فونیکسریمکسبهتام

چرا سوخت باکیفیت و مرغوب تولید نمی‌شود؟

عصر خودرو- نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: هر جایی که دولت چنبره زده و حضور دارد ما مشکل داریم یعنی همان اتفاقی که در حوزه گاز و برق کشور رخ داده در مورد سوخت هم تکرار می‌شود.

چرا سوخت باکیفیت و مرغوب تولید نمی‌شود؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایلنا، حمیدرضا صالحی درباره اوضاع تولید و توزیع بنزین در کشور اظهار داشت: بخشی از موضوع ناترازی عرضه و تقاضای بنزین در کشور ما به مدیریت برمی‌گردد، در حالی که نقش دولت باید رگولاتور باشد ولی اکنون پالایش و پخش در اختیار دولت است و بخش سوخت را مدیریت می‌کند. در هیچ جای دنیا دولت توزیع‌کننده سوخت نیست، امروز شرایطی نیست که دولت مثل گذشته عمل کند زیرا منابع مالی ندارد و جایگاهش نسبت به قبل تغییر کرده است. در دنیا هیچ پالایشگاهی تمام‌قد دولتی نیست، اما در کشور ما دولت مدل‌های قبلی را ادامه می‌دهد.

    وی افزود: اکنون دولت نفتی را که بابت تبدیل به بنزین و گازوئیل به پالایشگاه تحویل می‌دهد هم برای پوشش نیاز داخل و هم صادرات کافی نیست و همین موضوع از کیفیت هم کم می‌کند، در حالی که اگر اقتصاد درست تعریف شود و دولت از تصدی‌گری این بخش خارج شود و فقط تعیین‌کننده قیمت و رگولاتور باشد و مسئولیت تولید و توزیع کم‌کم به بخش خصوصی واگذار شود هم قیمت به سمت واقعی‌سازی می‌رود و هم کسب و کار جدید تعریف و کیک این بخش نیز بزرگ می‌شود.

    نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: هر جایی که دولت چنبره زده و حضور دارد ما مشکل داریم یعنی همان اتفاقی که در حوزه گاز و  برق کشور رخ داده در مورد سوخت هم تکرار می‌شود. ما در اقتصاد کلان مشکل بنیادین داریم، اکنون نقش دولت و بخش خصوصی باید بازتعریف شود و دولت در جایی قرار گیرد که مثمرثمر باشد و بخش خصوصی هم راندمان و بهره‌وری را بالا ببرد و  هم اینکه سرمایه‌گذاری انجام دهد.

    وی بیان داشت: ما باید برنامه چند ساله داشته باشیم، دولت از مدیریت و تصدی‌گری سوخت خارج شود و وظیفه پالایش و پخش را چند کنسرسیوم انجام دهد. دولت اجازه دهد بخش خصوصی رشد کند و برای کیفیت و کمیت و قیمت مناسب هم پاسخگو باشد، بنابراین سیاست کلانی که همه دنبال آن هستیم از دولت شروع شود.

    صالحی گفت: اکنون شرایطی است که تولید در حال رکود و افت است و نیاز به سرمایه‌گذاری دارد اما مصرف روال قبلی خود را طی می‌کند و این برای کشور جهان سوم یک چالش بزرگ ایجاد می‌کند زیرا ساز و کار لازم برای حل موضوع دیده نشده، بنابراین سوخت باکیفیت و مرغوب تولید نمی‌شود چراکه دولت سرمایه و درآمد نفتی و بودجه عمرانی ندارد.

    وی با بیان اینکه دولت باید به سمتی برود که مردم را وارد ماجرا کند، زمانی مردم ورود می‌کنند که خودشان اختیار داشته باشند، تاکید کرد: اکنون به خاطر ارزانی از مرزهای شرقی کشور قاچاق هم صورت می‌گیرد، سال‌ها است برنامه‌ای برای واقعی شدن قیمت نداریم، بنابراین اوضاع تولید را هم به لحاظ کمیت و هم کیفیت در پالایشگاه‌ها تحت‌تاثیر قرار داده است، بعبارت دیگر هم در بخش تولید به دلیل عدم سرمایه‌گذاری مشکل داریم و هم اینکه برای کنترل مصرف برنامه‌ریزی نکرده‌ایم و تا این دو مشکل حل نشود این چالش همچنان ادامه خواهد داشت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو