فونیکسریمکسبهتام

قبل از انتقال و خرید بیمه شخص ثالث این نکات را بدانید

عصر خودرو- بیمه شخص ثالث یکی از بیمه نامه‌های اتومبیل است که برای پوشش‌های جانی و مالی طراحی شده است.

قبل از انتقال و خرید بیمه شخص ثالث این نکات را بدانید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این بیمه نامه با توجه به قانون اجباری بوده و تمام مالکان خودرو باید این بیمه نامه را برای ماشین خود خریداری کنند. از این رو با توجه به اهمیت این بیمه نامه، تمام شرکت‌های بیمه‌ای برای رفاه و دسترسی بیشتر بیمه‌گزار‌ها شرایط تهیه بیمه نامه ثالث را فراهم کرده‌اند. دقت کنید که بهتر است قبل از تهیه این بیمه نامه شرایط شرکت‌های بیمه‌ای را بررسی کرد، زیرا با توجه به رقابتی بودن شرکت‌های بیمه، می‌توان از تخفیفات یا شرایط دیگر هم استفاده کرد. همچنین دقت داشته باشید که در صورت عدم تهیه این بیمه نامه با جریمه دیرکرد مواجه خواهید بود. در این متن سعی داریم که درباره اهمیت بیمه نامه و شرایط آن توضیحاتی ارائه کنیم با ما تا انتهای متن همراه باشید.

    تعریف بیمه شخص ثالث خودرو

    کلمه بیمه شخص ثالث از آنجایی ثبت شده است که در این بیمه نامه به شخص اول قرارداد بیمه‌گزار، به شخص دوم بیمه‌گر و به اشخاص زیان دیده در حادثه رانندگی شخص ثالث گفته می‌شود. از این رو این بیمه نامه با توجه به اینکه هزینه‌های وارد شده به افراد زیان دیده در حادثه را جبران می‌کند با نام بیمه شخص ثالث شناخته می‌شود.

    همچنین این بیمه نامه خطرات جانی و مالی را تحت پوشش خواهد داشت تا هزینه‌های وارد شده جبران خسارت شود. البته دقت کنید که خسارت‌های مالی و جانی در بیمه ثالث برای اشخاص زیان دیده تا سقف تعهدات پرداخت می‌شود، اما برای راننده مقصر شرایط اینگونه نیست. در حقیقت در این بیمه نامه تنها خسارت‌های جانی راننده مقصر جبران خسارت می‌شود و در برابر خسارت‌های مالی راننده مقصر هیچگونه تعهدی ندارد.

    انواع پوشش‌های بیمه شخص ثالث خودرو

    همانطور که اشاره شد، بیمه شخص ثالث یک بیمه نامه اجباری است که دو نوع پوشش مالی و جانی را ارائه می‌کند. در پوشش جانی یا همان پوشش بدنی، خسارت‌هایی که به جان و سلامت بدن اشخاص ثالث وارد شده تحت پوشش خواهد بود. به طور مثال: هزینه‌های فوت، نقص عضو و تمام هزینه‌های پزشکی که از حادثه رانندگی ناشی شده در بیمه شخص ثالث جبران خسارت خواهد شد.

    از طرف دیگر در جبران خسارت‌های مالی در بیمه شخص ثالث، می‌توان هزینه‌های ایجاد شده ناشی از حادثه‌های رانندگی مانند: تصادف‌ را جبران خسارت کرد.

    البته مهم است بدانید که تمام خسارت‌ها با توجه به سقف تعهدات بیمه‌گر قابل بررسی و جبران خواهد بود. همچنین بهتر است که بیمه‌گزار مناسب‌ترین نوع بیمه نامه ثالث را برای خود در نظر گیرد تا تحت پوشش‌های این بیمه نامه باشد.

    عوامل تاثیر گزار در نرخ بیمه شخص ثالث

    برای اینکه بتوان نرخ بیمه نامه را مشخص کرد بهتر است که با عوامل تاثیر گزار در بیمه نامه بیشتر آشنا بود. دیه یکی از عوامل مهمی ‌است که باعث می‌شود قیمت پایه یا همان حق بیمه مشخص شود. زیرا مبنای اصلی تعیین قیمت بیمه شخص ثالث با توجه به دیه اعلام شده در ابتدای هر سال است. همچنین دقت داشته باشید که تمام شرکت‌های بیمه‌ای باید نرخ بیمه نامه مصوب شده را برای بیمه نامه در نظر گیرند. زیرا میزان دیه از سوی قوه قضاییه مشخص می‌شود و شرایط تغییر آن وجود ندارد.

    دیه یک انسان کامل در ماه حرام در سال 1401 معادل 800 میلیون تومان و در ماه غیر حرام مبلغ 600 میلیون تومان تعیین شده است. همچنین برای پوشش مالی، حداقل مبلغ بیمه شخص ثالث خودرو یک چهلم دیه انسان کامل یعنی 20 میلیون تومان است.

    عوامل دیگری هم وجود دارند که قیمت بیمه نامه را تغییر دهند که بعد از دیه، کاربری خودرو مهم‌ترین آن‌ها خواهد بود. خودروهایی با کاربری مانند: آمبولانس، آتش‌ نشانی، تاکسی درون ‌شهری و برون ‌شهری، بارکش و صنعتی متناسب با شرایط بیمه نامه باید حق بیمه بیشتری پرداخت کنند. زیرا میزان ریسک این خودرو‌ها بیشتر از سایر وسایل نقلیه زمینی است. سایر عوامل تاثیر گزار در قیمت بیمه شخص ثالث عبارتند از:

    • تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث
    • میزان پوشش‌ مالی بیمه‌ای
    • جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

    منظور از جریمه دیرکرد تمدید بیمه شخص ثالث چیست؟

    همانطور که در ابتدای متن اشاره شد، بیمه شخص ثالث با وجه به طرح اجباری بودن باید به موقع تمدید شود. زیرا در صورت عدم تمدید بیمه نامه با جریمه دیرکرد از سوی بیمه‌گر و توقیف خودرو از سوی پلیس مواجه خواهید بود. بدین صورت که اگر پلیس راهنمایی و رانندگی استعلام خودرویی را داشته باشد که فاقد انقضای بیمه شخص ثالث است، آن را توقیف کرده و به پارکینگ منتقل می‌کند. همچنین شرکت‌های بیمه‌ای هم در صورت عدم تمدید به موقع به صورت روزشمار جریمه دیرکرد تمدید بیمه نامه را در نظر می‌گیرند که بر روی قیمت نهایی بیمه نامه تاثیر خواهند گذاشت. می‌توان اینگونه بیان کرد که در صورت عدم تمدید به موقع بیمه نامه، به ازای هر روز دیرکرد باید جریمه پرداخت شود. همچنین میزان جریمه به حق بیمه پایه بیمه نامه اضافه خواهد شد و نرخ جریمه با توجه به نوع کاربری خودرو و روز شمار تا مدت 365 روز محاسبه خواهد شد.

    دقت کنید که اگر جریمه دیرکرد بیمه ثالث بیش از یکسال باشد تمام تخفیف‌های عدم خسارت به حالت تعلیق خواهد بود.

    آیا می‌توان بیمه شخص ثالث را فسخ کرد؟

    به طور کلی شرایط فسخ قرارداد بیمه نامه شخص ثالث وجود ندارد، اما ممکن است برخی از شرایط وجود داشته باشد که شرایط فسخ را فراهم کند و عبارتند از:

    • خودرو اسقاط شده باشد.
    • خودرو فرسوده و از رده خارج باشد.
    • ماشین مسروقه و گواهی معتبر از نیروی انتظامی‌ داشته باشد.
    • برای یک خودرو از دو نمایندگی، بیمه نامه صادر شده باشد.

    دقت داشته باشید که در صورت صدور دو بیمه نامه برای یک خودرو، بیمه‌گزار شرایط این را دارد که یکی از بیمه نامه‌ها را فسخ کند. با توجه به همین قانون، برای این شرایط می‌توان حق را به شرکت بیمه‌ای داد که زودتر به صدور بیمه نامه اقدام کرده است.

    به طور کلی با خرید بیمه شخص ثالث می‌توان هزینه‌های ناشی از حادثه‌های رانندگی را تا سقف تعهدات جبران کرده و نگرانی برای جبران هزینه‌ها را به بیمه‌گر منتقل کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو