فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به نخستین استارتاپ دانش‌بنیان خریدوفروش خودرو در کشور

معامله امن، سریع و آسان با خودرو ۴۵

عصر خودرو- بازار خریدوفروش خودروهای دست‌دوم در ایران همیشه یک بازار سنتی و بدون نظارت مستقیم بوده و به همین دلیل این بازار مستعد کلاه‌برداری‌های فراوانی است.

معامله امن، سریع و آسان با خودرو ۴۵
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، سال 97 یک استارتاپ دانش‌بنیان از یک ملک کوچک در خیابان ستارخان تهران تلاش‌هایی را برای سامان دادن به این بازار آشفته آغاز کرد و اکنون‌که 5 سال از شروع این فعالیت گذشته "خودرو 45" با 20 شعبه فعال در 11شهر و با 220 همکار به‌صورت تخصصی پروسه خریدوفروش خودروهای دست‌دوم را از کارشناسی تا فک پلاک تنها با یک‌بار مراجعه فروشنده انجام خواهد داد. به همین واسطه گفت‌وگویی با احسان گائینی مدیر ارشد فروش این مجموعه داشتیم تا در خصوص فعالیت‌های این مجموعه و همچنین نگاهشان به آینده بازار خودروهای دست‌دوم اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

    مدیر ارشد فروش  شرکت خودرو 45 در توضیح ایده ابتدایی شکل‌گیری این پلتفرم گفت: پلتفرم‌های بزرگ در هر حوزه عموماً باید یک یا چند بنچ‌مارک داشته باشند تا بتوان عملکرد آن‌ها را نسبت به بنچ‌مارک ها مقایسه کرد. خودرو45 نیز به‌عنوان نخستین پلتفرم رسمی خریدوفروش خودرو دست‌دوم در بازار ایران در سراسر جهان و خصوصاً کشورهای همسایه بنچ‌مارک‌های به ننامی دارد که ازجمله مشهورترین آن‌ها می‌توان به auto1.com، Kavak.com، webuyanycar.com و مواردی ازاین‌دست اشاره کرد.

    گائینی افزود: آشفتگی بازار معاملات خودرو، کمبود یا بعضاً نبود نهادهای نظارتی، اطلاعات محور بودن بازار، مقیاس ناپذیر بودن مدیریت بازار، پراکندگی و منبع محور نبودن یک بازار ازجمله اصلی‌ترین عوامل بالقوه در بازارهای آماده تحول است که بازار خودروهای دست‌دوم در ایران تقریباً بخش اعظمی از این المان‌ها را در خود دارد.

    وی افزود: اصلی‌ترین دلیل نیاز بازار به پلتفرم‌هایی همچون خودرو 45، کمک  به ساماندهی همین شرایط است.

    مدیر ارشد فروش پلتفرم خودرو 45 در توضیح سازوکار همکاری این شرکت با فروشنده و خریداران خودرو توضیح داد: مسیر ساده‌ای برای انجام یک معامله امن در این پلتفرم تعریف‌شده است که با مراجعه فروشنده خودرو دست‌دوم به سایت این شرکت و ثبت درخواست فروش خودرو آغاز می‌شود. وی افزود: بعد از ثبت درخواست شرایط خودرو توسط کارشناسان بررسی می‌شود و طی تماس تلفنی از فروشنده درخواست می‌شود تا نسبت به محل سکونت خود دریکی از 20 نمایندگی‌های این مجموعه حاضرشده و خودرو خود را برای کارشناسی به همراه بیاورد. شرایط پذیرش خودرو در پلتفرم خودرو 45، کارکرد کم‌تر از 200 هزار کیلومتر، سال تولید جدیدتر از 2011، قیمت بالای 90 میلیون تومان است و همچنین خودروهای پراید و پژو 405 نیز در این پلتفرم پذیرفته نخواهند شد. در بازه زمانی بسیار کوتاهی بعد از پذیرش، خودرو ازنظر ظاهری، بدنه و فنی مورد کارشناسی قرار می‌گیرد و قیمت پیشنهادی به همراه گزارش کامل کارشناسی و عکس‌های خودرو در نرم‌افزار مخصوص دیلرها(خریداران) قرار داده خواهد شد. لازم به ذکر است که تمامی مراحل کارشناسی و بررسی خودرو کاملاً به‌صورت رایگان انجام خواهد شد.

    گائینی اضافه کرد: پلتفرم دیگری برای جامعه خریداران و دیلرهای خودرو دست‌دوم تهیه‌شده که بخشی از این افراد نمایشگاه دار و بعضی دیگر خریداران عادی هستند که حق عضوت 3 میلیون تومانی را پرداخت کرده‌اند.

    وی افزود: مشخصات و گزارش کامل خودرو کارشناسی شده بلافاصله بعد از اتمام کارشناسی در این نرم‌افزار قرار خواهد گرفت. لازم به ذکر است این دیلرها می‌توانند از هر نقطه‌ای در داخل کشور(شهرهایی که نمایندگی دارند و شهرهایی که نمایندگی ندارند) باشند. بعد از انجام مزایده، بالاترین قیمت پیشنهادی به فروشنده اعلام می‌شود. در این قسمت اگر فروشنده تمایل داشت خودرو خود را باقیمت پیشنهادی معامله کند، یک قرارداد کامل که با دقت بسیار بالا و با رعایت تمامی ضوابط قانونی تنظیم‌شده با فروشنده منعقدشده و مبلغ توافق شده در این قرارداد فردای آن روز به‌حساب فروشنده واریز خواهد شد. اما اگر فروشنده نخواهد باقیمت کشف‌شده خودرو خود را به فروش برساند، دو گزینه پیش روی او خواهد بود. یا می‌تواند خودرو خود را برای مدتی و طی یک قرارداد دیگر در پارکینگ خودرو 45 امانت بگذارد تا در مزایده‌های بعدی باقیمت بالاتری به فروش برسد و یا می‌تواند بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای خودرو را با خود ببرد.بر اساس آمار به‌صورت میانگین بیش از 150 مزایده به‌صورت ماهانه در پلتفرم خودرو 45 انجام می‌شود که دیلرهای حاضر در این مزایده‌ها از بیش از 70 شهر ایران هستند.

    گائینی اضافه کرد: درصورتی‌که فروشنده باقیمت پیشنهادی رضایت به فروش داشته باشد، بعد از دریافت وجه موردتوافق می‌تواند با اعطا یک وکالت‌نامه رسمی تمامی پروسه قانونی نقل‌وانتقال از استعلام جریمه، مالیات، شهرداری، نقل‌وانتقال و فک پلاک را به خودرو 45 بسپارد.

    مدیر ارشد فروش شرکت با اشاره به این موضوعه که استفاده از خدمات این شرکت می‌تواند تجربه یک معامله امن را برای فروشنده خودرو رقم بزند گفت: بر اساس آمار، بیش از 500 هزار پرونده قضایی در سال پیرامون مسائل مربوط به خریدوفروش خودرو تشکیل می‌شود که عمده آن‌ها به دلیل تخلفاتی است که در مسیر خریدوفروش خودرو به‌صورت فردبه‌فرد اتفاق می‌افتد. وظیفه خودرو 45 این است که تمامی این پروسه را از ابتدا تا انتها برای فروشنده خودرو انجام دهد، بدون اینکه فروشنده نیاز باشد حتی یک ریال هزینه پرداخت کند.

    وی در پاسخ به این سؤال که هزینه‌های این معاملات از کدام منبع تعیین می‌شوند گفت: بر اساس آیین‌نامه این شرکت، هر خریدار خودرو که در نرم‌افزار دیلرها ثبت‌نام می‌کند موظف است مبلغ 3 میلیون تومان را بابت حق عضویت(برای حضور در 3 مزایده به‌صورت هم‌زمان) پرداخت کند. دریافت این عدد به نحوی برای موظف کردن خریداران به پرداخت وجه نهایی توافق شده خودرو به فروشنده است به‌علاوه این‌که درصد مشخصی از مبلغ کلی این معامله به‌عنوان حق‌الزحمه به خودرو 45 تعلق می‌گیرد. لازم به ذکر است، بعد از انجام معامله و دریافت حق‌الزحمه خودرو 45 از خریدار، اگر فرد خریدار و فروشنده در یک شهر باشند، خودرو به‌وسیله خودروبر و در همان روز به خریدار تحویل می‌شود و اگر در دو شهر مختلف ساکن باشند، به‌وسیله 5 تریلی اختصاصی این مجموعه، لجستیک خودروها در سراسر نقاط کشور انجام خواهد شد و محصول حداکثر ظرف مدت 3 روز به خریدار تحویل داده خواهد شد.

    مجموعه خودرو 45 اکنون با 20 شعبه فعال در 11 شهر تهران، کرج، اهواز، شیراز، اصفهان، مشهد، آمل، ساری، گرگان، اردبیل و یزد و با 220 همکار در حال خدمت‌رسانی به مشتریان خود است. این مجموعه که در سال 97 شمسی در یک دفتر کوچک در خیابان ستارخان کار خود را آغاز کرد در برنامه استراتژیک خود هدف‌گذاری کرده تا طی سال‌ 1402 با افتتاح 100 شعبه در 50 شهر کشور و با بیش از 500 همکار تمام‌وقت به بررسی و معامله بیش از 20 هزار دستگاه خودرو دست‌دوم در ماه بپردازد.
    افرادی که به دنبال انجام یک معامله امن، سریع و آسان هستند می‌توانند با مراجعه به سایت این شرکت به نشانی khodro45.com درخواست خود را برای فروش خودرو ثبت نمایند و منتظر تماس از سوی کارشناسان این مجموعه باشند.

    نوشته: روزبه نوروزیان

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط