فونیکسریمکسبهتام

رشد ۱۸ درصدی تولید خودرو تا پایان آذرماه

عصر خودرو- بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۸۷۶ هزار دستگاه خودرو از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه و رشد ۱۸ درصدی آن در هم‌سنجی با پارسال است.

رشد ۱۸ درصدی تولید خودرو تا پایان آذرماه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، در مدت مشابه سال گذشته 743 هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده بود.

    بیشترین تولید انجام شده در این مدت مربوط به دسته خودروهای سواری با 760 هزار دستگاه بود که 86.7 درصد از مجموع تولیدات را تشکیل می‌دهد. این میزان تولید در مقایسه با 9 ماهه سال 1400 رشد 13 درصدی داشته است.

    در دسته وانت، خودروسازان داخلی با ثبت رشد 51 درصدی، 89 هزار دستگاه تولید داشتند.

    ون، رکورددار رشد تولید

    همچنین بالاترین رشد تولید خودروسازان در بخش ون با 360 درصد ثبت شد. در این بخش امسال 2 هزار و 500 دستگاه تولید به ثبت رسید، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته فقط 550 دستگاه بود.

    تا پایان آذر ماه یک‌هزار و 760 دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس در کشور تولید شد که حاکی از رشد 49 درصدی است.

    همچنین افزایش تولید خودروهای سنگین (کامیونت، کامیون و کشنده) به میزان حدود 166 درصد در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال 1400 با تولید 23هزار دستگاه به ثبت رسید.

    رشد 18 درصدی تولید خودرو تا پایان آذرماه

    شکسته شدن رکورد تولید ماهانه خودرو

    برپایه این گزارش، در آذر ماه امسال حدود 128 هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که بیشترین میزان تولید ماهانه خودرو طی پنج سال گذشته است. این آمار نسبت به ماه پیش نیز افزایش پنج درصدی نشان می‌دهد.

    در این ماه شاهد تولید بیشترین خودرو در پنج سال اخیر در گروه سایپا به تعداد حدود 48 هزار و 200 دستگاه بودیم که نسبت به ماه پیش افزایش سه‌درصدی داشته است.

    همچنین تولید بیشترین خودرو در چهار سال اخیر در ماه جاری در گروه ایران‌خودرو به تعداد حدود 62هزار دستگاه به ثبت رسید که حاکی از افزایش هشت درصدی نسبت به ماه پیش است.

    رشد 407 درصدی تولید خودروی کامل

    در 9 ماهه امسال، افزایش تولید خودروی کامل در دو خودروساز بزرگ کشور به میزان حدود 407 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال به ثبت رسید.

    کل تولید خودروی کامل تا پایان آذرماه 1400حدود 134هزار دستگاه بوده و امسال این رقم به بیش از 678 هزار دستگاه است.

    در این مدت، شاهد کاهش تولید خودروی ناقص در ایران‌خودرو و سایپا به میزان حدود 91 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال هستیم. کل تولید خودروی ناقص پارسال حدود 543 هزار دستگاه بوده و سال جاری حدود 50هزار دستگاه است.

    کاهش خودروی موجود در کف پارکینگ دو خودروساز بزرگ کشور از دیگر آمارهای قابل توجه است، به‌طوری که کل خودروهای موجود در پارکینگ در سال گذشته حدود 173هزار دستگاه بود و در سال جاری تقریبا به صفر رسیده است.

    بر اساس این گزارش، کاهش تعهدات معوق در دو خودروساز بزرگ کشور به میزان حدود 63 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال (تعهدات معوق پارسال حدود 21هزار دستگاه بوده و سال جاری به کمتر از هشت هزار دستگاه رسیده است) و کاهش تعهدات کل در دو خودروساز بزرگ کشور به میزان حدود 12 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال (تعهدات کل پارسال حدود 490هزار دستگاه بوده و سال جاری به کمتر از 430هزار دستگاه رسیده است)، قابل ذکر است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۲
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        آخرین بروزرسانی ۲ روز پیش
        آرشیو