فونیکسریمکسبهتام

بررسی Sonet؛ محصولی تازه از برندی آشنا در آستانه واردات

‌کراس‌اوور جمع‌و‌جور کیا در صف ورود به ایران

عصر خودرو- سال های زیادی از توقف واردات خودرو و محصولات کیا به ایران نمی گذرد اما سبد محصولات این خودروساز کره ای طی این سال ها تحولات زیادی به خود دیده و محصولات متنوع تازه ای در کلاس های جدید در آن به چشم می خورد که می‌تواند هویت تازه ای برای مشتریان بازار ایران داشته باشد.

‌کراس‌اوور جمع‌و‌جور کیا در صف ورود به ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،  یکی از این محصولات که احتمالا در اولویت های اصلی شرکت کوشا خودرو برای واردات محصولات کیا به ایران باشد، مینی کراس سونت (Sonet) است. طراح این مینی کراس اوور، کریم حبیب کانادایی؛ سرپرست تیم طراحی کیا موتورز است که از زبان طراحی روز مشابه دیگر محصولات کیا یعنی پوزه ببر در این خودرو نیز استفاده کرده است.

    مینی کراس‌اوورها، طی سال های ممنوعیت واردات خودرو به یکی از پرترافیک ترین کلاسهای خودرویی در جهان و بخصوص کشورهایی نظیر هند تبدیل شده اند. حال سونت در حالی به عنوان یکی از اصلی ترین گزینه های واردات کیا به ایران مطرح شده که برای لمس بهتر ابعاد آن باید به سراغ کراس اوور شهری کوچکی مانند رنو کپچر برویم که ابعاد نسبتا مشابهی با سونت دارد. این مینی کراس اوورکیا با تنوع پیشرانه های اقتصادی عرضه می شود که شامل گزینه های یک لیتری 3سیلندر توربو 118 اسب بخاری، 1.2 لیتری 82 اسب بخاری و 1.5 لیتری 113 اسب بخاری می شود. سونت در بازارهای مختلف با گیربکس های 5 سرعته و 6 سرعته دستی یا 7 سرعته دوکلاچه و CVT هماهنگ می شود. این خودرو در بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس عمدتا با پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی 113 اسب بخاری با حداکثر گشتاور 144 نیوتون متر و گیربکس اتوماتیک CVT عرضه می شود که با وزن خالص حدود 1.2 تن، شتاب آن به حدود 12.5 ثانیه می رسد و مصرف سوختش در سیکل ترکیبی کمتر از 6 لیتر است. کیا سونت همچنین آپشن قابلیت عرضه با گیربکس دستی بدون کلاچ را دارد که در زمره مزیت های آن در بازارهای جهانی به شمار می رود. این خودرو عمدتا در سه تیپ به بازار عرضه می شود که شامل نسخه های Tech، GT Line و جدیدترین تیپ یعنی X Line می شود که مهمترین تفاوت این تیپ ها در ظاهر خلاصه می شود.

    سونت شاید در ظاهر یک کراس اوور کوچک شهری اقتصادی باشد اما کیا فهرست آپشن های قابل انتخاب برای این خودرو را دست و دلبازانه انتخاب کرده است. سونت قابلیت بهره گیری از امکاناتی نظیر پدل‌شیفتر پشت فرمان، سانروف با قابلیت کنترل صوتی، 6 کیسه هوا، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESC، سیستم کمکی ترمز ، سنسورهای جلو و عقب، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، تنوع رینگ های 15 یا 16 اینچی را دارد اما مشخص نیست که در نهایت کدام نسخه این خودرو با چه سطحی از قوای محرکه و چه امکاناتی به عنوان گزینه نهایی روانه بازار ایران خواهد شد.

    ترمز های سونت در جلو از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسه ای است و ظرفیت مخزن سوخت آن به 45 لیتر می رسد. همچنین فضای بار سونت، 392 لیتر است و حتی کیا برای بازار اندونزی نسخه ای 7 نفره از این خودرو را طراحی کرده است که با نام Sonet 7 شناخته می شود و عملا تمام فضای بار و کمی طول بیشتر از نسخه معمولی به ردیف سوم سرنشینان اختصاص پیدا کرده است.

    سونت، تعریفی جدید از خودروها در بازار ایران خواهد بود که در زمره اقتصادی ترین خودروهای کیا قرار خواهد داشت و از آنجایی که مشتریان بازار خودرو ایران به کلاس کراس اوور علاقه زیادی دارند، پیشبینی می شود به یکی از محبوب‌ترین مدل های وارداتی بدل شود. این خودرو در بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس با قیمت پایه حدود 16 هزار دلار عرضه می شود و در فول ترین تیپ ها قیمت آن در بازار خرده فروشی به حدود 22هزار دلار نیز می رسد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط