دور است و هویت سنتی این طراحی را حفظ کرده است. چراغ های جلو ز نوع تمام LED است و چراغ های عقب نیز با طراحی شبکه لانه زنبوری شامل 48 LED ، متمایز از دیگر محصولات کیا است و چهره ای متفاوت را القا می کند. در داخل کابین، فضای بزرگ جالیوانی بین دو صندلی تعبیه شده که در کنار آن سیستم ترمز پارک برقی و اتوهلد قابل کنترل است و کمی جلوتر، اهرم تعویض دنده فیزیکی قرار دارد. در میانه داشبورد یک تکه این خودرو نمایشگر لمسی بین دو دریچه سیستم تهویه قرار دارد و نمایشگر پشت فرمان D-CUT نیز از نوع تمام دیجیتال است. طراحی کیا سید به طور کلی بر مبنای سادگی و تمرکز روی اصول آیرودینامیک مشابه هاچج بک های روز اروپایی است که در بحبوحه حمله کراس اوورها و سدان ها ، می تواند جلوه گر خودرویی متفاوت برای بازار ایران باشد و در جایگاهی قرار بگیرد که روزگاری هیوندای ولوستر در آن خوش درخشید.

    کیا سید مجموعه کاملی از امکانات را در کاتالوگش دارد که شامل مواردی همچون 6 کیسه هوا، سیستم صوتی JBL با 8 بلندگو، دو نمایشگر 12.3 اینچی ، شارژر وایرلس، هشدار نقاط کور BCA، هشدار خروج ایمن از خودرو، دستیار رانندگی در بزرگراه HDA، رینگ های 17 یا 18اینچی، پدل شیفتر های پشت فرمان و ... می شود اما در نهایت مشخص نیست که کوشاخودرو این هاچ بک اروپایی را با چه سطحی از آپشن ها وارد بازار ایران خواهد کرد.

    کیا 6 پیشرانه را برای مدل سید درنظر گرفته که شامل 5 گزینه T-GDi یا توربو با تزریق سوخت مستقیم و یک گزینه تنفس طبیعی 1.6 لیتری MPi می شود. پیشرانه پایه قابل انتخاب برای این خودرو 998 سی سی توربو سه سیلندر است که حداکثر توانش به 118 اسب بخار می رسد و حداکثر گشتاور آن 172 نیوتون متر است. پیشرانه دوم گزینه 1.4 لیتری توربو با حداکثر توان 138 اسب بخار و حداکثر گشتاور 242 نیوتون متر است. گزینه سوم پیشرانه 1.5 لیتری توربو از سری موتورهای SmartStream است که حداکثر توانش به 158 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن به 253 نیوتون متر می رسد. چهارمین پیشرانه قابل انتخاب برای این خودرو گزینه 1.6 لیتری تنفس طبیعی مشابه کیا سراتو با حداکثر توان 128 اسب بخار و حداکثر گشتاور 157 نیوتون متر و در نهایت گزینه 1.6 لیتری توربو GDi با حداکثر توان 200 اسب بخار و حداکثر گشتاور 265 نیوتون متر به عنوان قوی ترین پیشرانه قابل انتخاب برای این خودرو است.

    قیمت کیا سید در مرکز تولیدش در اسلوواکی از حدود 16هزار یورو آغاز می شود و در فول ترین تیپ یعنی GT تا 28هزار یورو نیز افزایش پیدا می کند. با این حساب احتمال واردات دو نسخه پایه و Gold این هاچج بک بیشتر از دیگر تیپ هاست. با توجه به عدم عرضه خودرو هاچ بک در ابعاد کلاس C طی سال های گذشته، Ceed در جایگاهی متفاوت و بدون رقیب وارد بازار ایران خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو