فونیکسریمکسبهتام

دیلایت ماشین چیست؟

عصر خودرو- دیلایت خودرو یکی از آپشن‌هایی است که طی سال‌های اخیر در بسیاری از محصولات جدید به صورت استاندارد ارائه شده و در این مطلب می‌خواهیم ببینیم دیلایت چیست و به چه منظوری به کار می‌رود.

دیلایت ماشین چیست؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر‌ خودرو»، دیلایت خودرو یکی از آپشن‌هایی است که طی سال‌های اخیر در بسیاری از محصولات جدید به صورت استاندارد ارائه شده و در این مطلب می‌خواهیم ببینیم دیلایت چیست و به چه منظوری به کار می‌رود.

    دیلایت خودرو چیست و چه کارایی دارد؟
    دیلایت خودرو مجموعه‌ای از چراغ‌های ریز ال ای دی است که معمولا به صورت نواری در داخل کاسه چراغ یا روی سپر نصب می‌شود.

    این سیستم که به چراغ‌ روشنایی روز هم شهرت دارد، به دلیل آن که عابران یا دیگر رانندگان بتوانند در طول روز به‌ویژه در مواقع بارانی و ابری، ماشین‌هایی را که به سمتشان در حرکت هستند، راحت‌تر و زودتر تشخیص دهند و از سر راه آنها کنار بروند، روی خودروها نصب می‌شود. بدین ترتیب احتمال وقوع تصادف و برخورد تا حدودی کاهش پیدا خواهد کرد.

    علاوه بر آن، daylight ماشین موجب زیبایی بیشتر خودروها می‌شود و از این جنبه نیز مورد استقبال کاربران قرار گرفته‌ است. دیلایت خودرو معمولا دکمه روشن و خاموش ندارد و همزمان با روشن شدن ماشین شروع به فعالیت می‌کنند. بعد از خاموش شدن ماشین، آنها هم خاموش خواهند شد.

    همان‌طور که اشاره شد بیشتر چراغ‌های دیلایت ماشین داخل کاسه چراغ اصلی و یا روی سپر خودرو نصب می‌شوند، اما اخیرا بعضی ماشین‌های جدید از چراغ‌های دیلایت ابرویی استفاده می‌کنند که در موقعیت چراغ اصلی قرار داده شده‌اند.

    خودروهایی مثل کی ام سی j7 و x22 پرو در کشورمان از چنین قابلیتی برخوردار شده‌اند. در این ماشین‌ها چراغ‌های اصلی به جوانب میانی سپر انتقال پیدا کرده و چراغ دیلایت به طور مجزا به حالت ابرویی در قسمت بالای چهره و زیر درب کاپوت جانمایی شده است.

    تاریخچه دیلایت خودرو
    تاریخچه دیلایت ماشین به حدود چند دهه پیش برمی‌گردد. طی دهه 1970 تصادف‌ خودرو در طول روز ناشی از عدم تشخیص به موقع آن توسط سایرین، از چراغ روشنایی در روز یا همان دیلایت ماشین استفاده کنند. بدین ترتیب میزان تصادفات در طول روز به‌ویژه در مواقع ابری و مه‌آلود تا حدودی کاهش پیدا کرد.

    در سال 2008 شرکت‌های آمریکایی ملزم شدند تا این آپشن را به صورت پیش‌فرض و استاندارد روی تمامی خودروهای خود نصب کنند. همچنین در سال 2011 استفاده از دیلایت در کلیه خودروهای تولیدی توسط شرکت‌های اروپایی نیز اجباری شد و از آن زمان تاکنون همه خودروهای اروپا دارای این آپشن کاربردی هستند.

    مزایای استفاده از دیلایت خودرو
    چراغ دیلایت اصولا دو مزیت اصلی دارد؛ یکی اینکه موجب ارتقاء ایمنی خودرو در تصادفات ناشی از حواس‌پرتی سایر رانندگان و عابرین پیاده خواهد شد و دیگری آنکه جلوه دلنشین تری به ماشینی که از این آپشن برخوردار است، خواهد بخشید.

    ارتقای میزان ایمنی خودرو در طول روز و همچنین زیباتر جلوه دادن ماشین، از مزایای دیلایت خودرو به شمار می‌روند.

    آیا روشن بودن چراغ دیلایت باعث خرابی باتری و سیستم برق خودرو می‌شود؟
    دیلایت ماشین از LED های بسیار کم‌مصرف تشکیل شده است که روشن بودن آنها تاثیر زیادی روی باتری خودرو و عمر آن نخواهد داشت. بنابراین با خیال راحت و بدون نگرانی از اینکه چراغ دیلایت ممکن است آسیبی به باتری یا سیستم برق خودرو برساند، از این آپشن استفاده کنید.

    ضمنا باید مجدد تاکید کنیم که چراغ‌های دیلایت معمولا کلید روشن و خاموش ندارد و در صورت خرابی آنها می‌توان علت را در رله یا سوکت برق و مدار مربوطه جستجو کرد.

    سخن آخر
    دیلایت خودرو یک آپشن کاربردی و نه‌چندان گران‌قیمت است که امروزه در اکثر خودروهای خارجی به عنوان یکی از تجهیزات ایمنی رفاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با وجود آنکه افزایش زیبایی خودرو و کاهش خطر تصادفدر طول روز دو نکته مثبت استفاده از دیلایت ماشین محسوب می‌شوند، اما متاسفانه هنوز در برخی تولیدات داخلی علی‌رغم کم‌هزینه بودن، این آپشن به طور استاندارد مورد کاربرد قرار نگرفته است.

    محصولاتی مثل پژو 207، دناپلاس و اکثر خودروهای مونتاژی جدید دیلایت خودرو را به صورت پیش‌فرض و استاندارد در اختیار مشتریان ایرانی می‌گذارند اما هنوز تولیداتی مثل پژو پارس و پژو 206از این آپشن بی‌بهره هستند که امیدواریم به زودی به لیست تجهیزات آنها نیز اضافه شود. البته در صورت تمایل می‌توانید از چراغ‌های افترمارکت موجود در بازار که شامل دیلایت هم هستند برای این خودروها و سایر محصولاتی قدیمی‌تری که دیلایت ندارند، استفاده کنید.

    ماخذ متن: سایت  همراه مکانیک

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو