فونیکسریمکسبهتام

دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار اعلام کرد:

سرکوب قیمت خودرو به کام دلالان است

سازوکار بورس کالا، منطقی‌ترین روش عرضه خودرو

عصر خودرو- دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه سرکوب قیمت خودرو به کام دلالان است، گفت: در شرایط فعلی کشور عرضه خودرو در بورس کالا، منطقی‌ترین و موثرترین راهکاری است که می‌تواند به عرضه و تقاضای واقعی و کشف قیمت منصفانه منجر شود.

سرکوب قیمت خودرو به کام دلالان است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، محمدرضا دهقانی در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا اظهار داشت: قیمت‌گذاری خودرو مانند سایر حوزه‌های قیمت‌گذاری دستوری، قصه پرغصه‌ای است که ظاهر بسیار اغوا کننده‌ای دارد زیرا قیمت به صورت دستوری تعیین می شود تا مصرف کننده بیشترین نفع را ببرد و سود تولید کننده نیز محدود باشد ولی سالیان زیادی از این موضوع گذشته و بر همه واضح شده است که در این مدل، اولین ضرر به خود مصرف کننده می‌رسد.

    وی افزود: به دلیل قیمت‌گذاری دستوری یک کالا، قیمت در کارخانه بالا نمی رود ولی در بازار آزاد بسیار افزایش می‌یابد و سیاست گذار به هدفش که رسیدن کالا با قیمت پایین به دست مصرف کننده نهایی است، نمی‌رسد و در این سیاست غلط اقتصادی، هم مصرف کننده و هم تولیدکننده زیان می‌بینند.

    ثروت‌های کلان دلالان از قیمت گذاری دستوری

    دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: در این روش تنها عده‌ای منتفع می‌شوند که دسترسی و رانت‌های ویژه‌ای دارند و می‌توانند از اختلاف قیمت کارخانه و بازار، ثروت‌های کلانی به دست بیاورند و چرخه قیمت‌گذاری دستوری و ضرر و زیان متوجه مصرف کننده را تشدید کنند.

    وی ادامه داد: از سوی دیگر، تولیدکنندگانی که با سرکوب قیمت مواجه می‌شوند، شرکت‌های سهامی عام بوده و تعداد زیادی سرمایه‌گذار و سهامدار دارند و حتی برخی در دسته سهام عدالت هستند لذا طیف گسترده‌ای از مردم عملا ذی نفع این شرکت‌ها به شمار می‌روند و هر چقدر بخواهیم سودآوری این شرکت‌ها را بهانه‌های مختلف کاهش دهیم، نهایتا این روش به اسم مردم ولی به کام دلال‌ها تمام می‌شود.

    نیازی به لاتاری خودرو نیست

    دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: بنابراین در شرایط فعلی کشور عرضه خودرو در بورس کالا، منطقی‌ترین و موثرترین راهکاری است که می‌تواند به عرضه و تقاضای واقعی و کشف قیمت منصفانه منجر شود.

    به گفته وی، در این روش مصرف کنندگان راحت‌تر می‌توانند خودرو خریداری کنند و نیازی به قرعه کشی و لاتاری وجود ندارد و تولید کننده هم به اندازه منطقی، منتفع شده و می تواند تیراژ خود را افزایش دهد و معوقات بانکی خود را تسویه کند.

    تولید بیشتر، رفاه بیشتر

    وی اضافه کرد: ضمن اینکه تولید کننده جریان نقدی را برای خود ایجاد می کند، می تواند تولید خود را افزایش دهد که بدون شک عرضه بیشتر، منجر به افزایش رفاه مصرف کننده و کاهش منطقی قیمت ها می شود بنابراین با کشف قیمت مبتنی بر عرضه و تقاضای واقعی در بورس کالا به اکوسیستمی که همه از آن سود می برند می رسیم و دیگر رانتی وجود ندارد که عده ای بخواهند از آن استفاده کند.

    دهقانی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر که بورس کالا وارد فرآیند عرضه خودرو شده است، باید در مسیر تسهیل امکان خرید خودرو توسط اشخاص حقیقی قدم برداریم که این رویه در حال انجام است تا همه سمت تقاضای واقعی بتوانند به راحتی نیاز خود را از بورس تامین کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو