فونیکسریمکسبهتام

کارشناس صنعت خودرو مطرح کرد:

شورای رقابت قبلا ما را به بیراهه و بن‌بست کشانده است

مسخره است که ۴۰ سال بعد از انقلاب قرعه کشی انجام می ‌شود

عصر خودرو- یک کارشناس بازار خودرو گفت: بازار خودرو اصولا شب‌های عید رونق می‌گیرد و قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند، اما سیاست وزارتخانه و شرکت‌ها افزایش تولید است و ترکیب آن با واردات ممکن است مقداری جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد.

شورای رقابت قبلا ما را به بیراهه و بن‌بست کشانده است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از اقتصاد آنلاین، حسن کریمی ‌سنجری، کارشناس بازار خودرو درخصوص ارزیابی وضعیت بازار خودرو تا آخر سال گفت: بعضی از متغیرهای مرتبط با قیمت قابل تشخیص و برخی غیرقابل تشخیص هستند؛ بخشی از این متغیرهای اقتصادی تحت‌تاثیر اتفاقات سیاسی و بخشی دیگر مسائل اقتصادی رقم می‌خورد، باید ببینیم آن دسته‌ای که تحت‌تاثیر مسایل سیاسی هستند، مثل نرخ ارز چه تغییری پیدا می‌کند. اگر نرخ ارز کنترل و یا کاهش پیدا کند، افسار افزایش قیمت خودرو هم کشیده می‌شود، ولی اگر قیمت برابری نرخ ارز بالاتر رود بر قیمت خودرو هم تاثیر می‌گذارد، بنابراین یک سری از پارامترها این‌ها هستند و نمی‌توان درست پیش‌بینی کرد و این که اتفاق خوبی بیفتد یا نه، به مناسبات سیاسی کشور با دنیا بستگی دارد.

    کریمی ‌سنجری افزود: اتفاقاتی نظیر افزایش نرخ تولید که شاهد رکوردزنی در تولید و رسیدن به یک میلیون دستگاه خودرو بودیم و از طرف دیگر واردات که دارد به روزهای بهتری می‌رسد، باعث می‌شود، شکاف میان عرضه و تقاضا کاهش یابد و به همین دلیل شاید قیمت خودرو در همین وضعیت فعلی کنترل شود.

    وی ادامه داد: هر چقدر به پایان سال نزدیک شویم، یک مقدار کوچکی از تقاضا مجدد فعال می‌شود، برخی ترجیح می‌دهند که برای استفاده از تعطیلات آخر سال حتما خودرو داشته باشند که این هم یک متغیر تاثیرگذار بر قیمت خودرو البته به صورت خیلی کم است.

    این کارشناس بازار خودرو تصریح کرد: مورد بعدی تاثیرگذار بر وضعیت بازار خودرو تصمیمات سیاست‌گذار است. باید مشخص شود که خودرو قرار است چطور عرضه شود و داستان قرعه‌کشی خودرو و عرضه در بورس کالا به کجا خواهد رسید. فعلا که تمرکز بر بورس کالا است و اگر تداوم داشته باشد، باعث می‌شود که خودروساز برای تولید و عرضه بیشتر انگیزه داشته باشد، ضمن این که فروش خودرو در بورس کالا می‌تواند اثر مثبتی بر بازار داشته باشد و قیمت را تا حدودی کنترل کند.

    کریمی ‌سنجری بیان کرد: کریمی ‌سنجری بیان کرد: تولید خودرو در 4 سال گذشته هر سال زیر 900 هزار دستگاه بوده، در حالی که نیاز بازار فراتر از این ارقام بوده و تمام این تقاضا پاسخ داده نشده و به سال 1401سرریز شده است. برنامه‌ریزی‌های 4 ساله وزارت صمت برای تولید یک میلیون دستگاه هیچ سالی جواب نداد و در نهایت امسال به نتیجه رسید که اتفاق خوبی است و امکان تکرار آن در سال بعد و رسیدن به رقم یک میلیون و 300 هزار دستگاه وجود دارد. تولید یک میلیون دستگاه خودرو در سال آنقدری نیست که بازار را اشباع کند ولی همین اتفاق بسیار خوبی است؛ حداقل این است که خودروسازی ما از محدودیت‌هایی که باعث شده بود، کاهش تولید داشته باشد، عبور کرده است. تحریم تغییری نکرده، ولی خودروسازها موفق شدند عدد خوبی را تولید کنند.

    وی درخصوص زمزمه‌های مجدد شروع فعالیت شورای رقابت نیز گفت: شورای رقابت هیچ وقت نقش سازنده‌ای در بازار خودرو نداشته و نه تنها به ضرر تولید کننده عمل کرده که نفعی هم برای بازار و مصرف کننده نداشته است. بازگشت شورای رقابت نمی‌تواند کارساز و سازنده باشد. گفته می‌شود که این شورا قرار است امسال با ترکیب جدید و قیمت پایه‌ای مناسب تری اقدام کند، البته شورای رقابت همیشه این ادعا را دارد، این شورا یک بار قیمت‌ها را اعلام می‌کند و برای تکرار این روند با محدودیت مواجه است و برای مثال 6 ماه بعد که با افزایش تورم نیاز است قیمت‌های جدیدی اعلام شود، شورای رقابت به خواب می‌رود و اعلام نمی‌کند. بنابراین نفس حضور مجدد شورای رقابت اشتباهی است که سیاست‌گذار مرتکب می‌شود و مصداق این ضرب‌المثل است که آزموده را آزمودن خطاست. شورای رقابت قبلا ما را به بیراهه و بن‌بست کشانده و تکرار آن، همان مشکلات سابق را برای بازار، تولیدکننده و حتی مصرف کننده ایجاد خواهد کرد.

    احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان نیز درباره سمت‌و‌سوی بازار خودرو تا پایان سال گفت: بازار خودرو اصولا شب‌های عید رونق می‌گیرد و قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند، اما سیاست وزارتخانه و شرکت‌ها افزایش تولید است و ترکیب آن با واردات ممکن است مقداری جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد.

    نعمت‌بخش درخصوص تاثیر واردات خودرو بر وضعیت قیمت‌ها در بازار خودرو گفت: اگر 100 هزار دستگاهی که وعده داده‌اند تا آخر سال وارد شود، اثر خوبی خواهد داشت؛ اما چون قرار است در بورس ارائه شود و چندین سال هم واردات متوقف بوده، خریدران زیادی وجود دارد و در نتیجه احتمالا آن کاهش قیمتی که انتظار داریم در بازار رخ ندهد.

    وی درباره تصمیم وزارت صمت مبنی بر حذف فروش خودرو از طریق خودروکشی گفت: قرعه‌کشی روش درستی نیست و بارها گفته‌ایم که بهتر است از تجربه دهه 70 استفاده شود و خودرو در حاشیه بازار به صورت تک‌نرخی به فروش برسد. هر کالایی که دو نرخی باشد، منشا رانت و فساد است. فروش در بورس کالا روشی است که ما را با تاخیر به قیمت تک‌نرخی و حاشیه بازار می‌رساند. خودروهایی که در بورس فروخته شد، قیمت‌اش به بازار آزاد نزدیک‌تر و رانت کمتر شد. با عرضه بیشتر خودرو در بورس این رانت کمتر می‌شود و مسخره است که بعد از 40 سال که از انقلاب می‌گذرد، قرعه کشی انجام می‌شود.

    دبیر انجمن خودروسازان درخصوص وضعیت بازار خودرو در سال 1402 گفت: اگر ارزی که گفتند یعنی 2 تا 3 میلیارد دلار اختصاص یابد، با توجه به این که خودروسازان برنامه افزایش تولید دارند، بازار اشباع خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو