فونیکسریمکسبهتام

لزوم تخصیص تسهیلات دولتی برای تحقق برنامه جایگزینی خودروهای فرسوده

چالش فرسوده ها در مسیر رشد تولید

عصر خودرو- حدود ۷ میلیون خودرو فرسوده و بیش از ۱۰ میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور در حال تردد است که بر اساس تایید لایحه اصلاح ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو توسط شورای نگهبان این وسایل نقلیه دیگر اجازه تردد و فعالیت در سطح کلانشهرهای کشور را نخواهند داشت.

چالش فرسوده ها در مسیر رشد تولید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،  از طرف دیگر، کمبود خودروهای فرسوده برای اسقاط، طی سال های گذشته بارها خطوط تولید صنعت خودرو و موتورسیکلت را با مشکل مواجه کرده به گونه ای که خودروسازان ملزم به اسقاط یک خودرو به ازای هر 4 دستگاه تولید بودند اما گره زدن تولید به اسقاط خودرو، آهنگ رو به رشد تولید خودروسازان را با مشکل مواجه کرده بود و به همین دلیل لایحه پرداخت 1.5 درصد قیمت خودرو جدید به جای اسقاط یک خودرو مطرح شد تا صنعت خودرو بدون دغدغه موجود بودن یا نبودن میزان کافی خودرو اسقاطی روند رو به رشد تولید را ادامه دهد.

    گروه صنعتی ایران خودرو در سال جاری طی 9 ماه نخست موفق به گذر از آمار تولید 12ماهه سل گذشته شد و احتمالا آمار تولید این خودروساز تا پایان سال به مرز 700 هزار دستگاه خواهد رسید. این خودروساز در نظر دارد تا سال آینده آمار تولیدش را به حدود 900 هزار دستگاه برساند.

    نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده کشور باید در اولویت تصمیمات وزارت صمت قرار بگیرد. با در نظر گرفتن سهم 1.5 درصد خودروهای فرسوده از تولید هر خودرو و محاسبه این درصد با ارزان‌ترین خودرو تولیدی کشور، مبلغ از 30 تا 60 میلیون تومان به ازای تولید هر خودرو روانه «صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صنعت، معدن و تجار»  خواهد شد. حال افرادی که قصد جایگزینی خودروشان با تولیدات صنعت خودرو را دارند، به تسهیلات حداقل 150 میلیون تومانی نیاز خواهند داشت که دولت با تامین منابع مالی لازم می تواند به تسریع این روند و کسب سهم مالکان خودروهای فرسوده از صنعت خودرو  کمک کند. خودروسازان با وجود مشکلات تحریم و موانع موجود در مسیر تولید خودرو، سبد جدیدی از محصولات اقتصادی را به تولید می‌رسانند که می تواند در ناوگان تاکسیرانی و جایگزین خودروهای فرسوده شخصی با تامین تسهیلات مورد نیاز عرضه شود.

    گروه صنعتی ایران خودرو در همین راستا خودرو اقتصادی TF21 را سال آینده به بازار عرضه خواهد کرد و محصولات دیگری نظیر سورن پلاس، رانا پلاس و ... از جمله گزینه های ارزان قیمت این خودروساز برای جایگزینی خودروهای فرسوده هستند.

    خروج هر خودرو فرسوده با عمر بیش از 15 سال به معنای کاهش حداقل 2000 لیتری مصرف سوخت در سال برای کشور است و دستاورد های متعدد زیر محیطی را نیز به همراه خواهد داشت. حال با در نظر گرفتن تردد بیش از 7 میلیون خودرو فرسوده در کشور و الزام خودروسازان به تخصیص 20 درصد فروش برای دارندگان خودروهای فرسوده، نمی توان بدون در نظر گرفتن شرایط اختصاصی دارندگان این خودروها و عدم تخصیص تسهیلات مورد نیاز به موفقیت کامل این طرح در سال آینده امیدوار بود. برای مثال اگر ایران خودرو تصمیم به تحقق برنامه تولید 900هزار دستگاهی و گذر از رکورد 770 هزار دستگاهی تاریخ فعالیتش داشته باشد، باید حدود 200 هزار خودرو در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده عرضه شود که تنها حدود 3 درصد از کل خودروهای فرسوده کشور است و بدون تزریق نقدینگی مورد نیاز با سختی های زیادی روبرو خواهد شد.
    جایگزینی خودروهای فرسوده بدون همکاری مشترک ارگان‌ها و خودروسازان محقق نمی شود. خودروساز در لایجه جدید مجلس شورای اسلامی، 1.5 درصد از قیمت هر خودرو را به این امر اختصاص می دهد اما همچنان قیمت خودرو فرسوده با ارزان ترین خودرو بازار فاصله قیمتی زیادی خواهد داشت که دولت باید برای این جایگزینی به فکر تسهیلاتی باشد که طی سال های گذشته جایش در سبد خرید مشتریان واقعی خالی بوده است.

    صنعت خودرو به واسطه قیمت گذاری دستوری همواره در حاشیه زیان قرار دارد و تولید اقتصادی در سال جاری به واسطه برنامه های عبور مستقیم محصولات و شناسایی گلوگاه های تولید محقق شده که صنعت خودرو همچنان روی مرز خطر در حال حرکت است و قرار دادن سنگینی جایگزینی خودروهای فرسوده تماما روی دوش خودروسازان رویکردی منطقی نخواهد بود لذا دولت برای تحقق این برنامه جامع کشوری و زیست محیطی نیازمند اتخاذ تصمیمی جدی و عملی است که همسو با آهنگ رشد تولید صنعت خودرو در کشور باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۳ روز پیش
        آرشیو