فونیکسریمکسبهتام

رییس پلیس راهور فراجا:

۷۵ درصد تلفات جانی تصادفات در جاده‌های اصلی است

عصر خودرو- رییس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه ۳۴ درصد تصادفات در راه های اصلی است، گفت: ۷۵ درصد تلفات جانی تصادفات نیز در این مسیرها صورت می‌گیرد.

۷۵ درصد تلفات جانی تصادفات در جاده‌های اصلی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، سردار سید کمال هادیانفر روز سه شنبه در یک نشست خبری اظهارداشت: هم اکنون 293 هزار و 169 کیلومتر طول راه های کشور است که 9 درصد این مسیرها معادل 25 هزار کیلومتر راه اصلی است که متاسفانه 75 درصد تلفات جانی تصادفات در این مسیرها است.

    میزان ترددها افزایشی است

    وی با بیان اینکه 30 درصد میزان ترددها افزایش یافته است، گفت: در سال های اخیر به واسطه ویروس کرونا میزان ترددها کاهشی بوده اما در حال حاضر حجم ترددها به ویژه در شهرهای بزرگ از جمله گردشگری و زیارتی افزایشی است.

    سردار هادیانفر موضوع تصادفات را بسیار مهم اعلام کرد و ادامه داد: در شاخص های بهداشت جهانی نیز به این موضوع توجه جدی شده که در کشور هشت دستگاه از جمله وزارت راه ، بهداشت و کشور نقش جدی دارند.

    وی با بیان اینکه پلیس مسئول پیشگیری از تصادفات نیست، گفت: بر اساس قانون ما مسئول رسیدگی به تصادفات هستیم، امروزه 51 درصد از تصادفات در دم فوتی دارند و باید نقش سازمان‌های دخیل در این امر بررسی شود و البته 43 درصد از فوتی‌های تصادفات در بیمارستان‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

    وی ادامه داد: 6 درصد از فوتی‌های تصادفات در حین انتقال جان خود را از دست می‌دهند که این موضوع امکان دارد به دلیل نبود بالگرد و آمبولانس و یا دور بودن مراکز درمانی باشد، همچنین در هفت ماهه سال 1400 تعداد 10 هزار و 256 نفر جان خود را از دست دادند و در هفت ماهه امسال 11 هزار و 734 نفر یعنی 14 درصد افزایش فوتی‌ها را داشتیم حتی مجروحین تصادفات هم 21 درصد افزایش داشتیم و این یعنی امسال 228 هزار نفر در تصادفات رانندگی مجروح شدند.

    افزایش 14 درصدی فوتی‌ها در 12 سال گذشته بی‌سابقه است

    سردار هادیانفر تاکید کرد: دولت توجه‌ای که باید در حوزه تصادفات داشته باشد را ندارد و این افزایش 14 درصدی فوتی‌ها در 12 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

    به گفته وی، 51 میلیون و 344 هزار راننده در کشور داریم که 38 میلیون و 535 هزار وسیله نقلیه شماره گذاری شده همچنین در صدور گواهینامه نسبت به مدت مشابه سال قبل 2 درصد و در شماره گذاری موتورسیکلت 3 درصد رشد داشتیم.

    وی تاکید کرد: ما با حداکثر توان کار می کنیم اما پلیس به تنهایی نمی تواند در کاهش تصادفات موثر باشد هر نفر که در تصادف جان خود را از دست می دهد حدود هشت میلیارد تومان به صورت مستقیم و غیرمستقیم به کشور ضرر وارد می شود که اصرار ما بر این است که دولت سیزدهم که دولت مردمی است به مقوله تصادفات توجه کند.

    سردار هادیانفر با بیان اینکه برخی از استانهای کشور به قدری پهناور است که ما پلیس راه شمال و جنوب ایجاد کردیم، گفت: 14 درصد افزایش در تصادفات در این هفت ماهه بسیار زیاد است و باید یک گام جدی در این زمینه دولت بردارد و ما اعلام خطر در این حوزه می کنیم.

    وی با اشاره به نصب سپر جلو و عقب در کامیون ها نیز گفت: در حال حاضر نوع ساختار کامیون به صورتی است که در تصادفات خودرو به طور کامل زیر کامیون می رود و تقریبا همه سرنشینان خود را از دست می دهند اما رانندگان کامیون را مکلف کردیم که این سپرها را در عقب و جلوی تریلی و کامیون نصب کنند تا خسارت ناشی از این نوع تصادفات کاهش پیدا کند.

    به گفته رییس پلیس راهور فراجا، در برخی از مسیرها همچون مسیرهای شمالی 83 درصد جانباختگان عابران پیاده و راکبان موتورسیکلت هستند و باید به این موضوع توجه شود ما این روند افزایش 14 درصد را تحلیل کرده ایم و سه برنامه در پیش داریم و اگر با همین روند پیش برویم پیش بینی 20 هزار جان باخته تا پایان سال داریم و به هشت سال گذشته باز خواهیم گشت و اگر توجه کنیم و اقدامات لازم را در حد توان حداقل انجام دهیم می توانیم آمار جانباختگان را همان حدود 16 هزار نفر حفظ کنیم.

    تا این لحظه هیچ تغییر جدی در کیفیت و ایمنی خودروهای مونتاژ و تولید داخل ندیده ایم

    وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما تا این لحظه هیچ تغییر جدی در کیفیت و ایمنی خودروهای مونتاژ و تولید داخل ندیده ایم، گفت: اگر چه سه سال پیش تولید پراید با پیگیری های فراوان متوقف شد اما ما تا سالها این اثرات منفی را در کشور ملاحظه می کنیم به عنوان مثال خودرو پیکان چندین سال است که در کشور تولید نمی شود اما در برخی شهرها این خودرو همچنان وجود دارد.

    سردار هادیانفر با بیان اینکه ما از دولت و مجلس برنامه کوتاه مدت جدی اثربخش و پایدار در موضوع خودرو درخواست داریم، گفت: در موضوع واردات هم اگر حمایت کردیم بر این اساس بود که خودروی کم مصرف و ایمن وارد شود اما اگر بنا به واردات خودرو هندی است همان پراید تولید شود بهتر است.

    وی با اشاره به وضعیت بد اسقاط خودرو نیز گفت: وضعیت اسقاط اصلا خوب نیست نه تنها در این دولت بلکه در دولت گذشته هم همین وضعیت بود، سن فرسودگی وسیله نقلیه باطل شده و با یک معاینه فنی ساده خوردو سالها می تواند بچرخد هیچ خروجی نداریم از این طرف خودرو وارد چرخه ترافیک شده متاسفانه آنچه براساس قانون روزانه 50 هزارتومان برای عدم معاینه فنی جریمه می شود و باید تسهیلات و شرایط لازم ایجاد شود و موضوع اسقاط بسیار مهم است که باید حتما جدی گرفته شود.

    سردار هادیانفر با اشاره به تسهیل در دریافت گواهینامه موتورسیکلت سواران گفت: در این بخش با کاهش فرآیندی که ایجاد کردیم با کاهش قیمت می توانند به راحتی گواهینامه بگیرند و تقریبا در مدت کوتاه می توانند اقدام کنند که بزودی این طرح بصورت آزمایشی در چند استان کشور اجرا می شود.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آنچه که باعث نگرانی است هنوز 60 درصد تصادفات در 30 کیلومتری شهرها است همچنین 33 درصد تصادفات در جاده‌ها واژگونی است که مهمترین عامل آن خستگی و خواب آلودگی و عدم توجه به جلو است.

    سردار هادیانفر با اشاره به نقاط حادثه خیز نیز گفت: 2 هزار 852 نقطه حادثه خیز همچنان در کشور داریم که برخی خیلی کشنده است، شدت تصادفات در جاده بسیار بالا است همچنین در شهرها یک هزار و 938 نقطه حادثه خیز در شهرها داریم.

    وی گفت: به ماموران تاکید کردیم رانندگان را جریمه بی خودی نکنند و رعایت حال رانندگان را داشته باشند اما درخصوص تخلفات حادثه ساز بدون اغماض برخورد می کنیم.

    سردار هادیانفر تاکید کرد: پلیس راهنمایی و رانندگی از محل جرایم هیچ درآمدی ندارد و این پول 100 درصد به خزانه واریز می شود و هیچ نفعی نمی بریم.

    وی با اشاره به اقدامات هیات های رسیدگی به تخلفات رانندگی نیز گفت: 450 هزار اعتراض داشتیم که درخواست بخشودگی جرایم دارند یعنی تخلفی که مرتکب شده اند را قبول دارند چرا که خطای سیستم کمتر از پنج درصد است همچنین 34 هزار و888 گواهینامه داریم که 6 هزار و 500 گواهینامه ضبط شده که تقریبا 134 هزار نفر مشمول جرایم بیش از یک میلیون تومان هستند که اگر این افراد به همراه خانواده در جاده باشند خودروشان توقیف نشود و تاکید می کنیم در فرصت مناسب پرداخت کنند و این شرایط ایجاد کردیم که به صورت خرد خرد این مبلغ را پرداخت کرده تا جریمه شان کاهش پیدا کند.

    به گفته رییس پلیس راهور فراجا، تقریبا یک میلیون و 15 هزار نفر گواهینامه جدید دریافت کرده و به مدت یکسال در جاده اجازه تردد ندارند که در مجموع یک میلیون و 380 هزار و 435 گواهینامه اعم از نوع شماره المثنی و تعویضی است.

    وی ادامه داد: 852 هزار و 458 دستگاه در این هشت ماهه پلاک نوشماره است که در مجموع یک میلیون و 227 هزار و 245 دستگاه در تعویض پلاک و اسقاط است، در حال حاضر 29 هزار گواهی اسقاط صادر می شود اما در واقعیت خودرویی از رده خارج نمی شود و ما این عدد را قبول نداریم چراکه صرفا یک گواهی است.

    هادیانفر در خصوص ترخیص خودروها نیز گفت: با تلاش های صورت گرفته در حال حاضر 86 هزار خودرو در پارکینگ است 36 درصد آن برای پرونده های حقوقی است 14 درصد در تصادفات فوتی و جرحی نقش داشته همچنین 12 درصد سن فرسودگی شدید دارند 11 درصد در تصادفات شدید بودند و 8 درصد اسناد مالکیتی ندارد، هیچ کسی برای موضوعات مرتبط با راهور معطل ترخیص خودرو نیست همچنین 280 هزار موتورسیکلت به صورت رسوبی باقی مانده که 70 درصد در سن فرسودگی شدید هستند 17 درصد تصادفات فوتی و جرحی 6 درصد مشکل اسناد مالکیتی دارند.

    80 درصد ناوگان حمل و نقل عمومی تهران فرسوده است

    وی با بیان اینکه امروز متوسط سرنشینان وسایل نقلیه در هر خودرو یک و نیم نفر به ازای هر وسیله است، گفت: این یعنی بیشتر از 70 درصد وسایل نقلیه ما تک سرنشین هستند. حتی تاکسی‌ها هم دیگر یک مسافر سوار می‌کنند که همین موارد موجب آلودگی هوا می‌شود.

    هادیانفر با بیان اینکه در تهران 80 درصد ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده است، گفت: در کل کشور 33 درصد از وسایل نقلیه ما در سن فرسودگی دارد که البته آمدند و گفتند دیگر سن فرسودگی مطرح نیست و با یک معاینه فنی کار را حل کردند.

    وی با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی کشور و بخش زیادی از اتوبوس‌ها و کامیون‌هایی که تردد می‌کنند فرسوده است، افزود: موتورسیکلت‌ها هم آلایندگی دارند کیفیت سوخت هم هست و موارد دیگر که باید اعلام کنم آلودگی هوا با جلسه حل نمی‌شود این موارد مشکلاتی است که وجود دارد و باید بروند و اصلاح کنند.

    رییس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه همچنان بیش از یک هزار و 300 نقطه حادثه خیز در شهرها، 2 هزار و 800 نقطه حادثه خیز در جاده‌ها داریم، گفت: موضوع بسیار مهمی است که باید مورد توجه دولتمردان قرار بگیرد.

    وی در خصوص اعتبار پنج هزار میلیاردی برای ایمن سازی جاده‌ها نیز گفت: تا این لحظه هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاده، وزارت راه می‌گوید ما با الگوی ریاضی نقاط نا ایمن را شناسایی می‌کنیم اما حرف ما این است که این موارد به الگوی ریاضی احتیاجی ندارد، 10 سال در یک سری از نقاط مدام حوادثی رخ داده که اینها نشان می‌دهد آن یک نقطه حادثه ساز است و باید اینها رفع شود.

    هادیانفر با بیان اینکه بعضی از راه‌های جدید ما هم نقاط حادثه ساز دارد، افزود: من نمی‌ دانم چرا این مبلغ پنج هزار میلیارد تومان تامین نشد اما اینکه باید فرمول معرفی شود بهانه‌هایی است برای پول ندادن چرا که اواخر اسفند ماه سال گذشته رییس جمهور دستور داد که پول بدهید اما پس از گذشت 10 ماه پول نمی‌دهند و می گویند نقطه حادثه خیز را تعیین کنید، این نقاط کاملا مشخص است اما اگر می‌خواهید بدانید وضعیت محور قائم به بیرجند، محور سربیشه، محور اهواز به خرمشهر، محور تبریز به بازرگان، محور مراغه به هشترود، اینها چه شد، مگر ما اعلام نکردیم اینها باید ایمن سازی شود چرا کاری نشده است.

    وی در خصوص قانون جلوگیری از تردد خودروهای تک سرنشین نیز گفت: چنین قانونی وجود ندارد، البته موضوعاتی مطرح شده اما باید در شورای ترافیک مجوزهای مربوط به آن اخذ شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو