فونیکسریمکسبهتام

خودروهای گران روی دست دلالان مجازی می ماند

عصر خودرو- خرید خودرو از بورس کالا چند ده میلیون تومان به نفع مصرف کننده است و به دلیل آنکه امکان خرید همه افراد از بورس وجود دارد، طبیعتا میزان مراجعه و تماس به فروشندگان خودرو در این پلتفرم ها کم می شود.

خودروهای گران روی دست دلالان مجازی می ماند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، این روزها با سرعت گرفتن عرضه خودروهای پرتیراژ و عمومی تر در بورس کالا، یک زنگ خطر بزرگ برای دلالان خودرو که ماه هاست بدون قاعده اقدام به قیمت سازی در فضای مجازی می کنند به صدا درآمده است. چراکه خرید خودرو از بورس کالا چند ده میلیون تومان به نفع مصرف کننده است و به دلیل آنکه امکان خرید همه افراد از بورس وجود دارد، طبیعتا میزان مراجعه و تماس به فروشندگان خودرو در این پلتفرم ها کم می شود.

    به گزارش تسنیم، تا همین چند ماه پیش، مصرف کنندگان واقعی برای خرید خودرو دو راه بیشتر نداشتند، یا به فضای مجازی و قیمت های بدون قاعده مراجعه می کردند یا اینکه منتظر اعلام وزارت صمت برای دور جدید قرعه کشی می مانند تا شاید پس از کلی نذر و نیاز و ده ها بار ثبت نام، این بار پیامک برنده شدن برای آن ها ارسال شود. اما این اوضاع نابسامان توام با شانس و اقبال، چند ماهی است که در مسیر اصلاح قرار گرفته تا هم شرایط تاسف بار خودروسازان در پی قیمت گذاری دستوری بهبود یابد و هم امکان دسترسی بهتر مصرف کنندگان واقعی آن هم با قیمت های پایین تر از بازار مهیا شود.

    سازوکار بورس کالا، همان روشی است که از سال 1382 با تجربه معامله انواع و اقسام کالاهای فولادی و در ادامه محصولات فلزی، پتروشیمی، فرآورده های نفتی، سیمان و ده ها کالا و محصول دیگر، این بار از خودرو میزبانی می کند تا این صنعت نیز از قیمت گذاری دستوری رها شود و عرضه و تقاضا قیمت انواع خودرو را کشف کند.

    در این بین، واردات خودرو نیز طبق اعلام متولیان در مراحل نهایی قرار دارد تا شرایط برای مصرف کنندگان بازهم بهتر شود که البته با توجه به وعده های قبلی باید در انتظار تحقق واقعی این موضوع ماند. حمایت از مصرف کنندگان از مسیر بازار سرمایه از نخستین عرضه خودرو در بورس کالا چند ماه می گذرد و آمار معاملات و قیمت های نهایی خودرو در بورس نشان می دهد که این رویه به سود مصرف کنندگان واقعی بوده و آن ها یکی پس از دیگری در حال اخذ کد معاملاتی و خرید از بورس هستند.

    برای پی بردن به ارزشمندی اقدام دولت برای حذف قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو می توان سری به آمارهای رسمی بورس کالا زد؛ جایی که خودروهای پرتیراژ 207 دنده ای و اتوماتیک و تارا دنده ای و اتوماتیک براساس مدل و رنگ این خودروها بین 28 تا 187 میلیون تومان ارزان تر از بازار آزاد به دست مصرف کننده می رسد و این کاهش قیمت ها نه براساس قیمت های دستوری بلکه براساس عرضه و تقاضای واقعی بازار رقم خورده است.

    وقتی قیمت یک خودرو در بورس کالا برای مثال 100 میلیون تومان کمتر از بازار آزاد تمام می شود یک معنا بیشتر ندارد و آن، غیرمنطقی بودن قیمت ها در بازار آزاد است.

    مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو نیز به تازگی اعلام کرد که پس از عرضه هایما اس 7 در بورس کالا، قیمت این محصول در بازار آزاد 60 میلیون تومان کاهش یافت و این به معنای پایان روزهای خوش دلالان بازار خودرو است. همچنین به گفته خطیبی پس از 207 و تارا، برنامه پذیرش و عرضه سه محصول دنا، سورن و رانا در بورس کالا دنبال می شود.

    در همین زمینه، کارشناسان بارها اعلام کرده اند که برای رسیدن به هدف اصلی در بازار خودرو یعنی تعادل قیمت ها و حمایت از مصرف کنندگان باید عرضه ها در بورس افزایش یافته و خودروسازان با اعلام برنامه شفاف به طور مستمر اقدام به عرضه کنند که بدون شک با این فرآیند، دیگر خبری از قیمت سازی های کاذب در بازار آزاد نیز نخواهیم بود.

    در این میان مصرف کنندگان خودرو باید بدانند که در بورس، خبری از قرعه کشی و شانس نیست بلکه همه خریداران در آگاهی کامل نسبت به خرید اقدام می کنند. به عبارت ساده تر خریداران با مقایسه قیمت کارخانه و قیمت قبلی معامله بورس کالا و بودجه خود، می توانند برای خرید از بورس برنامه ریزی کنند.

    خرید از بورس چقدر ارزان تر از بازار تمام می شود؟ آمار معاملات بورس و مقایسه قیمت های روز بازار آزاد نشان می دهد خریداران پژو 207 اتوماتیک سقف شیشه ای نقره ای، مشکی و سفید در بورس کالا به ترتیب 110، 75 و 91میلیون تومان ارزان تر از بازار آزاد موفق به خرید شده اند. همچنین خریداران تارا اتوماتیک نقره ای، مشکی و سبز کله غازی به ترتیب 105، 95 و 185 میلیون تومان ارزان تر از بازار خرید کرده اند و خریداران تارا دستی سبز کله غازی، مشکی و نقره ای نیز 187، 64 و 43 میلیون تومان خرید ارزان تر از بازار را تجربه کردند.

    همچنین در عرضه نخست پژو 207 دستی، خریداران با احتساب همه هزینه ها و خواب پول، خودروی 440 میلیون تومانی بازار را 28 میلیون تومان ارزان تر و 412 میلیون تومان خریداری کردند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو