فونیکسریمکسبهتام

بررسی مقایسه‌ای کلوت اتوماتیک با کراس اوورهای هم‌قیمت‌اش در بازار

آیا جایگزینی پیکاپ با کراس‌اوور ممکن است؟

عصر خودرو- اکثر خودروهایی که در بازار ایران با عنوان "شاسی‌بلند" شناخته می‌شوند عموماً کراس‌اوورهای تک دیفرانسیلی هستند که از موتورهایی مشابه با قدرت‌های مشابه هم بهره می‌برند.

آیا جایگزینی پیکاپ با کراس‌اوور ممکن است؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۹:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، عمدتاً با موتور 1.5 لیتری توربو کار می‌کنند و مشخصات گیربکس و دیفرانسیل و تعلیق و ... آن‌ها هم با اندک تقریب باهم مشابه است و این تنها لیست آپشن‌ها، طراحی، ابعاد و سیستم‌های ایمنی و البته کیفیت ساخت و برند و خدمات پس از فروش است که قیمت آن‌ها را نسبت به هم تعیین می‌کند. اما این کراس اوور ها بااینکه اسم شاسی‌بلند را یدک می‌کشند اما عموماً هیچ توانایی خاصی در بیراهه نوردی و پیمایش مسیرهای سخت ندارند. در بازار ایران‌خودروهای کمی وجود دارد که هم توانایی آفرودی داشته باشد و هم قیمتش برای خریدار به‌صرفه باشد چراکه عمده این خودروها از برندهای ژاپنی یا بعضاً آمریکایی هستند و یا قیمت زیادی دارند و یا نگه‌داری از آن‌ها برای مشتری عادی بسیار سخت است. در این میان پیکاپ‌ها بازیگران جدیدی هستند که اتفاقاً در این روزها روزبه‌روز به طرفداران آن اضافه می‌شود. پیکاپ ها عمدتاً خودروهای دو دیفرانسیل قدرتمندی هستند که اتفاق ازنظر سیستم‌های ایمنی و رفاهی چیزی از کراس‌اوورهای رایج بازار کم ندارند به‌علاوه اینکه می‌توانند سرنشینانشان را در یک مسیر بیراهه نوردی و یک آفرود سبک و نیمه سنگین هم همراهی کنند. در این مطلب دلایلی را بررسی می‌کنیم که یک خریدار می‌تواند با استناد به آن‌یک پیکاپ کلوت اتوماتیک را جایگزین کراس اوور تک دیفرانسیل خود کند.

    قوای محرکه
    با یک نگاه کلی به لیست خودروهای شاسی‌بلند و کراس اوور موجود در بازه قیمتی یک تا 1.2 میلیارد تومان به‌سادگی می‌توان متوجه شد که به‌جز چند نمونه محدود بقیه خودروها تک دیفرانسیل هستند. نخستین مزیت کلوت اتوماتیک نسبت به کراس‌اوورهای هم قیمت خود همین سیستم دو دیفرانسیل است. اگر نگاهی به ستون مشخصات فنی موتور و گیربکس بیندازید بازهم به‌جز چند مورد خاص بقیه هیچ‌کدام به 200 اسب بخار نمی‌رسند درحالی‌که کلوت اتوماتیک از یک موتور 2.4 لیتری توربو با خروجی 215 اسب بخار و 320 نیوتن متر گشتاور بهره می‌برد. تنها نقطه مشترک این پیکاپ در بخش قوای محرکه با رقبا هم قیمت خود در بازار کراس اوور ها، بهره‌گیری از گیربکس 6 سرعته اتوماتیک مجهز به تیپ ترونیک است.

    تعلیق، فرمان و ترمز
    میانگین سیسم تعلیق در خودروهای کراس اوور عموماً به‌صورت مک‌فرسون در محور جلو و مولتی‌لینک در محور عقب است. این ترکیب سیستم تعلیق کمک می‌کند تا خودرو هم ازنظر نرمی و هم تعادل در وضعیت خوبی قرار بگیرد. اما پیکاپ کلوت در محور جلو از سیستم تعلیق جناقی دوبل با فنر پیچشی بهره می‌برد و در محور عقب هم همانند بقیه پیکاپ های رایج بازار به فنر تخت مجهز شده است. مزیت این نوع کمک‌فنر این است که زمانی که تحت‌فشار بار قرار می‌گیرد، ضربات و کوبش‌ها را با حداقل مقدار ممکن به اتاق و محفظه بار منتقل می‌کند اما زمانی که خودرو خالی باشد مقداری خشک‌تر از سیستم تعلیق مولتی لینک عمل می‌کند. سیستم ترمز کلوت در محور جلو دیسکی و در محور عقب کاسه‌ای است که در این نکته می‌توان گفت احتمالاً کراس اوور ها عملکرد بهتری در ترمز گیری خواهند داشت و در مسیرهای طولانی که راننده دائماً به ترمز گیری نیاز دارد کمتر داغ می‌کنند. در بحث سیستم فرمان کلوت همانند بسیاری از کراس اوورها از سیستم هیدرولیک بهره می‌برد و البته با توجه به اینکه فرمان هیدرولیک این خودرو ازنظر نرمی و راحتی با بعضی از نمونه‌های برقی برابری می‌کند.

    امکانات رفاهی
    کلوت اتوماتیک لیست بلند بالایی از امکانات رفاهی را در خود جای‌داده است. فرمان و صندلی‌های چرمی با کلیدهای کنترلی، کروز کنترل، مالتی مدیا 8 اینچی لمسی با سیستم پخش مجهز به 8 بلندگو، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتوماتیک ، آینه‌های تاشو مجهز به گرم‌کن و چراغ روشنایی در روز بخش قابل‌توجهی از امکانات رفاهی این خودرو را شامل می‌شود. اما کراس‌اوورهای هم قیمتش علاوه بر این امکانات بعضاً به آپشن هایی مثل دوربین 360 درجه، سیستم تشخیص نقاط کور و مواردی ازاین‌دست مجهز هستند که این امکانات در لیست آپشن های کلوت وجود ندارد.

    ایمنی
    کلوت اتوماتیک به‌عنوان یک پیکاپ بزرگ علاوه بر سیستم‌های کمکی ترمز مثل ABS(سیستم ترمز ضد قفل)، CBS(سیستم ترمز ترکیبی) و BAS(سیستم کمکی ترمز) به سیستم الکترونیکی کنترل پایداری(ESP) نیز مجهز است که این فاکتور در کنار بهره‌گیری از دو کیسه هوا این پیکاپ را ازنظر مشخصات پایه ایمنی هم‌رده عمده کراس‌اوورهای تک دیفرانسیل موجود در بازار قرار می‌دهد. البته لازم به ذکر است که بخش عمده‌ای از کراس‌اوورهای این رده قیمتی از چهار ایربگ بهره می‌برند و بعضاً در آن‌ها سیستم‌های کمکی رانندگی مثل کمک به حرکت در سربالایی، دوربین 360 درجه، سیستم هشدار نقاط کور و در بعضی موارد محدود رادار حرکت بین خطوط و هشدار برخورد از جلو نیز مشاهده می‌شود که این امکانات در کلوت اتوماتیک وجود ندارد.

    ابعاد و وزن
    کلوت اتوماتیک را می‌توان به جرات بزرگ‌تر از همه کراس‌اوورهای نام‌برده دانست. این پیکاپ 1950 کیلوگرمی 5.33 متر طول، 1.87 متر عرض و 1.86 متر ارتفاع دارد که تقریباً از هر کراس اوور تک دیفرانسیلی بزرگ‌تر و بلندقامت‌تر است. اما در عوض بافاصله محوری 3.1 متری طولی و 1.58 متری عرضی‌اش، نسبت به اکثر کراس اوور ها فضای بزرگ‌تری در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. از سوی دیگر این پیکاپ دو کابین علاوه بر وزن خود تحمل حمل یک‌تن بار اضافه را نیز دارد که این عدد به‌هیچ‌عنوان در میان کراس‌اوورهای هم قیمت اش در دسترس نیست.

    مقایسه
    در ابتدا لازم است عنوان شود که مقایسه یک پیکاپ با یک یا چند کراس اوور شاید ازنظر فنی و کاربردی چندان کار درستی نباشد اما با توجه به این‌که قیمت این محصول در بازه‌ای قرار دارد که با آن بودجه تنها می‌توان به سراغ کراس‌اوورهای تک دیفرانسیل صفرکیلومتر و یا دو دیفرانسیل‌های کارکرده قدیمی رفت، نگاه به یک خودرو جدید که می‌تواند علاوه بر مسافت‌های شهری و بین‌شهری، راننده و سرنشینانش را در مسیرهای سخت و دشوار هم همراهی کند گزینه قابل‌تأملی در بازار کنونی کشور به‌حساب می‌آید. کلوت اتوماتیک یک خودرو با وزن نزدیک به 2 تن است که از تمام کراس‌اوورهای هم قیمت خود سنگین‌تر است اما در عوض محفظه باری دارد که می‌تواند یک‌تن بار را تحمل کند. فنربندی این خودرو در محور عقب از نوع تخت است که در حالت خالی و بدون بار توان رقابت با سیستم تعلیق مک فرسون و یا مولتی لینک را ندارد اما در عوض اگر بر روی محفظه بار آن، باکس یا اتاقک نصب شود علاوه بر ایجاد یک فضای بار ایمن و جادار، وزن موردنیاز برای نرم‌تر کار کردن سیستم تعلیق عقب هم فراهم می‌شود. ظاهر کلوت شاید به‌اندازه یک کراس اوور تک دیفرانسیل جذاب و جمع‌وجور نباشد اما در عوض از یک موتور 2.4 لیتری توربو بهره می‌برد که 215 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و این قدرت را از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک معمولی به چهارچرخ این خودرو منتقل می‌کند.

    در مقایسه پیکاپ و کراس اوور مطالب زیادی را می‌توان عنوان کرد اما در آخر این انتخاب با شماست که آیا می‌خواهید با اختصاص یک بودجه ثابت در بازه قیمتی یک تا 1.2 میلیارد تومان خودرویی را خریداری کنید که همانند بقیه رقابش امکانات فنی، رفاهی و ایمنی مشابهی دارد و یک گزینه از میان چندین انتخاب است و یا می‌خواهید به سراغ خودرویی بروید که شمارا هم در شهر  جاده و هم در بیراهه و مسیرهای ناهار همراهی کند؟

    نوشته: روزبه نوروزیان

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو