فونیکسریمکسبهتام

فرار از صحنه تصادف، چه جرم و مجازاتی دارد؟

عصر خودرو- در بررسی اجمالی قوانین مربوط به فرار از صحنه تصادف به طور کلی جرایم به سه دسته جرایم عمد، غیر عمد و شبه عمد تقسیم می‌شود.

فرار از صحنه تصادف، چه جرم و مجازاتی دارد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، در بررسی اجمالی قوانین مربوط به فرار از صحنه تصادف به طور کلی جرایم به سه دسته جرایم عمد، غیر عمد و شبه عمد تقسیم می‌شود و از نگاه قانون نیز تخلفات راهنمایی و رانندگی شبه عمد است؛ چرا که راننده متخلف در بروز حادثه سوءنیتی نداشته است.

    با این وجود قانون گذاران برای متخلفان مجازاتی در نظر گرفته‌اند و طبق ماده714 قانون مجازات اسلامی چنانچه، بی احتیاطی یا بی مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت راننده منتهی به قتل غیر عمد شود؛ راننده متخلف به خاطر بی احتیاطی در رانندگی به 6 ماه تا 3 سال زندان و پرداخت دیه به اولیای دم  در صورت مطالبه  محکوم می‌شود.

    البته در برخی مواقع قانون گذاران نگاه ویژه‌ای به تخلفات رانندگی دارند. طبق این قانون و ماده718 رانندگی در حالت مستی، رانندگی بدون گواهینامه، رانندگی با سرعت غیرمجاز، رانندگی با خودروی دارای نقص فنی مؤثر در تصادف در محلاتی که برای عبور پیاده رو، علامت مخصوص گذارده شده؛ مراعات لازم ننماید یا از محلاتی که عبور از آن ممنوع گردیده رانندگی نموده؛ به بیش از دو/سوم حداکثر مجازات مذکور در مواد فوق محکوم خواهد شد.

    همچنین دادگاه نیز می‌تواند؛ علاوه بر این مجازات که برای متهم در نظر می‌گیرد؛ او را بین یک تا 5 سال از حق رانندگی یا تصدی وسایل موتوی محروم نماید.

    طبق قانون «حصول برخی از درآمد‌های دولت و مصرف آن در موارد معین، در صورت بروز حوادث مرگبار به دلیل رعایت نکردن مقررات راهنمایی و رانندگی مجازات زندان برای متخلف در نظر گرفته می‌شود. اما مورد دیگری که قانون گزاران برای مرتکبین تخلفات رانندگی در نظر گرفته‌اند؛ این است که متخلف باید هنگام تصادف به مصدوم یا سانحه دیدگان کمک کند و او را بلافاصله به مراکز درمانی برساند و یا از مأموران انتظامی و امدادی کمک بخواهد؛ اما چنانچه از این وظایف خودداری و محل حادثه را ترک کند؛ حتی در زمانی که مصدوم فوت نکرده باشد؛ فرد متخلف، به دو سوم حداکثر مجازات قانونی محکوم خواهد شد.

    نکته مهم‌تر این که طبق ماده719 قانون مجازات اسلامی چنانچه راننده متخلف در زمان احتیاج فوری، به مصدوم کمک نکند؛ دادگاه نمی‌تواند تخفیفی در میزان مجازاتش قائل شود. در باره افرادی که مقصر اصلی حادثه را فراری دهند؛ یا به او کمک می‌کنند؛ نیز باید گفت اقدام این افراد به هر دلیل طبق #ماده551 قانون مجازات اسلامی جرم محسوب می‌شود؛ البته میزان مجازات بستگی به نوع جرم نیز دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو