فونیکسریمکسبهتام

آیا وعده های تولید و واردات اثری بر قیمت ها خواهد داشت؟

بررسی نسخه وزارت صمت برای طوفان بازار خودرو

عصر خودرو- وزیر صمت در حالی خبر از عرضه ۹۰۰هزار خودرو طی ۶ماه آینده به بازار داده که سخنگوی این وزارتخانه در توییتی از مردم خواسته تا «لطفا» خودرو را برای سرمایه‌گذاری نخرند.

بررسی نسخه وزارت صمت برای طوفان بازار خودرو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، به نظر می رسد سیاست وزارت صمت در مواجهه با بحران ارز در سونامی قیمت های بازار خودرو از اعلام بی‌گناهی و مقصر دانستن بازار و مردم به جای اقتصاد کشور، به وعده های عددی مانند گذشته و همچنین تاکید مجدد روی واردات خودروهای ده هزار دلاری تغییر پیدا کرده و حتی سیاست «لطفا» خودرو را برای سرمایه گذاری نخرید در پیش گرفته شده تا شاید مالکان سرمایه «ریالی» بپذیرند که سرمایه‌شان با نوسانات شدید نرخ ارز، ارزشش کم شود اما بازار خودرو با ثبات باقی بماند.

    وزارت صمت در حالی وعده عرضه 900 هزار خودرو طی 6ماه آینده را داده که مشخص نیست این عدد قرار است چه اثر روانی بر بازار داشته باشد و در کل مشتریان و عموم مردم چه برداشتی از این عدد می توانند داشته باشند. وزیر صمت همچنین از ثبت سفارش 27 هزار خودرو وارداتی خبر داده که به گفته او ارزش عمده آن ها 10هزار دلار یا کمتر است. این در حالی است که ایران خودرو طی ادعایی اخیرا از تولید ماهانه 63 هزار خودرو خبر داده و این یعنی جمع آوری خودروها از بازارهای منطقه تنها معادل یک دوم تولید ماهانه ایران خودرو است و قرار نیست، موجی خط شکن از واردات به بازار تزریق شود.

    وزیر صمت با بیان این که طی 6 ماه آینده 900 هزار خودروی داخلی و وارداتی در بازار عرضه خواهد شد گفت: 27 هزار دستگاه خودرو ثبت سفارش شده که بخش زیادی از آنها واردات خودرو دههزار دلار یا کمتر هستند و خودروهای اقتصادی محسوب می‌شوند.

    وزیر صمت در برنامه تلویزیونی پایش گفت: تا پایان سال جاری اکثر واحدهای تولیدی به سامانه پایش وزارت صمت متصل می‌شوند و تمام آمار مواد اولیه، هزینه‌ها و تولیدات آنها به طور برخط در دسترس قرار می‌گیرد.

    سیدرضا فاطمی امین افزود: تاکنون 20 هزار واحد تولیدی (از 70 هزار واحد) و بیش از 11 هزار واحد فروشگاهی (از 400 هزار واحد خرده‌فروشی) به این سامانه متصل شده‌اند و تمام آمار مواد اولیه، فروش، قیمت، مصرف انرژی و ... آنها به طور برخط در دسترس قرار دارد و با اطلاعاتی که به دست می‌آوریم به راحتی می‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم یا از بحران‌های پیش رو جلوگیری کنیم. البته تقریبا تمام واحدهای معدنی و صادراتی به این سیستم متصل شده‌اند.

    فاطمی امین درباره برنامه‌های صنعت خودروسازی گفته است: در 9 ماه نخست امسال تقریبا به اندازه 12 ماه سال گذشته، خودرو تولید شده است. وی به مسائل مزمن چند دهه‌ای صنعت خودرو اشاره کرد و اولویت‌های این صنعت را اینگونه برشمرد: اول باید انحصار در صنعت خودرو شکسته شود. برای همین هدف، خودروسازان کوچک را تقویت می‌کنیم و امسال سهم آنها از تولیدات خودرو تاکنون 2 برابر شده است. از سوی دیگر واگذاری خودروسازان را پیگیری می‌کنیم و طرح سوم هم واردات است که عرضه 200 هزار خودروی خارجی طی 6 ماه را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

    وزیر صمت با اشاره به تسریع در اجرای فرآیند واردات خودرو در فاصله کوتاهی پس از ابلاغ مصوبه دولت، گفت: در سال 1382 که واردات خودرو آزاد شد 2 سال طول کشید تا واردات انجام شود اما این بار در 2 ماه واردات خودرو شروع شده است و از این پس محموله‌های متعدد خودروهای وارداتی را شاهد خواهیم بود.

    وی از اقدامات دولت برای کاهش قیمت تمام‌شده خودروهای وارداتی خبر داد و گفت: 27 هزار دستگاه خودرو ثبت سفارش شده که بخش زیادی از آنها 10 هزار دلار یا کمتر هستند و خودروهای اقتصادی محسوب می‌شوند.

    فاطمی امین همچنین افزود: با عرضه خودروهای وارداتی و ایجاد رقابت در بازار، به تدریج قیمت خودروهای تولید داخل و خودروهای کارکرده پایین خواهد آمد و کل بازار تنظیم خواهد شد.

    وی مشکل صنعت خودرو را عدم توازن بین عرضه و تقاضا دانست و گفت: چنین مشکلی در صنعت لوازم خانگی وجود ندارد زیرا آنقدر عرضه و تولید لوازم خانگی بالا رفته که دیگر هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد و امسال با وجود افزایش نرخ ارز، دیگر کسی به دنبال خرید سرمایه‌ای لوازم خانگی نمی‌رود. اما در مورد خودرو چون عرضه کمتر از تقاضا است، فضای سرمایه‌ای در بازار آزاد ایجاد شده است. این در حالی است که قیمت خودرو در بازار به همین علت رواج سوداگری بالا رفته است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط