فونیکسریمکسبهتام

ترمز قیمت خودرو کشیده می‌شود؟

عصر خودرو- با وجود اینکه راهکارهایی همچون واردات و عرضه در بورس کالا برای ایجاد تعادل در بازار خودرو مطرح می‌شود اما قیمت خودرو طی روزهای اخیر دوباره صعودی شده است.

ترمز قیمت خودرو کشیده می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، بازار خودرو امسال با فراز و فرودهایی همراه بود و طی روز‌های اخیر دوباره صعودی شده که کارشناسان عوامل متعددی را برای رشد قیمت ها عنوان می کنند.

    برخی فعالان بازار خودرو می گویند که عمده دلیل نوسان قیمت خودرو ، مربوط به کم بودن عرضه آن است؛ در واقع به دلیل پایین بودن میزان عرضه خودرو، بازار تشنه مانده و همین  امر فاصله زیادی بین قیمت‌های کارخانه و بازار ایجاد کرده و خودرو را بیش از پیش تبدیل به یک محصول سرمایه‌ای کرده است.

    بررسی وضعیت استقبال از قرعه کشی‌ها نشان می‌دهد که برای 39 هزار دستگاه خودروی عرضه شده در سامانه فروش یکپارچه، که 25 هزار دستگاه به صورت فروش فوق‌العاده و 14 هزار دستگاه به صورت طرح پیش فروش بوده، 6 میلیون و 500 هزار متقاضی ثبت نام کردند و نکته قابل تأمل آنکه بیشترین تقاضا برای خودروی پژو پارس سال با 2 میلیون و 56 هزار و 531 متقاضی به ثبت رسیده است.

    این وضعیت در حالی رقم خورده که وزارت صمت با راه‌اندازی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به دنبال ساماندهی ثبت نام‌کنندگان برای شرکت در قرعه کشی‌ها بود، اما می‌بینیم که باز هم 6.5 میلیون نفر برای دریافت تنها 39 هزار دستگاه خودرو در قرعه کشی ثبت نام کردند.

    افزایش قیمت خودرو تا پایان سال ادامه دارد؟
    در این خصوص امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو  می گوید: با توجه به تورم حاکم بر اقتصاد ایران، قدرت خرید مردم طی دو ماه گذشته 20 درصد کاهش پیدا کرده است.

    او افزود: طی یک سال گذشته نیز روند بازار خودرو چندان باثبات نبوده و به‌طور میانگین قیمت‌ها از آبان سال گذشته تا آبان امسال 30 درصد افزایش داشته است. آمار رسمی نیز وجود تورم 40 درصدی در بخش صنعت را تائید می‌کنند. با نگاهی به این آمار می‌توان پی برد حدود 20 درصد از افزایش قیمت خودرو به دلیل بروز این اتفاقات است.

    این کارشناس صنعت خودرو گفت: اقتصاددانان در ابتدای سال پیش‌بینی تورم بین 40 تا 60 درصدی را داشتند. اکنون که در نهمین ماه سال هستیم، شاهد تورم 40 درصدی در صنعت و بازار خودرو بوده ایم. اگر اقتصاددانان درست پیش‌بینی کرده باشند، تا پایان سال قیمت خودرو مجددا با افزایش بیشتری همراه می‌شود، اما اگر ادعای دولت در رابطه با تورم درست باشد، تورم 40 درصدی تا پایان سال بیشتر نمی‌شود و روند بازار در همین نقطه متوقف می‌شود.

    سیاست های ایجاد ثبات در بازار خودرو

    این کارشناس صنعت خودرو این را هم گفت که البته در بازار خودرو به اجرای برخی سیاست‌ها می‌توان امیدوار بود.

    او ادامه داد: به‌عنوان مثال، عرضه هایما در بورس کالا به مقداری بالا بود که در دوره پنجم عرضه، این خودرو با همان قیمت پایه به فروش رسید. همچنین خودروی 207 هم هنگامی که در بورس عرضه شد، 200 میلیون تومان کمتر از قیمت بازار بود.

    کاکایی گفت: دولت اعلام کرد که تولید خودرو در خودروسازی‌های دولتی نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش یافته است. البته این افزایش تولید در خودروسازان خصوصی بسیار بالاتر بوده و حدودا دو برابر شده است.

    او گفت: در این میان، اعلام شد بانک مرکزی یک میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو تخصیص داده است. پس از آن نیز وزیر صمت، از ورود خودرو‌های وارداتی به کشور طی هفته‌های آینده خبر داد که این موضوع هم می تواند بر ایجاد تعادل در بازار اثرگذار باشد.

    افزایش عرضه و واردات به ایجاد تعادل در بازار خودرو کمک می کند
    در این رابطه سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران می گوید:بازار خودرو در یک ماه گذشته تحت تاثیر نوسان‌های ارزی و کاهش عرضه بوده به طوری که قیمت خودرو206 تیپ دو از حدود 400 به 550 میلیون تومان و همچنین دنا اتوماتیک از 500 به بیش از 600 میلیون تومان رسیده است.

    به گفته او، قیمت خودرو طی  امسال یک بار در اردیبهشت افزایش یافت و پس از آن از اردیبهشت تا شهریور افزایش قیمت به صورت کند انجام می‌شد؛ اما از شهریور به بعد افزایش قیمت خودرو سرعت بیشتری گرفت و اخیرا نیز شاهد رشد قیمت خودرو‌ها در بازار هستیم.

    رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران اضافه کرد:خودروی 207 زمانی که وارد بورس می شود و قیمت آن از 215 به 315 میلیون تومان می‌رسد قطعا تاثیر روانی خواهد گذاشت و به همین دلیل نابسامانی در قیمت خودرو ایجاد خواهد شد.

    موتمنی گفت: عرضه قطره چکانی خودرو همواره از عوامل مؤثر بر گرانی خودرو بوده است، اما اخیرا عرضه خودرو در بورس کالا نیز به عوامل مؤثر بر افزایش قیمت در بازار اضافه شده است.

    او گفت:آبان امسال نسبت به سال گذشته خودرو 35 درصد افزایش قیمت داشته است، اگر می‌خواهیم نابسامانی خودرو را کنترل کنیم باید عرضه و واردات خودرو آن را افزایش دهیم.

    رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران بیان داشت: بار‌ها گفته شده بود عرضه خودرو در بورس در صورتی منجر به نتایج مثبت و کنترل قیمت می‌شود که این عرضه به صورت مستمر باشد. در شرایط فعلی عرضه خودرو در بورس بسیار محدود است؛ بنابراین قیمت عرضه در بورس از نظر خریداران همان قیمت کارخانه قلمداد می‌شود با این تفاوت که قیمت عرضه در بورس بالاتر از قیمت کارخانه است و همین موضوع نیز بر افزایش قیمت در بازار تاثیرگذار است.


    واردات خودرو تاثیری در بازار داخل ندارد
    در این میان اما اسد کرمی نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو  معتقد است واردات خودرو تاثیری در تعادل قیمت بازار ندارد و می گوید: به نظر می‌رسد اگر وارداتی انجام شود خودرو‌های چینی و خودرو‌های یک میلیارد تومانی خواهد بود که واردات این خودرو‌ها بدون تردید در بازار تاثیری نمی‌گذارد.

    او همچنین در خصوص حذف قرعه کشی گفت:بعید است که ایران خودرو تا پایان سال فرآیند قرعه‌کشی را حذف کند؛ هر مدیری در ابتدای روی کار آمدن قول هایی به مردم می‌دهد، اما به مرور زمان این وعده ها را فراموش می‌کند.

    بر اساس این گزارش بررسی ها از سطح بازار خودرو نشان می‌دهد که از هفته گذشته قیمت ها روند صعودی داشته اند که قیمت برخی محصولات پرفروش در جدول زیر آمده است.

    10 درصد کاهش قیمت خودرو در راه است
    فیروز نادری، کارشناس صنعت خودرو گفت: از صبح روز گذشته، قیمت خودرو روند کاهشی را آغاز کرده است. این کاهش قیمت برای همه خودرو‌ها بود و خودروی خاصی دچار نوسان قیمت نمی‌شود.

    این کارشناس صنعت خودرو در رابطه با علت افزایش قیمت افزود: یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار نزدیک شدن خودرو‌های وارداتی به کشور است.

    نادری ادامه داد: کاهش قیمت خودرو بر سطح معاملات بسیار تاثیر گذاشته است. زمانی که قیمت خودرو به صورت روزانه افزایش پیدا می‌کرد، تعداد خرید و فروش در بازار بسیار بالا بود اما با کاهش قیمت خودرو از امروز، سطح معاملات پایین آمد. چراکه مردم در این شرایط منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند و خریدی انجام نمی‌دهند.

    او توضیح داد: البته کاهش قیمت به اندازه افزایش قیمت جند وقت اخیر نخواهد بود و به نظر می‌رسد نهایتا بازار 10 درصد کاهش قیمت را پس از جهش‌های پی‌درپی تجربه کند.

    بر اساس این گزارش رضا فاطمی امین وزیر صنعت،معدن و تجارت در آبان ماه امسال پس از حضور در نشست کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است قیمت خودرو در کارخانه افزایش یابد، گفت: خیر، این موضوع شایعه است.

    اما هنوز یک ماه از شایعه خواندن افزایش قیمت خودرو توسط وزیر صمت نگذشته بود که بازار با افزایش قیمت مواجه شده و در این شرایط فاطمی امین گرانی خودرو را به گردن دولت و آشفتگی بازار ارز انداخت و گفت: قیمت خودرو هماهنگ با قیمت ارز است!

    این دو پهلو حرف زدن وزیر صمت پای وی را برای پاسخگویی به مجلس باز کرد و چند روز پیش از مجلس به دلیل افزایش قیمت خودرو کارت زرد گرفت. حالا باید منتظر ماند و دید با وجود دریافت این اخطار،  وزیر صمت چه اقدامی برای کنترل بازار خودرو انجام می‌دهد و آیا اقدامات او تاثیری در بازار می گذارد یا خیر ؟

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو