فونیکسریمکسبهتام

واردات خودرو در دولت رییسی (۷۹)

اولین محموله خودروهای وارداتی هفته آینده وارد گمرک ایران می‌شود‌

عصر خودرو- وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه هفته آینده اولین محموله خودروهای وارداتی وارد گمرک می‌شود، گفت: در حال حاضر هیچ تولیدکننده و صنعتگری مشکلی برای تأمین ارز نهاده‌های تولید ندارد.

اولین محموله خودروهای وارداتی هفته آینده وارد گمرک ایران می‌شود‌
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از فارس، سیدرضا فاطمی امین امروز در حاشیه امضای تفاهم‌نامه بین بانک مرکزی و وزارت صمت در بانک مرکزی، در پاسخ به پرسشی برای تأمین ارز واردات خودرو، اظهار داشت: جلسه امروز برای این برگزار شد که براساس مصوبه دولت و با هماهنگی بانک مرکزی، یک میلیارد یورو برای واردات خودرو درنظر گرفته می‌شود.

    وی گفت: پس از مصوبه دولت در اواخر شهریور‌، با هماهنگی بانک مرکزی منابع ارزی برای واردات خودرو تأمین می‌شود.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال صادرات نفتی و غیرنفتی بیش از واردات است و در کلان کشور تراز تجاری مثبت است و میزان صادرات بیش از واردات رسمی و غیررسمی شده است.

    * دلیل نوسانات ارزی اخیر

    وزیر صنعت همچنین در مورد دلایل نوسان نرخ ارز گفت: مهمترین دلیل این است که بخشی از صادرات کالاهای ما به یوآن واحد پول چین انجام می‌شود، در حالی که تقاضا برای واردات کالا از چین کمتر از صادرات است و مشکل تقاضا برای یک ارز که تقاضای کمتری دارد به کل بازار ارز کشور سرایت کرده است.

    به گفته فاطمی امین، همه ثبت سفارش‌ها ارز مورد نیاز خود را از سامانه نیما تأمین می‌کنند و سیاست ارزی و تجاری منطبق با یکدیگر است و ارز مورد نیاز تولیدکنندگان و صنعتگران تأمین می‌شود.

    فاطمی امین با بیان اینکه وزارت صنعت متولی صنعت و تجارت است، ادامه داد: در کلان کشور، منابع و مصارف ارزی دارای مازاد است و کمبودی وجود ندارد.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: 70 درصد واردات کشور مربوط به نهاده‌های تولید و ماشین‌آلات است که ارز مورد نیاز همه آنها تأمین شده و امروز تولیدکننده‌ای نداریم که نیاز به نهاده داشته باشد و ارز نیمایی برایش تأمین نشده باشد و اگر تولیدکننده‌ای ادعا می‌کند که با ارز آزاد نهاده وارد کرده است، به ما اعلام کند.

    وی ادامه داد: ممکن است در برخی محصولات با توجه به قیمت برابری ریال و دلار براساس نرخ نیمایی ارز با کالاهای خارج کشور قابل رقابت نباشد و تبدیل دلار به ریال گران‌تر شود، اما هیچ صنعتگر و تولیدکننده‌ای نداریم که بخواهد برای واردات مواد اولیه تولید، ارز بازار آزاد تهیه کند.

    * تولید خودروی ناقص تمام شد

    وزیر صنعت در پاسخ به پرسشی در مورد تولید خودروهای ناقص گفت: دیگر تولید خودروی ناقص تمام شده و خودروها به صورت کامل از خط تولید خارج می‌شوند. واردات خودرو هم در مسیر همواری قرار گرفته و لازم است خودروهای وارداتی در هماهنگی با محیط زیست، بانک مرکزی از طریق بورس کالا عرضه شوند.

    * اولین محموله خودروی وارداتی هفته آینده وارد گمرک ایران می‌شود‌

    وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین خبر داد: اولین محموله واردات خودرو هفته آینده وارد گمرک می‌شود و مسیر ترخیص آن آغاز می‌شود. در چهار سال گذشته واردات خودرو بسته بود، اما امسال انجام می‌شود. امسال با سال‌های گذشته تفاوتی که دارد، ضوابط و شرایطی است که مانند انتقال فناوری الزامی نیست.

    وزیر صنعت همچنین گفت: براساس مصوبه دولت در اوایل شهریور واردات خودرو به منظور ایجاد رقابت انجام می‌شود. از چند هفته قبل ثبت سفارش‌ها انجام شده و تا هفته آینده اولین محموله خودرو وارد گمرکات می‌شود. اولویت ما خودروهای اقتصادی است، اما در مرحله اول زمان واردات خودرو مهم است و باید در فضای زمانی محدود وارد شود. قید خودروی اقتصادی را فعلا تأکید نداریم. خودروهای زیر 20 هزار دلار فعلا وارد می‌شود.

    وی اظهار داشت: در حال حاضر نوبت واردات خودرو رسیده است. 400 مجموعه و شخصیت حقیقی تقاضای واردات دادند. 27 شرکت حداقل شرایط را داشتند. چهار شرکت ثبت سفارش کرده‌اند و محموله یکی از شرکت‌ها طی هفته آینده وارد گمرکات کشور می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو