فونیکسریمکسبهتام

فاصله ۳۰ درصدی تولید با وعده‌ها

جزئیات تولید خودرو در ۹ ماهه

عصر خودرو- وزارت صمت وعده تولید حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودروی سواری در سال جاری را داده بود اما تا پایان آذر ماه ۷۶۰ هزار دستگاه تولید شده که حکایت از فاصله ۳۰ درصدی با برنامه ها دارد.

جزئیات تولید خودرو در ۹ ماهه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از مهر، بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت طی 9 ماهه سال جاری 876 هزار دستگاه خودرو تولید شده که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد 18 درصدی را نشان می‌دهد؛ از این میزان سهم خودروهای سواری 760 هزار دستگاه بوده که در مقایسه با 9 ماهه سال 1400 افزایش 13 درصدی یافته است.

    همچنین در این مدت 89 هزار دستگاه وانت تولید شد که در هم سنجی با سال گذشته رشد 51 درصدی را نشان می‌دهد.

    در 9 ماهه امسال 23 هزار دستگاه خودروهای سنگین (کامیونت، کامیون و کشنده) تولید شده که حکایت از افزایش ١66 درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

    همچنین بالاترین رشد تولید خودروسازان در بخش ون با 360 درصد ثبت شد. در این بخش امسال 2 هزار و 500 دستگاه تولید به ثبت رسید، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته فقط 550 دستگاه بود.

    تا پایان آذر ماه یک‌هزار و 760 دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس در کشور تولید شد که حاکی از رشد 49 درصدی است.

    وعده‌ها محقق می‌شود؟

    به گزارش مهر، از ابتدای سال جاری مسئولان وزارت صمت از جمله وزیر صمت وعده تولید حدود یک میلیون و 400 هزار دستگاه خودروی سواری و در مجموع تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو را تا پایان سال دادند.

    بر همین اساس نیز امسال باید به طور میانگین ماهانه حدود 114 تا 115 هزار دستگاه خودروی سواری تولید می‌شد تا در پایان سال بتوان به تولید یک میلیون و 400 هزار دستگاه رسید؛ بنابراین اگر خودروسازان در راستای تحقق این وعده حرکت می‌کردند تاکنون باید یک میلیون و 31 هزار دستگاه خودروی سواری تولید می‌شد اما آمار رسمی وزارت صمت نشان می‌دهد که تولید خودرو حدود 272 هزار دستگاه یعنی تقریباً 30 درصد با برنامه‌های پیش بینی شده فاصله دارد.

    در این بین کارشناسان معتقدند که تأمین مالی برای خرید قطعات و سرمایه در گردش ابزارهای اصلی برای رشد 50 درصدی تولید خودرو است و اگر وزارت صمت به دنبال افزایش تولید در این بخش است باید به صورت اصولی در مورد وضعیت تأمین مالی خودروسازان چاره‌ای بیاندیشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط